Interjú Gáspár Gyulával

2022.09.29. 14:00

Víz helyett borral fest háttérszín nélküli fejeket

Minden alkotó keresi a maga útját, remélve, hogy megtalálja a csak rá jellemző nyelvi, szín-, formavilágot. Gáspár Gyula a szürrealista grafika művésze. A hordozóanyag is egyedi, amire gyakran dolgozik: borászati szűrőpapír. Erdélyből érkezett, Kalaznón él. Rendszeresen jár alkotótáborokba. Most egy szolnoki tárlatra készül.

Wessely Gábor

Gáspár Gyula első szürrealista festménye, melyen a fia, Merse kiságyából érzékelhető világot ábrázolta (A szerző fotója)

– Itt se könnyű megélni a festészetből, de ön Romániában kezdte a pályafutását, s ott még nehezebb lehetett. Pláne magyarként, Ceausescu tündöklése idején... 

– Megélni egyáltalán nem lehetett ilyesmiből – mondja Gáspár Gyula, a Kalaznón élő festő. – A hetvenes évek második felében próbáltam elindulni az alkotói pályán, hétszer felvételiztem a kolozsvári főiskolára, sikertelenül. Közben képeztem magam, és hogy legyen némi jövedelmem, egy textilfestödében dolgoztam, mint szitázó. 

– Pólókra készítettek feliratokat, emblémákat? 

– Dehogyis! Zsebkendőket, abroszokat festettünk. Egy pólóra még azt se lehetett ráírni, hogy sport. Romániában elképesztő állapotok uralkodtak a diktatúrában. Volt olyan időszak, amikor a nyomdában még a zöld festéket is betiltották. Nehogy véletlenül március 15-e vagy augusztus 20-a közeledtével egy magyar zászlót fusizzon valaki.

Szürrealista, háttérszín nélküli grafika (A szerző fotója)
 

– Mikor jött át Magyarországra, s mikor került Tolna megyébe? 

– A feleségem 1987 elején érkezett az akkor ötéves gyerekünkkel, nekem az év végén sikerült követnem. Pesten csatlakoztam a Fiatal Művészek Stúdiójához, ami nekem való közeg volt. Kiállítottunk a fővárosban, Miskolcon és Egerben is gyakran. Tagok 35 éves korunkig lehettünk. Eleinte barátoknál kaptunk szállást Budapesten és Zsámbékon, aztán Tolnanémedibe kerültünk, ahol a református egyház gondnoki teendőit láttam el, s így kaptunk lakást.

De többnyire csak hétvégén tartózkodtunk ott. Húzogattam a harangkötelet – később már elektromosan, gombnyomásra működött a dolog –, presbiterként is tevékenykedtem, volt műtermem, nagyszerűen éreztem magam. Tíz év elteltével, 1999-ben költöztünk Kalaznóra, ahol megvettünk és felújítottunk egy öreg házat, amelyikben most is lakunk. 

– Miből éltek mindeközben?

– A feleségem angolt tanított, én meg mindenféle művészetközeli munkát elvállaltam, például régi bútorok felújítását. A nyolcvanas-kilencvenes években még képeket is lehetett eladni. Most már nyugdíjas vagyok, de általában szabadúszóként éltem, úgy, hogy igyekeztem letudni valami pénzkereső tevékenységet, aztán a hét vagy a hónap többi részét az alkotásnak szenteltem. 

– Hogyan jutott el a mai látás- és ábrázolásmódjáig? 

– Volt 1981-ben Sepsiszentgyörgyön egy avantgárd kiállítás. Rengeteg, az akkori hatalom szemében provokáló alkotást láthatott a közönség. Rám is erősen hatottak a művek, akkoriban Dali-imádó voltam, és A polgárháború előérzete című kép kapcsán gondoltam, hogy na, én is csinálok egy szobaforradalmat. Merse álma; ezt a címet adtam a festménynek (így hívják a fiamat). Látható a képen a kiságyának egy részlete, és felvonultattam, mi mindent hallhatott onnan abból, amit a felnőttek beszéltek a másik szobában. Ez az olajfestmény volt a későbbi szürrealista grafikáim kiindulóállomása.

Szürrealista, háttérszín nélküli grafika (A szerző felvétele)
 

– Nemrég jött vissza egy alkotótáborból. Gyakran jár ilyen helyekre? 

– Egy kecskeméti alkotóházban voltam. Tavasszal és ősszel minden évben töltök ott egy-két hetet Krizbai Sándor és Miklós Árpád társaságában. Hat-hét éve fejeket festek. Nem portrékat, hanem gondolatokkal kitöltött fejformákat, akvarelleket, melyekhez a víz helyett bort használok. Ezekért kaptam nemrég egy szekszárdi kiállításon Garay Ákos-díjat. Háttérszínt nem viszek a képre, azt általában eddig is fehéren hagytam, hogy a formák jobban érvényesülhessenek. Az emberi fej formája nem változik, viszont belül időről időre másként működnek a dolgok, a külső és belső hatások miatt. Ezt igyekszem ábrázolni. Taszítás, vonzás, egymásba olvadás, zűr, béke. 

– Hogyan talált rá a borra, mint festészeti segédanyagra? 

– Dúzsra is járok alkotótáborba, az idén volt a huszonötödik, Lehmann György pincészetében. Az egyik évben nagyon esős időt fogtunk ki, beszorultunk a borházba, s figyeltük, ahogy a gazda szűri a bort a 20x20-as és a 40x40-es szűrőpapírokon át. Ami visszamarad, akár önmagában is tekinthető alkotásnak. Én háttérnek mindig meghagyom azt, s ráviszek valami grafikát. 

– Lesz ezekből kiállítása? 

– Már volt, több is. Most egy szolnoki tematikus tárlatra készülök, amit novemberben nyitnak meg. Két-három képpel lehet benevezni. Témája: a szép. Van róla mondanivalóm. 

Fotókat készít idő ette tárgyakról

Gáspár Gyula 1957-ben született Marosvásárhelyen. A Bolyai Kollégiumban érettségizett 1976-ban, majd felvételizett – többször sikertelenül – a Kolozsvári Képzőművészeti Főiskolára. Közben Zsigmond Attila tanítványaként folyamatosan képezte magát, és egy textilfestödében dolgozott, ahol szitázással, szitakészítéssel foglalkozott. Házasságot 1981-ben kötött, Magyarországra 1987-ben települt át.

Kalaznón él, házas, egy fia és két unokája van. Tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (korábban: Képzőművészeti Alap), a Tolna Megyei Képzőművészek Szövetségének, a Szolnoki Képzőművészeti Társaságnak, továbbá a MAMŰ-nek (a Marosvásárhelyi Műhely utódja: Maszülető Művek). Fotózással is foglalkozik. Sok képet készített az erdélyi erődtemplomokról, megsebzett tájakról, idő ette tárgyakról. Grafikái, festményei, fotói már több mint ötven kiállításon szerepeltek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában