Közélet

2011.01.26. 19:47

Egekben a benzinár: ne törődjön bele, inkább spóroljon!

Országos szinten nagymértékben, megyénkben csak enyhén emelkedett az átalakítást választók száma. A gáz és az E85 ára 150 illetve 100 forinttal kevesebb.

TEOL/Molnár Ágnes

Fotó: LANG ROBERT

Nem túl bíztató a szakemberek jóslata az üzemanyagárral kapcsolatban: véleményük szerint év végére elérheti, sőt fölé is mehet a rettegett 400 forintnak. Sajnos ez az összeg már most sem tűnik túl távolinak, főleg, hogy tavaly is 47 forinttal nőtt a benzin, és 55 forinttal a gázolaj ára. A töltőállomásokon pedig január óta is egyre többet kell fizetni.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Az átalakítást csak egyszer kell kifizetni, onnantól a tankolások is pénztárca-kímélőbbé válnak. Ez a gáznál 180-240 ezerbe, az etanolnál 40-60 ezer forintba kerül
[/caption]

Az emelkedést egyébként az befolyásolja, hogy mennyibe kerül dollárban mérve az adott üzemanyag, és hogyan áll a forint árfolyama az említett valutával szemben. Ezt az összeget (sok egyéb mellett) a jövedéki adó emeli meg még inkább. Az adó mértékének minimumát uniós szabályok határozzák meg. A benzin esetében a legkevesebb 99 forint lehet, míg a gázolaj esetében 91. Hazánkban azonban ennél magasabbak az összegek: a benzinnél 120, a gázolajnál pedig 97 forint az adótartalom.

Az autósoknak ilyen körülmények között nagyjából három választásuk van: vagy nem törődnek az áremeléssel, és a megszokott ütemben utaznak továbbra is, leteszik a kocsit illetve mérsékelik annak használatát, vagy átalakíttatják más üzeművé, hogy lényegesen kevesebbért tankolhassanak.

A más üzem lehet az autógáz, illetve a bioetanol, vagy más néven E85. Bár országos szinten jelentősen megugrott azok száma, akik átalakíttatták az autójukat, megyénkben ez még csak kis mértékben érződik.
– Bár lényegesen nem nőtt a forgalom, azt el lehet mondani, hogy már most több ügyfelünk van, mint tavaly ilyenkor – nyilatkozta az átalakítással is foglalkozó tolnai autószerviz ügyvezetője, Kosaras Róbert.

A gázüzemre váltás egyébként több szempontból is költséghatékony döntés. Először is átlagosan 150 forinttal kerül kevesebbe a benzinnél, továbbá az átalakított járműveknek olcsóbb az üzemben tartása. Sőt az új technikák hosszú futásteljesítményt tesznek lehetővé – mutatott rá Kosaras Róbert. Mint elmondta, az átalakítás költsége egy átlagos, négyhengeres autónál 180-240 ezer forint között mozog, a befektetés pedig nagyjából 20 ezer kilométer alatt térül meg.

Egyre többen tankolnak bioetanolt is, ám ez nem azt jelenti, hogy mindenki átalakíttatta hozzá a járművét. Az autósok zöme ugyanis fele-fele arányban tankolja ezt a benzinnel együtt, igaz, így a hideg napokon nehezebb indulhat a kocsi. A forgalom növekedése tehát a szervizekben még nem igen érződik – tudtuk meg a beszereléssel foglalkozó szakembertől, Fekete Zoltántól. Az E85 ára is igen kecsegtető, hiszen jóval, átlagosan 100 forinttal marad a benzin alatt. Az átalakítás költsége 40-60 ezer forint között mozog – ismertette Fekete Zoltán. Ez a befektetés már egy év alatt is megtérülhet.

Az átalakított autók számának emelkedését a benzinkutas forgalom is jól mutatja. – Az autógáz iránti kereslet húsz százalékkal, míg a bioetanolé 5-10 százalékkal emelkedett december óta – mondta az egyik bonyhádi benzinkút tulajdonosa. Ennek oka egyértelműen a drasztikus benzin- és dízelár emelkedéssel függ össze. Bár a drágulás az olcsóbb üzemanyagokat is érinti, így is lényegesen alatta maradnak az előbb említetteknél. A gáz egyébként 14 forinttal, míg az E85 11 forinttal kerül többe december eleje óta az említett kúton.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!