Felmérés

2023.07.24. 17:30

Kevesebb a vendég, és jobban meg is nézik az árakat

Jelenleg sok vendéglátós számára csupán álom, hogy minden nap tele legyen az étterem. Az országos helyzetre jellemző, hogy 30-40 százalékkal csökkent a vendéglátóhelyek forgalma. Tolna vármegyében a tapasztalatok vegyesek.

Mauthner Ilona

A szekszárdi Takler Kúria éttermében hat éve ugyanaz a séf, figyelnek a vendégek anyagi lehetőségeire is.

Fotó: Makovics Kornél

Egy gasztrovállalkozók közt végzett felmérés azt mutatja, hogy az éttermek többségének kisebb a látogatottsága, mint a koronavírus-járvány előtti években volt, és ugyanez érvényes a bevételekre is. A lehetséges vendégek közül a magas árak miatt sokan inkább otthon főznek ahelyett, hogy étterembe járnának.

A már említett felmérés szerint az éttermek csaknem 60 százalékában kevesebb lett a vendég, mint a járvány előtti években. Csak minden hetedik vállalkozó mondta azt, hogy nagyobb a forgalma. Ez persze a bevételeken is megmutatkozik. A járvány előtti időszak helyzetével összehasonlítva az éttermek több mint 55 százalékának alacsonyabbak a bevételei. A szállodák és éttermek szövetségének vezetője is megerősítette az adatokat.

Készítettünk egy gyors felmérést mi is Tolna vármegyében. Olyan éttermek, szállodák vezetőit kérdeztük meg, akiknél eddig sok vendég fordult meg. 

Mészáros Zsanett, a szekszárdi Hotel Merops vezetője elmondta, ők nem vettek észre csökkenést a vendégek számában. A szállóvendégek is folyamatosan érkeznek. Az elmúlt hónapokban főként a ballagások, osztálytalálkozók, esküvők adtak plusz munkát. A nyár közepe ugyan kicsit pangó időszak, de az év végéig folyamatos a foglalásuk.

A szekszárdi Amaryllis étterem önkiszolgáló módszerre váltott, ami bejött nekik, nőtt a forgalmuk
Fotó: Makovics Kornél

Hasonlóan vélekedett Pölöte Norbert is, aki a Bodri Pincészet vendéglátó igazgatója. Mint mondta, náluk is az esküvők és a nyári családi csomagok miatt volt megszokott a forgalom.

Bogár Beáta, a szekszárdi Takler Kúria hotel vezetője úgy látja, kicsit visszaesett a vendégek száma a múlt évhez képest. A hétvégén vannak többen a szállóban és az étteremben is. Idén az egyik kinti teraszt kellett eddig megnyitniuk. Náluk is vannak esküvők, céges konferenciák, családi kedvezmények, de azért van még szabad helyük.

Az éttermi fogyasztásra is a visszafogottság jellemző. Árérzékenyebbek lettek a vendégek, amit igyekeznek figyelembe is venni, kompromisszumokkal próbálják a drágább ételeket pótolni, például a bélszín helyett finoman elkészített marhaszegyet kínálnak, jóval olcsóbban. A Takler Kúriában hat éve ugyanaz a séf és az étterem vezetője is, akik igyekeznek ráhangolódni a vendégek elvárásaira.

Luxus lett sok család számára az étterem

Hasonlóan vélekedett Győri Attila is, a szekszárdi Szász étterem vezetője, akinek vannak vendéglátó egységei Szegeden, Egerben, Budapesten is, így nagyobb a rálátása a hazai éttermek, szállodák jelenlegi helyzetére. Mint mondta, megváltozott az emberek gasztro-kultúrája. Jobban megnézik az árakat, mint pár éve.

Jellemzően hétvégén van több vendég, hiányzik az a réteg, amely korábban hétköznap is beült iszogatni, beszélgetni, egy-egy süti mellett kávézgatni is. Nem azért nem jönnek be az emberek, mert nincs erre igényük, hanem azért, mert nincs rá pénzük.

Sajnos sok család számára luxus lett az étterem, annak ellenére, hogy a tulajdonosok, séfek igyekeznek az adott helyzetből a legelfogadhatóbb árat kihozni. A vendéglátósban hatalmas a drágulás, az étolajat, vajat, húst és más alapanyagokat ők nem árstoppos áron szerezték be eddig sem, és sokat drágult az energia is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!