Egy időszak vége

2023.05.26. 14:30

A gázüzemű autók fénykora véget ért

Kezdetben, a 2000-es évek elején naponta járt a gázszállító tartálykocsi feltölteni a készletet a tolnai kúthoz. Sok volt a gázüzemű autó, nagy volt a forgalom. Mára igencsak megcsappant a kereslet, havonta egy tartálytöltés elegendő. Mozbacher Zoltán több mint húszévi működtetés után fontolgatja a bezárást.

Wessely Gábor

Szerény a forgalom az utóbbi időben a tolnai gázkútnál. (A szerző fotója)

A gázüzemű autók lassan kikopnak a forgalomból. Ebből adódóan vegetálnak az autógázt forgalmazó kutak. A tolnai vezetője, Mozbacher Zoltán is fontolgatja a bezárást. Hitele nincs, tehát anyagi vészhelyzet nem fenyegeti, de szavaiból kitűnik, hogy látott már a mostaniaknál jóval jobb napokat is.

– Kezdetben hosszú sorok álltak – emlékszik vissza. – Nagyjából 3-4 évig ment felfelé a kereslet. A beruházást 1999-ben csináltam Tolna külterületén, a 6-os út közelében, és 2000 elejétől működünk. Itt a környéken eleinte csak egy szekszárdi és egy bonyhádi gáztöltő állomás volt rajtunk kívül, aztán több nagy benzinkút bővítette a kínálatát gázzal. De még akkor is megéltünk, mert voltak autók bőven. Főleg átszerelt Zsigulik, Ladák.

A rendszerváltás előtt még Olaszországba mentek ki a tulajdonosok, hogy átalakíttassák gázüzeműre a kocsijukat. Aztán itthon is nekiálltak bütykölgetni, háztartási PB-palackot helyezve a csomagtartóba. Nem volt veszélytelen dolog, de nagy nyereséggel kecsegtetett: feleannyiból, vagy még annál is olcsóbban lehetett furikázni, mint benzinnel. Legálisan átállítani LPG-s működtetésűre a járműveket itthon a rendszerváltás után lehetett.

(Az LPG – Liquefied Petroleum Gas – folyékony halmazállapotú szénhidrogéngázok elegye. Közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A másik autógáz típus, a CNG – Compressed Natural Gas – sűrített földgáz, ami főleg Németországban elterjedt, Magyarországon kevesen használják.)

Mozbacher Zoltán több mint húsz éve nyitotta a töltőállomást. (A szerző fotója)

– Nagyjából 2010-ig mentek az átszerelések, egyre csökkenő mértékben – tájékoztat a tolnai kutas –, az ezzel foglalkozó szakemberek tudnák pontosan megmondani, hogy az új konstrukcióknál miért nem javasolt az átállítás. Valami olyasmit magyaráztak, hogy a befecskendezésnél van probléma, mert a modern járműveknél a fúvóka beér az égőtérbe, s ha gázt használnak, nagyon felforrósodik és tönkremegy. 

Felfutás és visszazuhanás. Ez jellemezte az elmúlt 20-25 évet a gázüzemű autók tekintetében. Egy időben támogatott volt az átszerelés, akkor éltek a lehetőséggel a legtöbben. Ma az elektromos működtetés élvez prioritást, arrafelé mozdul a piac. 

– Amikor nyitottunk, alig győztük kiszolgálni az igényeket – vázolja a változást Mozbacher Zoltán –, még egy tartalék kutat is beállítottunk, annyian jöttek LPG-t tankolni. Ma örülünk, ha óránként érkezik egy-egy jármű. Kezdetben naponta járt a gázszállító kocsi feltölteni az öt köbméteres tartályunkat, mostanában elég, ha havonta egyszer jön. Más területeken viszont nőtt a felhasználás.

Az energiaválság miatt több cég levált a földgázról, átállt a PB-gázra, az enyémeknél sokkal nagyobb, 30-50 köbméteres tartályokat beállítva, és ezáltal naponta milliókat megtakarítva. Nekem őszig érvényes a kútoszlop-hitelesítésem, akkor kell meghosszabbíttatni. Elképzelhető, hogy bezárok, de még nem döntöttem véglegesen.

Több együttesben is dobol

Mozbacher Zoltán 1965-ben született Szekszárdon. Tolnán él és dolgozik. Házas, két lánya van. Szabadidejében kajakozik és zenél. Ismert dobos, számos együttesben játszott az úttörőzenekartól a tűzoltózenekarig. Jelenleg, többek között az Electric Soul, a Walking Mama és a Barbária dobosa. Alapszakmája központifűtés-szerelő, de nem abból él. Autógáz-kutat nyitott a város szélén.

Az engedélyt 1999-ben kapta meg, a tényleges működést 2000 elején kezdte. Felfutóban volt akkoriban az autók gázüzeműre való átalakítása, állami támogatással. Nagy forgalmat bonyolított az LPG-t forgalmazó kút. Mára változott, romlott a helyzet e téren. Az elektromos autózásra való áttéréshez igényelhető állami támogatás. Zöld rendszámos autóból több mint 63 ezer futott Magyarország útjain 2022 végén. Ebből a tisztán elektromos meghajtású mintegy 21 ezer volt. Ebbe az irányba mozdul a piac.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában