Ország-világ

2005.04.13. 08:12

Vízből készülő üzemanyag

A „tele kérem, hidrogénből” kérés egyelőre csak egy izlandi töltőállomáson hangozhat el anélkül, hogy a kutasok körbekacagnák a mondat gazdáját.

Hegyi Áron

[caption id="" align="alignleft" width="320"] Az autókat hajtó hidrogéngázt vízből állítják elő. A folyamathoz szükséges energiát Izlandon olcsón szolgáltatják a föld belső hőjét felhasználó erőművek.
[/caption]A tisztaságáról ismert zöld szigeten a megújuló energiaforrások hasznosítását tekintik az egyik legfontosabb feladatnak. Izland mindig élen járt a környezetkímélő energiák felhasználásában. A működő gejzírekből nyert geotermikus energia (a föld belső hője) fedezi az ország szükségleteinek háromnegyedét.

Nem véletlen, hogy éppen Izlandon fut egyre több hidrogéncellás jármű. A főváros, Reyk-javík tömegközlekedési vállalatának kisbuszai jó ideje csak vízpárát bocsátanak ki magukból. Az, hogy a magánhasználatú autók között nem terjed gyorsan az átállás hidrogénüzemre, az előállítás nehézségeinek tudható be. Nem elég egy vödör vizet zúdítani a tankba, hogy ott az üzemanyaggá váljon. A hidrogéngázt elektrolízissel kell előállítani a vízből. A folyamathoz energiára van szükség, amit Izlandon bőségesen és olcsón szolgáltatnak a geotermikus erőművek.

A világ többi országa korántsem ilyen szerencsés. Nekik a hidrogén előállításához továbbra is fosszilis energiahordozókat (szenet, kőolajat, földgázt) kell elégetni, ami rendkívül környezetszennyező. További gondot jelent a hidrogén biztonságos szállítása és tárolása. A gáz nem olyan gyúlékony, mint a benzin, de ha lángra kap, nehéz eloltani. Csak különleges tartályokban tárolható. Ezekből vagy nagyon sokra vagy hatalmas méretűekre lenne szükség. Egy liter benzinben ugyanis két és fél ezerszer annyi hőenergia tárolódik, mint hasonló mennyiségű hidrogénben.

Mégis komoly támogatói vannak a hidrogén üzemanyagként történő felhasználásának. A tavalyi amerikai elnökválasztási kampányban mindkét jelölt zászlajára tűzte a program támogatását. Ennél is érdekesebb, hogy
az izlandi töltőállomást üzemeltető Új Energia Konzorciumnak a világ egyik legnagyobb olajtársasága, a Shell is tagja.

Vízzel működő motor

Vízzel működő motort épített és szabadalmaztatott Mihai Rusetel román feltaláló. Az 1300-as Daciába épített hajtómű fele-fele arányú benzin-víz keverékkel működik. A motor nagyobb teljesítményre képes, mint benzines üzemmódban. A feltaláló április 5-én mutatta be a szerkezetet. Azt állítja: 2006-ban elkészül a prototípus. A feltaláló szerint a motor tiszta vízzel is működne, de az nem érett a tömeggyártásra. Emiatt inkább a könnyebben megvalósítható, fele-fele erőforrásokkal kísérletezett. Az autó benzines üzemmódban indul, és amikor a motor eléri a 90 Celsius-fokos hőmérsékletet, áttér a vízre. A vizestartály az autó csomagtartójában van, az autógáz-megoldás mintájára.

Magyarországon a biodízellel értek el nagy sikert

A hidrogéné a jövő – állítja dr. Emőd István, a Műszaki Egyetem oktatója. – A jelenlegi felhasználási ütem mellett a föld kőolajkészletei 300 évig tartanak ki. A hidrogén vízzé ég el, nem szennyezi a környezetet, kivéve, ha hagyományos erőműben állítják elő. Magyarországon a repceolajból készült bio-dízellel értek el sikert a kutatók. Németországban már kétezer kútnál lehet biodízelt tankolni. Idehaza egy rossz jogszabály miatt nem tudott elterjedni, csak az használhatja, aki a repcét termeli. A hírek szerint ezt a jogszabályt idén eltörlik, nem lesz akadálya a biodízel elterjedésének. Óriási előnye, hogy bármilyen arányban keverhető gázolajjal. Kiváltani viszont nem tudja, mert a szükséges mennyiséget képtelenség megtermelni.

Etiópia 237,2 346,1 665,2 341%

Franciaország 33722,3 43426,3 49504,1 218%

Japán 49692,9 71008,9 90233,6 301%

Kína 13287,8 30588,7 59762,4 981%

Németország 45627,4 61261,4 64713,2 191%

Magyarország 2624,6 2770,5 3527,1 236%

Egyesült Államok 414688,4 460132,8 585105,9 166%

Világszinten 100524,4 1318375,3 1643164,8 230% Vízzel működő motor Vízzel működő motort épített és szabadalmaztatott Mihai Rusetel román feltaláló. Az 1300-as Daciába épített hajtómű fele-fele arányú benzin-víz keverékkel működik. A motor nagyobb teljesítményre képes, mint benzines üzemmódban. A feltaláló április 5-én mutatta be a szerkezetet. Azt állítja: 2006-ban elkészül a prototípus. A feltaláló szerint a motor tiszta vízzel is működne, de az nem érett a tömeggyártásra. Emiatt inkább a könnyebben megvalósítható, fele-fele erőforrásokkal kísérletezett. Az autó benzines üzemmódban indul, és amikor a motor eléri a 90 Celsius-fokos hőmérsékletet, áttér a vízre. A vizestartály az autó csomagtartójában van, az autógáz-megoldás mintájára. Magyarországon a biodízellel értek el nagy sikert A hidrogéné a jövő – állítja dr. Emőd István, a Műszaki Egyetem oktatója. – A jelenlegi felhasználási ütem mellett a föld kőolajkészletei 300 évig tartanak ki. A hidrogén vízzé ég el, nem szennyezi a környezetet, kivéve, ha hagyományos erőműben állítják elő. Magyarországon a repceolajból készült bio-dízellel értek el sikert a kutatók. Németországban már kétezer kútnál lehet biodízelt tankolni.

Idehaza egy rossz jogszabály miatt nem tudott elterjedni, csak az használhatja, aki a repcét termeli. A hírek szerint ezt a jogszabályt idén eltörlik, nem lesz akadálya a biodízel elterjedésének. Óriási előnye, hogy bármilyen arányban keverhető gázolajjal. Kiváltani viszont nem tudja, mert a szükséges mennyiséget képtelenség megtermelni. Az autókat hajtó hidrogéngázt vízből állítják elő. A folyamathoz szükséges energiát Izlandon olcsón szolgáltatják a föld belső hőjét felhasználó erőművek. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában