Gyorsabb és biztonságosabb

2025.02.11. 10:00

Így működik majd a Szekszárdra tervezett turbókörforgalom (videó, képgaléria)

Lázár János még januárban beszélt arról, hogy Szekszárdon, a csatári körforgalom átépítésével turbókörforgalmat alakít ki az általa vezetett tárca. Egy ilyen módosítás nem csak gyorsabbá teszi a közlekedést, hanem sokkal biztonságosabbá is. Mutatjuk, hogy is működik egy turbókörforgalom.

Januárban Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetésével delegáció érkezett Szekszárdra, hogy a város vezetőivel és Horváth István országgyűlési képviselővel közösen tárgyaljanak a település és környéke fejlesztéseiről. Ekkor született meg a döntés ami szerint turbókörforgalom épül a városban.

A turbókörforgalom lényege, hogy már behajtáskor eldől, hogy a sofőrök melyik kijárót használják majd. Ezzel jelentősen csökkentetőek a balesetek és gyorsítható a közlekedés
A turbókörforgalom lényege, hogy már behajtáskor eldől, hogy a sofőrök melyik kijárót használják majd. Ezzel jelentősen csökkenthetőek a balesetek és gyorsítható a közlekedés
Forrás: MW archívum

Mi az a turbókörforgalom?

A szekszárdi forgalomcsökkentő fejlesztések részeként egy turbókörforgalom is épül, amely gyorsabb és biztonságosabb közlekedést biztosít majd.

A turbókörforgalom egy olyan modern körforgalmi típus, amelynél a járművezetőknek már a behajtás előtt el kell dönteniük, melyik irányba szeretnének továbbhaladni, és ennek megfelelően kell besorolniuk egy adott sávba. A turbókörforgalomban a sávok előre meghatározott útvonalakat követnek, így az egyes sávokból csak meghatározott kijáratok érhetők el.

A turbókörforgalom belső szakaszait gyakran fizikai akadályok, például gömbsüvegek választják el, ezzel is biztosítva, hogy a járművek ne térhessenek át másik sávba.

A csatári városzrészben található körforgalomban gyakoriak a dugók. A mostani körforgalom áteresztő képessége nehezen bírja a sok autót
A csatári városzrészben található körforgalomban gyakoriak a dugók. A mostani körforgalom áteresztő képessége nehezen bírja a sok autót
Forrás: Facebook/Máté Péter

Miben jobb a turbókörforgalom?

A hagyományos kétsávos körforgalmakban a járművezetők gyakran a külső sávot választják, mert a belső sávból nehéz kihajtani, ami torlódásokhoz és balesetekhez vezethet.

A turbókörforgalom ezt a problémát megoldja azzal, hogy már a behajtás előtt kötelező a megfelelő sávba sorolni. A körforgalmon belül nincs sávváltás, így a forgalom gyorsabb és biztonságosabb. Tanulmányok szerint a balesetek száma 72 százalékkal csökken, miközben a kiépítési és fenntartási költségek is alacsonyabbak a lámpás kereszteződésekhez képest.

Ez a rendszer számos tehát előnnyel jár:

  • Nagyobb biztonság – A sávváltás tilalma miatt elkerülhetők a veszélyes manőverek.
  • Gyorsabb haladás – Az előre meghatározott útvonalak csökkentik a torlódásokat.
  • Kevesebb baleset – A balesetek többsége a körforgalmakban a hirtelen sávváltásokból és az elsőbbség meg nem adásából adódik. A turbókörforgalom ezt minimalizálja. 

Ennyibe kerül majd a turbókörforgalom

Lázár János szekszárdi sajtótájékoztatóján azt mondta, a turbókörforgalom kialakítására egymilliárd forintot biztosít az általa vezetett minisztérium. Ez az összeg reálisnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy Szekszárdon egy meglevő körforgalmat kell „kibővíteni”. A beruházást a szaktárca fizeti majd, így a fejlesztés nem kerül közvetlenül a Szekszárdra érkező adóforintokba.

A Lázár János által említett ár helytállónak hangzik, ha az ember tudja: hasonló beruházás indul Tatabányán is, ahol a helyiek által kenyérgyári kereszteződésként ismert Búzavirág úti csomópontot turbókörforgalommá alakítják át. Ott a projekt értéke 1,3 milliárd forint lesz. Vagyis drágább, mint a szekszárdi, Tatabányán viszont a „nulláról” alakítják ki a turbókörforgalmat.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Komárom-Esztergom vármegyei vezetője, Barabás Zsolt szerint egyébként az új körforgalom 30 százalékkal gyorsíthatja a forgalom áramlását Tatabányán.

Szekszárd esetében a terv az, hogy az új elkerülő út 3-5 éven belül készülhet majd el. A turbókörforgalmat viszont még az út építése előtt el akarják készíteni azért, hogy a reggeli és délutáni torlódásokat és dugókat minél előbb csillapítani tudják.

Itt pedig egy videót tekinthet meg arról, hogy miben különbözőnek egymástól a különböző körforgalmak. A turbókörforgalomra vonatkozó rész 5 perc 13 másodpercnél kezdődik:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!