Közélet

2010.07.12. 06:58

Szemfényvesztő akciókkal vezetik meg a vevőket?

Egymást érik a bolti akciók. A vásárlókat a tulajdonosok különböző kedvezményekkel próbálják az üzletükbe beterelgetni. Gyakran kiderül, a szórólapokat is csak csalinak használták.

TEOL/Mauthner Ilona

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Minden üzlet akciókkal igyekszik a vásárlók kedvébe járni, a szekszárdi Arany János úti Coop üzletben a vevőknek nem kell csalódniuk (Fotó: Kiss Albert)
[/caption]

Mit tehet a vásárló, ha úgy érzi tisztességtelen volt vele az üzlet – a kérdést a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal szekszárdi kirendeltségének vezetőjének, Póczikné Orosz Valériának továbbítottuk.
Két éve jelent meg egy törvény, mely a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen piaci magatartással is foglalkozik, mondta a kirendeltség-vezető.

– Ha az 5 napra meghirdetett akciónak már az első napján nem lehet megvásárolni az akciósnak meghirdetett termékek mindegyikét, akkor ez tisztességtelen a vásárlókkal szemben. Az emberektől gyakran kapunk hasonló bejelentéseket.

A vizsgálat azonban nem mindig egyszerű, hiszen gyakran nem tudnak azonnal a helyszínre menni az ellenőrök. Az akció ötödik napján pedig az üzlet vezetője gyakran azzal védekezik, hogy nem tudta előre kiszámolni mekkora lesz az érdeklődés, ezért rendelt kevesebbet, így a végére elfogyott.

Póczikné Orosz Valéria elmondta, két hete telefonon kaptak egy bejelentést, hogy már az első napon nem volt az üzletben a meghirdetett termékből. Mivel éppen volt szabadkapacitásuk, így két felügyelő a bejelentést követő napon már a helyszínre ment. A hatvan akciós termékből csupán tizenötöt találtak a polcon, a többi hiányzott. Jegyzőkönyv készült a tapasztaltakról és jelentős bírságra is számíthat az üzlet.

Ugyanakkor a vásárlóknak is van mit tanulniuk még, mondta a szakember, ugyanis sokszor nem olvassák el az apróbetűs részt, melyben az szerepel, hogy a felsorolt termékek közül néhány csak adott napon, vagy adott városban vásárolható meg. A multiknál ugyanis szokás, hogy úgynevezett központi (az egész országra érvényes) reklámújságot adnak ki, de a feltüntetett termékek nem mindegyike vásárolható meg mindenütt.

A fogyasztóvédelmi hivatal munkatársai, próbavásárlásokkal járják az üzleteket, a reklámokra kiemelten figyelnek. A tapasztalatuk az, hogy javult a helyzet, kevesebb a hiányosság, no és a vásárlók is sokkal öntudatosabbakká váltak. Aki olyat tapasztal ami nem tetszik neki, az elsőként az üzletben reklamáljon, a vevőszolgálatnál, vagy ha ilyen nincs, akkor a vásárlók könyvét kérje el. Harminc napon belül írásban köteles válaszolni a panaszra az üzlet vezetője. Ha ez nem elégítette ki a vásárlót akkor forduljon a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!