épül a paksi duna-híd

2021.10.20. 07:00

Munkába merültek a búvárok: 12-14 fokos vízben dolgoznak

A Paks és Kalocsa között épülő Duna-hídnak két mederpillére lesz. Az egyiknél megkezdték a cölöpözés előkészítését. A munkát búvárok közreműködésével végzik a nyolcméteres mélységben. Ott jártunkkor Bódi Ádám készült a merülésre.

Wessely Gábor

Fotó: A szerző felvétele

Beülünk a motorcsónakba Remeczki István építésvezetővel, hogy megnézzük a búvárok munkáját. A leendő paksi Duna-hídnak tíz támasza lesz, abból kettő a hídfő – a két végén –, kettő a mederben, a többi az ártéren, a munkagépek és szállító járművek által még viszonylag jól megközelíthető helyeken, szigeten, műszigeten.

Sok cég van jelen a munkaterületen, a fővállalkozó a Duna Aszfalt Zrt., a mederhíd építését a Hídépítő Zrt. végzi, a búvárok a Hídépítő Speciál Kft. alkalmazottai. A merülésvezető Szabó Pál neve jól cseng szakmai körökben. Sportbúvárként kezdett 1984-ben, aztán búvárkiképző volt a honvédségnél, és leszerelése után, 1988-ban került a Hídépítőhöz, ipari búvárnak. Azóta minden hazai folyó, minden jelentősebb hídjánál ott volt, és esetenként külföldön is vállalt feladatokat. Rizikós helyzeteket is megoldott – például bombakiszedés folyómederből –, és dolgozott már húszméteres mélységben is. – Itt, naponta 1-4 merülés van – mondja –, a feladatmennyiségtől és az időjárástól függően. Jégzajláskor és villámláskor nem dolgozhat a búvár, egyébként biztonságos a munkavégzés.

Ottjártunkkor Bódi Ádám készült a merülésre. Kollégái segítették rá az ólombetétes ruhát, cipőt és a mentőpalackot. Az csak vésztartalék, egyébként a felszínről kap levegőt, tömlőn keresztül, a kommunikáció is vezetékesen zajlik. Általában 2-3 órát dolgozik a nyolcméteres mélységben, a mostanában 12-14 fokos vízben.

A feladat a cölöpözés előkészítése. Ehhez, lakóházméretű, rácsos acélszerkezeteket, úgynevezett kéregelemeket helyeznek a Duna aljára – pillérenként 26-ot –, s a rácsszerkezet megfelelő helyeire illeszti a búvár a később leengedett acéltölcséreket (kúpokat), melyeken át történik majd a cölöpfúrás és betonozás. – A próbacölöpözés már megvolt – tájékoztat az építésvezető. – Annak alapján kiszámították a tervezők, hogy a mederpillérek alá húszméteres cölöpök készítésére lesz szükség. Mindeközben a Dunán a hajóforgalom némileg elterelt, de zavartalan.

A Duna huszadik magyarországi hídja

A paksi és kalocsai térséget összekötő, 946 méteres műtárgy lesz a Duna huszadik magyarországi hídja. Három részből áll majd: a mederhídhoz csatlakozik a két ártéri híd. Összesen tíz támasz készül, ebből kettő a mederben, egymástól kétszáz méterre. A­ merevítésről a speciális szerkezetű főtartó elemek, a 22 méter magas vasbeton pilonok (tartóoszlopok), illetve a belőlük kiinduló kábelek gondoskodnak. A kivitelezés várhatóan 2024 májusára készül el.

Borítókép: Készítik a búvárt, Bódi Ádámot a merülésre, aki 2-3 órát dolgozik a 12-14 fokos vízben

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában