Közélet

2011.05.08. 18:42

Pusztuljanak a baktériumok

A klímával kapcsolatos teendőket töredék áron otthon is el lehet végezni, ám így nem biztos, hogy az ember célt ér. Az egészség megóvása érdekében érdemesebb tehát szakszervizbe gurulni.

Molnár Ágnes

Az autó tavaszi felkészítése nem merül ki a gumik, illetve az ablakmosó folyadék lecserélésében. Külön figyelmet kell szentelni a klímának, mely a berendezés élettartama és az utasok egészsége miatt is nagyon fontos. Köztudott, hogy a meleg, nedves környezetben baktériumok, gombák és más mikroorganizmusok szaporodhatnak el. Belélegzésük pedig különféle betegségeket idézhet elő.

Felléphet nyálkahártya irritáció, fáradékonyság, fejfájás, de a tisztítatlan klíma akár hörghurutot, allergiát, vagy súlyosabb légúti betegséget is okozhat. Különösen a gyengébb immunrendszerűek vannak veszélyben, mint például a gyermekek, az idősebbek vagy az allergiások. A betegség mellett nem elhanyagolható az állott szag sem, melyet szintén az említett gombák és bacik okoznak.

Első lépésként a szellőző rendszer pollenszűrőjét érdemes kicseréltetni, mely a szakemberek szerint 8-10 ezer kilóméterenként ajánlott. Ez az alkalmatosság természetesen a klíma nélküli járművekben is van, így a feladat alól senki sem bújhat ki. Ennek költsége 2-től 5 ezer forintig terjed, típustól függően, tudtuk meg Miskolczi Zoltántól egy autóklímával is foglalkozó szekszárdi cég tulajdonosától.

A műhelyekben a tisztítást átlagosan 1-2 óra alatt oldják meg, az árak azonban elég változóak. Találtunk olyat, aki 6 ezerért, de olyat is, aki 13 ezer forintért vállalja ezt a feladatot.

Cserébe viszont az ember biztos lehet benne, hogy tiszta levegővel tölti meg a tüdejét. A szervizekben ugyanis a speciális szereket magas nyomású levegővel viszik fel, mely már önmagában is tisztító hatású.

Otthon sokkal olcsóbb elvégezni mindezt. Csupán az a bökkenő, hogy az ember nem lehet biztos benne, valóban hatásos volt-e a beavatkozás. A speciális tisztító készítményeket már pár ezer forintért be lehet szerezni, melyek közül számtalan félével lehet találkozni.

Az egyik megoldás az ózonos palack, melyet az első és hátsó ülés közé kell betenni középre, és hagyni, hogy kieressze magából a gázt. Mindeközben belső keringtetésen kell járatni a szellőzőrendszert. Itt fontos megjegyezni, hogy a művelet gyújtáson leszívhatja az akksit. Így ha lehetőség van rá, és nyílt tér áll rendelkezésre, megfontolandó, hogy nem lenne-e érdemes mindezt járó motornál végezni.

A másik lehetőség a habos tisztítás, ami a leginkább elterjedt módszer. Ennél a motortér felől a pollenszűrő házán át, illetve a levegőkilépő rostélyokon keresztül kell bejuttatni a tisztítóanyagot a szellőzőrendszerbe. Nem szabad elfeledkezni a lábtérnél elhelyezkedő levegőkilépőkről sem.

A vékony műanyag csővel kell benyomni a habot a helyére. Mialatt hat, be kell kapcsolni a légkondit, és a legnagyobb fordulaton járatni a hab elpárolgásáig.

Aki azt tapasztalja, hogy a klímája egyre langyosabb levegőt fúj, nem kell megijednie. Nem ment tönkre a berendezés, csupán feltöltésre szorul. Ugyanis hűtőközeg közel 20 százaléka veszik el évente, ami természetesen kihat a működésre is. A feltöltést a szervizek átlagosan 10-15 ezer forintért vállalják.


Megállás előtt pár perccel már érdemes kikapcsolni

Miskolczi Zoltán hasznos tanáccsal szolgált a klíma mindennapos működtetésével kapcsolatban is. Mint elmondta, érdemes odafigyelni arra, hogy a sofőr percekkel a megállás előtt kapcsolja ki a klímát, és helyette pörgesse a ventillátort. Ez azért nagyon fontos, mert így leszárad a nedvesség a párologtató felületről, és így meg lehet óvni a baktériumok, gombák elszaporodásától. Természetesen ezzel együtt is szükséges elvégeztetni a tisztítást évente kétszer.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!