Fejlesztés

2022.10.14. 18:18

Döcögve halad a Sió projekt: van is meg nincs is kikötő és bicikliút

A Sió Tolna megyei szakasza mentén kikötőket építenek, és kerékpárutat létesítenek. A turisztikai beruházás halad, de lassan. Volt, ahol már le is ketyegett egy-egy részhatáridő.

Wessely Gábor

A sióagárdi töltésen már kész a kerékpárút. A szerző felvétele.

Turisztikai fejlesztés a Sió mentén: vízi út kikötőkkel és kerékpárút pihenőkkel. A kikötő- és pihenőhelyek esetenként közösek. A 2016-ban indított projekt lassan halad, meglehetősen vegyes a kép az egyes településeken. Van, ahol már kész a kerékpárút, van ahol még bele se kezdtek, viszont már áll a kikötő épülete. Érintett polgármestereket kérdeztünk a részletekről. 

‒ Sióagárdon a kerékpárút már elkészült – mondja Gerő Attila -, de hivatalos átadása még nem történt meg. A kikötő illetve kiszálló hely még nem valósult meg. Összességében 62 kilométernyi kerékpáros útvonal jön létre Sióagárdtól Ozoráig. Ez részint a Sió-töltésen halad, részint kisforgalmú mellékutakon. Településeken belüli szakaszok is vannak, vagy lesznek. 

‒ Harcon a belterületi rész már kész – tájékoztat Tóth Gábor -, viszont még hiányzik egy, körülbelül ötszáz méteres darab, mert a Sióagárd felől érkező bicikliút csak a falu határáig, a szennyvíztelepig épült meg egyelőre. A helyi pihenő már elkészült, a kikötő építése folyamatban van.  

A vízi úton érkező és a kerékpáros turisták megnézhetik a közeli nevezetességeket: Sióagárdon a Leányvárat (pincefalu), Kölesden a Kismegyeházát, Borjádon a söréttornyot és a Petőfi-méhest, Sárszentlőrincen a Petőfi-emlékházat, Felsőrácegrespusztán Illyés Gyula és Lázár Ervin szülőhelyét, Simontornyán és Ozorán a két várat.

Kölesd polgármestere az új kikötőnél. A szerző felvétele.

‒ Kölesden már 2021-ben megkaptuk az elkészült kikötő épület kulcsait – mutatja Greifenstein József. – Azt még nem tudjuk, hogy az önkormányzat fogja-e üzemeltetni, vagy valaki más. A kerékpárút viszont még várat magára. A tervek szerint itt jön majd le a Sió-töltésről a bicikliút, s megy tovább a 6317-es számú mellékúton, Simontornya felé. 

A projektismertető szerint, ott, ahol a kerékpáros útvonal közvetlenül a Sió mentén halad (Harc, Kölesd, Sárszentlőrinc, Pálfa, Simontornya), a biciklis pihenőhely a vízi turizmushoz kapcsolódó megállóhelyekkel együtt kerül kialakításra. Ahol viszont több kilométer távolság van a Sió és a vele párhuzamosan futó kerékpárút között (Pálfa-Felsőrácegres, Medina), ott önálló biciklis megállóhelyeket létesítenek.

‒ Sárszentlőrincen kikötő, Uzdon és Borjádon megálló létesül a Sió-parton – mondja Sátor Géza. – Ezek még nem készültek el. A kerékpárúttal viszont nem lesz sok munka, mert nálunk a már meglévő útra terelik a biciklis turistákat. Valószínűleg csak felfestésekre, táblákra lesz szükség. 

Az elhúzódó kivitelezés miatt a határidők ketyegnek, van, ahol már le is jártak. Az árak viszont állandóan emelkednek, s mire lezárul az újabb engedélyeztetési folyamat, már nem oldható meg az építés az eredetileg tervezett összegből. 

‒ Simontornyán volt már olyan helyzet – tájékoztat Torma József -, amikor lejárt a határidő, és újra neki kellett futni az előkészítésnek. A kikötő kialakítása megkezdődött, a csónakházból még semmi nem látszik. A kerékpárút részint meglévő utakon halad, de kisebb összekötő szakaszokra és javításokra szükség lenne, amire úgy tűnik, várnunk kell.

A projektről szóló korábbi írásainkat itt, vagy a Sió projekt címkére kattintva találja! 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában