Közélet

2014.03.19. 16:36

Folyamatosan nő a fogyasztóvédőkhöz fordulók száma

„A fogyasztó fogalma mindannyiunkat magában foglalja. ... az egyetlen fontos csoport, melynek véleményét gyakran nem hallják meg” – mondta 1962. március 15-i kongresszusi nyilatkozatában Kennedy elnök.

TEOL/V.M.

Ennek emlékére 1983. óta március 15-e a Fogyasztók világnapja. A világnap alkalmából Tolna megye fogyasztóvédelmi helyzetéről tartottak sajtótájékoztatót tegnap a megyei kereskedelmi és iparkamara székházában.

Foltin Gyula, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségének vezetője a Hatósági Tanácsadó Iroda és a Rezsipont működésének 2013. évi tapasztalatairól beszélt. Mint elhangzott, az elmúlt két év során folyamatosan nő a hatósághoz fordulók száma, 2012-ben 1820, tavaly pedig már 2220 esetben keresték meg őket személyesen, írásban, vagy telefonon.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Foltin Gyula, dr. Kriesch Attila és Mátyás Tibor a sajtótájékoztatón (Fotó: Mártonfai Dénes)
[/caption]A beadványok jelentős része a közüzemi szolgáltatásokkal – víz-, gáz-, áram-, távhő-, szemét – kapcsolatos, és a rezsicsökkentéssel kapcsolatban is érkeztek megkeresések. Emellett az elektronikus hírközlés, az internetes kereskedelem és a jótállás, szavatosság területéről érkezik a legtöbb beadvány.

A fogyasztóvédelmi hatóság tevékenységének köszönhető, hogy több jelentős jogszabályt módosítottak, például megtiltották a fogyasztói csoportok létrehozását és bejelentéshez kötötték a termékbemutatókat.
Mátyás Tibor, a megyei békéltető testület elnöke szintén a tavalyi évről adott összefoglalót.

A békéltető testület tevékenysége a bíróság és a fogyasztóvédelem között helyezkedik el, feladatuk a fogyasztói jogviták rendezése nemcsak fogyasztó és vállalkozó, hanem vállalkozó és vállalkozó között is. A testülethez évente 100-110 esetben fordulnak a megyében. A békéltető testület eljárása a fogyasztó számára díjmentes, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre többen választják a vita rendezésének ezt a módját.

Dr. Kriesch Attila, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója mutatta be a szervezetet, amelynek feladata a határon átnyúló fogyasztói panaszok és jogviták rendezésében való közreműködés, amely szintén ingyenes a fogyasztók számára. Ha a magyar fogyasztónak külföldi vállalkozóval kapcsolatban van panasza, akkor a központ a panaszt továbbítja adott ország fogyasztóvédelmi hatóságához, az pedig a vállalkozóhoz.

A központ tevékenységének köszönhetően több Tolna megyei ügyben is született már eredmény. Többek között egy német légitársasággal és egy brit webkereskedővel szemben érvényesítették a fogyasztó érdekeit.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!