Közélet

2014.12.11. 16:50

Kényelmes, de kockázatos is

Az internetes vásárlást nem tanácsos elkapkodni, nehogy figyelmen kívül maradjon olyan információ, amely a webáruház megbízhatatlanságáról árulkodik.

TEOL

Apród, jófogás, vatera, online vásárlás, internetes vásárlás

Fotó: Darnay Katalin

„A szerződés tárgya az X Kft. által üzemeltetett online felület Felhasználó általi igénybevétele, amelyen az y.hu weboldalt a magyarországi potenciális vásárlókat elérési szándékkal termékeket forgalmazó Everbuyinglong Co. Ltd. (Forgalmazó/Eladó) (székhely: Chuangye Road, 76005 Shenzhen, Guangdong, nyilvántartási szám: 76005) termékeit tudja a Felhasználó megvásárolni, közvetlenül a Forgalmazótól.” Ezzel a szerződési feltétel részlettel példázta a Tolna Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége, mikor érdemes gyanakodni egy webáruház valótlanságára. Azt tanácsolják, hogy kerülni kell a rendelést az olyan oldalakról, amelyek teljes körűen webáruházként üzemelnek, azonban a szerződési feltételekben csak mint reklámfelületet biztosító vállalkozásként szerepelnek.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] Célszerű minden webáruházból először egy kisebb értékű terméket rendelni (képünk illusztráció) – SZAVAZZON A JOBBOLDALI HASÁBBAN!
[/caption]A körültekintés feltétlenül szükséges, hiszen a kényelemnek, a kedvezőbb áraknak, a kínálati bőségnek és a kötetlen nyitva tartásnak köszönhetően napjainkban egyre népszerűbb az internetes vásárlás, a megbízhatóság ellenőrzése nélkül viszont kockázatot is rejt magában, hogy a forgalmazó egyáltalán létezik-e, vagy jogosult-e a gazdasági tevékenységre. Különösen veszélyes, ha a fogyasztó gyógyszert vagy étrend-kiegészítőt vásárol az interneten.

Célszerű minden webáruházból először egy kisebb értékű terméket rendelni. Így meg lehet győződni arról, hogy a kereskedő megfelelő minőségű terméket árusít-e, betartja-e a vállalt szállítási határidőt, ad-e számlát és magyar nyelvű használati-kezelési útmutatót. A kéretlen elektronikus levelek, spamek elkerülése érdekében pedig azt javasolják, hogy az online megrendelésekhez érdemes egy külön, erre a célra fenntartott e-mail címet létrehozni.

Fontos tájékozódni

A termék online megrendelése előtt érdemes a lehető legtöbb információt begyűjteni a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről, és fontos alaposan átolvasni az általános szerződési feltételeket. Tanácsos, hogy a megrendelés elküldése előtt, a honlapon közzétett vásárlási feltételeket lementeni és megőrizni. Sok minden megtudható a webáruház megbízhatóságáról az internetes fórumok átböngészésével is.

A vételár megfizetésének leggyakoribb és a fogyasztóra nézve legbiztonságosabb módja az utánvétel, hiszen ilyenkor csak a termék átvételekor kell megfizetni a vásárlás költségeit, így nem történik felesleges utalás, ha a termék mégsem megfelelő.

A fogyasztót terheli a visszaküldés költsége

A személyes vásárlással szemben az interneten kizárólag a honlapon közzétett információ áll rendelkezésre a termékről, a fogyasztó nem tudja a terméket a kezébe venni, felpróbálni, ellenőrizni, hogy az áruról állított tulajdonságok ténylegesen megfelelnek-e a valóságnak. A hatályos jogszabályok azonban egy utólagos megfontolási időt, úgynevezett elállási jogot is biztosítanak a fogyasztók számára az online vásárlás esetén. Az elállási jog gyakorlásának részletes feltételeit 2014. június 13-tól új a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet szabályozza, mely szerint a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül lehet élni az indoklás nélküli elállási joggal.

Elállás esetén a vásárló köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a vállalkozásnak. Ha a fogyasztó megfelelően eláll a szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett összeget. A fogyasztónak kizárólag a termék visszaküldésének költségét kell viselnie – hívta fel a figyelmet a fogyasztóvédelem.

A vételár megfizetésének leggyakoribb és a fogyasztóra nézve legbiztonságosabb módja az utánvétel, hiszen ilyenkor csak a termék átvételekor kell megfizetni a vásárlás költségeit, így nem történik felesleges utalás, ha a termék mégsem megfelelő. A fogyasztót terheli a visszaküldés költsége A személyes vásárlással szemben az interneten kizárólag a honlapon közzétett információ áll rendelkezésre a termékről, a fogyasztó nem tudja a terméket a kezébe venni, felpróbálni, ellenőrizni, hogy az áruról állított tulajdonságok ténylegesen megfelelnek-e a valóságnak. A hatályos jogszabályok azonban egy utólagos megfontolási időt, úgynevezett elállási jogot is biztosítanak a fogyasztók számára az online vásárlás esetén. Az elállási jog gyakorlásának részletes feltételeit 2014. június 13-tól új a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet szabályozza, mely szerint a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül lehet élni az indoklás nélküli elállási joggal.

Elállás esetén a vásárló köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni a vállalkozásnak. Ha a fogyasztó megfelelően eláll a szerződéstől, a vállalkozás haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett összeget. A fogyasztónak kizárólag a termék visszaküldésének költségét kell viselnie – hívta fel a figyelmet a fogyasztóvédelem. Célszerű minden webáruházból először egy kisebb értékű terméket rendelni (képünk illusztráció) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!