Ország-világ

2005.10.04. 00:00

Hullámmentes megállók

Befejezték az idei egyik legnagyobb budapesti út építését. A Grassalkovich út két kilométeres szakaszán kátyúmentesen lehet közlekedni. A buszmegállók pedig nem gyűrődnek össze, ígéri a városháza.

Vajta Zoltán

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Megújult a Grassalkovich út egy része, a buszmegállókban pedig új megoldással azt kísérlik meg elérni, hogy ne legyen hullámos az úttest felülete
[/caption]– Idehozom én! – jelenti ki Vajda Pál főpolgármester-helyettes, és felkapja a Podmaniczky-program feliratú táblát. Közelebb hozza a mikrofonokhoz, fényképezőkhöz, hogy jobban látszódjon. Ő is meg a tábla is. Aztán a büfésátortól néhány méterre bejelenti, hogy ezennel átadja a soroksári Grassalkovich út felújított, két kilométeres szakaszát. A felüljáróval még nem végeztek, azon majd csak október 30-án lehet újra teljes szélességében közlekedni.

Az tudja igazán értékelni most a sima aszfaltot és a jól látható burkolati jeleket, aki korábban is járt erre. A megállókban a hullámokba gyűrődött aszfalt is mindennapos látvány volt. Most sima ez is. Nem aszfaltból készült, hanem bazaltbetonból. Nem szép ez a szürke felület, ám tartós, ígéri a kivitelező cég és a városvezetés. Nem fog nyomvályúsodni az autóbuszok súlya alatt. Még a legszélsőségesebb időjárási körülmények között is ellenáll a terhelésnek. Budapesten az idén felújított buszmegállók többségét ilyen bazaltbeton burkolatúra cserélték.

Korábban sokféle megoldással próbálkoztak már, de eddig egyik sem vált be százszázalékosan. Az aszfalt a legrosszabb megoldás. A kockakőre pedig sokfelé panaszkodott a lakosság, hogy túl hangos, amikor átgördül rajta a busz. Jelenleg csak ott alkalmazzák, ahol előzőleg az egész út ilyen burkolatú volt. A nyomvályúsodás egyébként az egész fővárosban probléma a forgalmas utakon. A nyáron felmelegedő aszfalt megpuhul. Az újabb építési megoldásokkal várhatóan ellenállóbbak lesznek az útfelületek. Egy biztos, a Grassalkovich úton jó darabig nem szabad kátyúkat, repedéseket látnunk. Persze csak, ha jó munkát végeztek a kivitelezők.

Az idei 80 kilométeres útfelújítások közül eddig 37,5 kilométert adtak át. Elkészült többek között az Árpád fejedelem útja, a Nagymező utca, a Rákos út, a Pesti út. Továbbá a zuglói Nagy Lajos Király útja és a csepeli Ady Endre út. Befejezték a Király utcát, a Baross utcát, a Hegyalja utat, a Kőérberki utat. A Diósárok utcával, az Üllői úttal és soroksári Vörösmarty utcával is végeztek. Tizenkét felüljáróból elsőként a Márvány utcai készült el. Sokfelé még most is dolgoznak. Az egyik legnagyobb munka a Bajcsy-Zsilinszky út felújítása a Deák tér és az Arany János utca között. Itt az autók már csaknem zavartalanul közlekedhetnek. A járdaépítés és a bicikliút kialakítása azonban még hátravan. A Szentendrei úton kétszer két sávon lehet haladni. Legkésőbb november közepéig ezzel is végeznek. A kerületi önkormányzatok is teszik a dolgukat. A főváros másfél milliárd forinttal támogatja az idén a kezelésükben lévő utak felújítását. A munka jövőre is folytatódik. Akkor egyharmaddal több utat építenek majd át, mint az idén. A rá következő évben pedig még annál is többet. A Podmaniczky-programmal 2007 végére a budapesti ezer kilométeres úthálózat negyvenhárom százaléka kicserélődik.

A magyarországi időjárás az utak ellensége

Az útépítők és a tervezők munkáját nehezíti, hogy Budapesten túlságosan nagy a hőmérséklet-különbség télen és nyáron. Az aszfalt összetételével ellenállóbbá lehet tenni az útburkolatot a hideggel és a meleggel szemben. De egyszerre a kettőre nincs biztos megoldás. Az a probléma, hogy Magyarországon télen naponta váltakozik a zimankó az enyhe idővel. A víz és a hó nappal felolvad, éjjel pedig megfagy.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában