Közélet

2009.04.25. 15:42

Tragikus a vasúti közlekedés

A vasúti közlekedés tekintetében a régió látott már szebb napokat is. Két sorompókorszerűsítés lesz idén Tolna megyében, mindkettő a tamási kistérségben.

Steinbach Zsolt

Tolna megyében a közlekedési minisztérium egymilliárdos programja során a keszőhidegkúti és a simontornyai vasúti átjáró fénysorompóját korszerűsítik. Mindkettőt LED-es kijelzővel szerelik fel, ami nagyobb fényerőt biztosít, üzemeltetése pedig olcsóbb és biztonságosabb lesz. A Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságán megtudtuk: azért éppen e két átjáróra esett a választás, mert viszonylag közel esnek a lakott területekhez, illetve, mert nagy sebességű pályáról van szó: a szakaszon gyorsan mennek a vonatok.

Tamási környékén azonban vannak olyan területek is, ahol már lassú vonatok sem járnak. Jelenleg a 40. számú, (Budapest)-Pusztaszabolcs-Pécs vasúti vonal érinti ezt a régiót, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Belecska, Keszőhidegkút-Gyönk, Szárazd, Regöly, Szakály-Hőgyész és Dúzs megállóknál. Hajdan a kistérségben több település kapcsolódott a vasúti vérkeringéshez. Ment vonat például Tamási–Dombóvár és Tamási–Mezőhídvég között is.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Keszőhidegkútnál is korszerűsíteni fogják a fénysorompót. Azon a szakaszon gyorsan járnak a vonatok, de van, ahol már lassan se
[/caption]

Imre Lászlóné, a MÁV pécsi igazgatóságának kommunikációs vezetője elmondta, hogy ezek a vonalak a kilencvenes években megszűntek. Igény ugyan lett volna rájuk, de a pálya műszaki állapota nem engedte a zakatolást. Arról pedig, hogy egyszer talán újra jár vonat ezeken a szakaszon, most „nem időszerű" beszélni. Már csak azért sem, mert a sínek egy részét már felszedték. Részben illegálisan, részben tervezetten. A Tamási és Pári közötti egykori vasúti töltésen például ma már kerékpárút halad.

– Elődeink kubikustalicskával meg tudták építeni a vasutat. Mi, a modern technikával nem tudtuk karbantartani? – Ács István, Felsőnyék polgármestere kommentálta így a faluját is érintő vonal korábbi megszüntetését. Szerinte ez annak idején elkapkodott, meggondolatlan döntés volt. Úgy véli, a falut egyértelműen hátrányosan érintette a vasúti közlekedés megszűnése, mind a teher, mind a személyszállítás tekintetében. Jóllehet, a buszközlekedést megfelelőnek tartja.

Felsőnyékhez hasonlóan Tamásit is kiírták a MÁV menetrendből. A város alpolgármestere, Széles András nagyon problémásnak tartja ezt a helyzetet, amivel sokan elégedetlenek a városban is.

A 40. vonal viszont működik, forgalma a szakemberek szerint átlagos. Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-START Zrt. szóvivője elmondta: ezen a szakaszon tavaly december óta fontos változás, hogy kétóránként nyolc pár IC, illetve szintén két óránként személyvonatok közlekednek. Az ütemes menetrend előnye, hogy azonos percekben indulnak a vonatok, könnyebben megjegyezhető a menetrend, illetve összehangoltabbak a csatlakozások.

Simontornyáról Dombóvárra például csak személyvonatból kilenc közlekedik naponta. A 62 kilométeres utat egy óra öt perc alatt teszi meg a vonat. Busszal másfél óra Dombóvár. Ennyi idő alatt Simontornyáról Budapestre is el lehet jutni, a napi tizenegy vonatjárat közül a leggyorsabbal.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!