Közélet

2011.09.04. 15:30

Jól jár, ha időben lecsap rájuk

Aki nem ragaszkodik ahhoz, hogy ő üljön bele először egy autóba, ugyanakkor szereti az újat, az nyugodtan szavazzon bizalmat egy tesztautónak. A kereskedések kiemelten vigyáznak rájuk, és jóval olcsóbbak a szalonban várakozó többi társaiknál.

Molnár Ágnes

Az emberek többsége autóvásárláskor két alternatíva közül választ. Vagy a használt járműveket kínáló telepekre látogat el, vagy a szalonokba, és végigcsodálja a csillogó-villogó, új illatot árasztó modelleket. Sokan nem veszik számításba azt, hogy a tesztautókat is meg lehet vásárolni.

Ezekről először is azt érdemes tudni, hogy több százezer forinttal olcsóbban hozzájuk lehet jutni, mint a még ki nem próbált modellekhez.

Nem kell attól tartani, hogy a tesztvezetésre jelentkezők "leharcolják" őket, hiszen a kereskedés munkatársa mindig bent ül az autóban, és ügyel az épségére. A szalonoknak pedig az érdekükben áll, hogy a lehető legtökéletesebb állapotban legyenek a kipróbálásra rendelt modellek.

– A tesztautókat általában 3-6 hónapos korukban adjuk el, addigra maximum 5-6 ezer kilométert futnak – tudtuk meg Füle Krisztián szekszárdi autókereskedőtől. Előfordul, hogy néhány modellben valamennyivel többet jelez a mutató, ez azonban nem jellemző.

A tesztautók tehát jó vételnek bizonyulnak, főleg, hogy hitelt is ugyanolyan feltételekkel lehet felvenni rájuk, mint a teljesen új modellekre. A biztosítás megkötésénél is hasonló a helyzet.

A modellek színe és felszereltsége pedig követi az aktuális trendeket, vagyis olyan tulajdonságokkal bírnak, melyeket egyébként is keresnek a vevők. Ez azt jelenti, hogy leginkább ezüst, homok, vagy grafit a fényezésük, és középfelszereltséggel rendelkeznek. Van bennük klíma, ABS, elektromos ablak és tükör, és így tovább. Üzemanyagfelhasználás tekintetében jellemzően 70:30 százalék az arány a benzines javára.

A kisebb motorok – 1200-1400 köbcentisek – jellemzően benzinesek, a nagyobbak között pedig már több a gázolaj üzemű. Füle Krisztiántól azt is megtudtuk, sokan akár hónapokat is várnak, hogy lejárjon az adott típus tesztidőszaka, és megvásárolhassák a járművet.

Jó tudni, hogy az az újautó, amire már rendszám kerül, és kigurul a szalonból, abban a pillanatban már százezrekkel kevesebbet ér, mint a vásárlás órájában. Ilyen szempontból is megéri tehát a szóban forgó kategória közül válogatni. Persze olyan ügyfelek is vannak, akiknek alapfeltétel, hogy az autójukba ne üljön más előttük.

A tesztautóknak ezen kívül persze más hátrányai is akadnak. Az egyik, hogy a gyári garancia nem a vásárlás pillanatától él, bár az a néhány hónap nem számít jelentős kiesésnek.

A másik dolog, hogy az ügyfél ezek esetében nem választhatja ki, hogy milyen színű, milyen felszereltségű modellről álmodik. Néhány esetben azonban erre is kínálkozik mód.

Sokan ugyanis már a tesztautó megrendelésekor jelzik az adott szalon felé, hogy a szükséges idő lejárta után megvásárolnák a járművet. Így ha az importőr rendelkezik olyan típusú gépkocsival, melyet az ügyfél szeretne, azt az általa választott feltételekkel rendelhetik meg.

Éledezik a forint alapú hitel piaca

Füle Krisztián szekszárdi autókereskedő szerint a tesztautók iránti kereslet nem esett vissza, még a válság ellenére sem csökkent azoknak az ügyfeleknek a száma, akik ezen modellek közül válogatnak. Mint megtudtuk, a vásárlók többsége még mindig a készpénzes fizetést részesíti előnyben. Azok viszont, akik hitelt vesznek fel, szinte kizárólagosan a forint alapút választják. A bankok ugyanis egyre jobb feltételekkel kínálják ezeket a típusú kölcsönöket.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!