2025.02.11. 10:00
Így működik majd a Szekszárdra tervezett turbókörforgalom (videó, képgaléria)
Lázár János még januárban beszélt arról, hogy Szekszárdon, a csatári körforgalom átépítésével turbókörforgalmat alakít ki az általa vezetett tárca. Egy ilyen módosítás nem csak gyorsabbá teszi a közlekedést, hanem sokkal biztonságosabbá is. Mutatjuk, hogy is működik egy turbókörforgalom.
Januárban Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetésével delegáció érkezett Szekszárdra, hogy a város vezetőivel és Horváth István országgyűlési képviselővel közösen tárgyaljanak a település és környéke fejlesztéseiről. Ekkor született meg a döntés ami szerint turbókörforgalom épül a városban.

Forrás: MW archívum
Mi az a turbókörforgalom?
A szekszárdi forgalomcsökkentő fejlesztések részeként egy turbókörforgalom is épül, amely gyorsabb és biztonságosabb közlekedést biztosít majd.
A turbókörforgalom egy olyan modern körforgalmi típus, amelynél a járművezetőknek már a behajtás előtt el kell dönteniük, melyik irányba szeretnének továbbhaladni, és ennek megfelelően kell besorolniuk egy adott sávba. A turbókörforgalomban a sávok előre meghatározott útvonalakat követnek, így az egyes sávokból csak meghatározott kijáratok érhetők el.
A turbókörforgalom belső szakaszait gyakran fizikai akadályok, például gömbsüvegek választják el, ezzel is biztosítva, hogy a járművek ne térhessenek át másik sávba.

Forrás: Facebook/Máté Péter
Miben jobb a turbókörforgalom?
A hagyományos kétsávos körforgalmakban a járművezetők gyakran a külső sávot választják, mert a belső sávból nehéz kihajtani, ami torlódásokhoz és balesetekhez vezethet.
A turbókörforgalom ezt a problémát megoldja azzal, hogy már a behajtás előtt kötelező a megfelelő sávba sorolni. A körforgalmon belül nincs sávváltás, így a forgalom gyorsabb és biztonságosabb. Tanulmányok szerint a balesetek száma 72 százalékkal csökken, miközben a kiépítési és fenntartási költségek is alacsonyabbak a lámpás kereszteződésekhez képest.
Ez a rendszer számos tehát előnnyel jár:
- Nagyobb biztonság – A sávváltás tilalma miatt elkerülhetők a veszélyes manőverek.
- Gyorsabb haladás – Az előre meghatározott útvonalak csökkentik a torlódásokat.
- Kevesebb baleset – A balesetek többsége a körforgalmakban a hirtelen sávváltásokból és az elsőbbség meg nem adásából adódik. A turbókörforgalom ezt minimalizálja.
Turbókörforgalom lesz Szekszárd déli városrészében
Fotók: Mártonfai DénesEnnyibe kerül majd a turbókörforgalom
Lázár János szekszárdi sajtótájékoztatóján azt mondta, a turbókörforgalom kialakítására egymilliárd forintot biztosít az általa vezetett minisztérium. Ez az összeg reálisnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy Szekszárdon egy meglevő körforgalmat kell „kibővíteni”. A beruházást a szaktárca fizeti majd, így a fejlesztés nem kerül közvetlenül a Szekszárdra érkező adóforintokba.
A Lázár János által említett ár helytállónak hangzik, ha az ember tudja: hasonló beruházás indul Tatabányán is, ahol a helyiek által kenyérgyári kereszteződésként ismert Búzavirág úti csomópontot turbókörforgalommá alakítják át. Ott a projekt értéke 1,3 milliárd forint lesz. Vagyis drágább, mint a szekszárdi, Tatabányán viszont a „nulláról” alakítják ki a turbókörforgalmat.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Komárom-Esztergom vármegyei vezetője, Barabás Zsolt szerint egyébként az új körforgalom 30 százalékkal gyorsíthatja a forgalom áramlását Tatabányán.
Szekszárd esetében a terv az, hogy az új elkerülő út 3-5 éven belül készülhet majd el. A turbókörforgalmat viszont még az út építése előtt el akarják készíteni azért, hogy a reggeli és délutáni torlódásokat és dugókat minél előbb csillapítani tudják.
Itt pedig egy videót tekinthet meg arról, hogy miben különbözőnek egymástól a különböző körforgalmak. A turbókörforgalomra vonatkozó rész 5 perc 13 másodpercnél kezdődik: