Ország-világ

2005.02.02. 07:49

Szabaduljon meg kilóitól!

A fejlett világ egyik nagy gondja a következő években a mozgásszegény életmód és az egészségtelen táplálkozás miatti elhízottság lesz. A szakemberek szerint hamarosan a szív- és érrendszeri betegségek vezetik majd a halálozási okok listáját.

Árvay N. Tivadar

Európában a férfiak egyötöde és a nők egynegyede küszködik súlyproblémákkal. Minden második gyerek nehezebb a kelleténél.
A hazai helyzet sem jobb. A magyar férfiak 60, a nők 50 százaléka elhízott. Hiába csökkent 8 százalékkal az elmúlt években a szív-és érrendszeri betegségekben elhunytak száma, ez a folyamat valószínűleg lassulni fog.

A szívroham, a szélütés vagy az erek elzáródása a súlyfölösleg, az érelmeszesedés a magas vérzsírszint következménye.
A kutatók szerint a kövérségért leggyakrabban a helytelen táplálkozás és a mozgáshiány felelős. Egyeseknél örökletes okai is lehetnek a hízásnak, náluk a kevesebb táplálék is növeli a kilókat.

A stresszről sokan hiszik, hogy felemészti a súlyfelesleget, pedig a nők többsége épp a hétköznapi gondok miatt nassol sokat.
Az orvosok állítják, hogy a legegyszerűbb megelőzni a bajt. Rendszeres testmozgással és mértéktartó étkezésekkel kordában tarthatók a kilók. Táplálkozási szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy diétázáskor ne csak a kalóriákat számolgassuk, az elfogyasztott ételek mennyiségét is ellenőrizzük.

Még a kalóriaszegény ételekből sem ajánlott óriási adagokat befalni. Sajnos a fogyasztásra buzdító nemzetközi élelmiszeripari cégek egyre nagyobb kiszerelésben kínálják zsíros és cukrozott élelmiszereiket, üdítőitalaikat. Néhány éve a 2-3 decis üdítők voltak jellemzők, manapság a 2,5 literes kiszerelés a sláger. Méretnövekedés jellemzi a rágcsálnivalókat, fagyikat, csokoládékat, chipszeket is. Ráadásul a hirdetések többsége a tizenéveseket célozza nem éppen szív- és testsúlybarát ajánlataival.

Ha valakin 15-20 kiló súlyfölösleg van, csak felügyelet mellett szabad diétába kezdenie. A szélsőséges kúrák általában eredménytelenek, a leadott zsírt gyorsan visszaszedjük. Szakszerű segítséggel azonban a legmakacsabb kilók is eltüntethetők.

Nassolásként rágcsáljon nyers zöldségeket!

Parkoljon le autójával néhány utcával a célja előtt, és tegye meg gyalog a hátralévő utat. Ne használja a liftet se otthon, se a munkahelyén. A lépcsőzés erősíti a tüdejét, az izmait és a kilókat is gyorsan eltünteti. Tegyen legalább félórás sétát vacsora után, lefekvés előtt. Mindennap ismételje. Kerülje a cukrozott üdítőitalokat. Vigyázzon, gyakran a gyümölcsleveket is édesítik! Ha szomjas, vizet vagy teát igyon. Utóbbi gyorsítja az anyagcserét és élénkít. Ne nassoljon édességet, inkább rágcsáljon répát, uborkát, szárított almachipset vagy puffasztott rizst. Mennyiség helyett a minőségre ügyeljen, amikor választ az étlapról. Ne felejtse el, hogy még az alacsony kalóriatartalmú ételeket sem szabad mértéktelenül habzsolni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában