Ország-világ

2005.08.06. 00:00

Nincs jó formában a magyar légierő

A Gripenek, a MiG-29-esek vagy a Zengő-hegyi lokátor ügye örökös politikai viták táptalaja. Olyan történetek is benne vannak a levegőben, mint Szabó „Topi” Zoltán katapultálása vagy Vári Gyula „mélyrepülése”. Nincs jó bőrben a magyar légierő, de jövőre már jönnek a Gripenek.

Éber Sándor

[caption id="" align="alignleft" width="320"] A Forma–1-es versenyautó már tegnap próbálgatta „szárnyait” Kecskeméten. A MiG-ek közül egyre kevesebb a hadra fogható. Az első Gripenek jövőre nagy segítséget jelentenek majd. Fotók: banczik róbert
[/caption]„Egész Kelet-Európában a magyar légierőt fejleszették vissza a legnagyobb mértékben a költségvetési megszorításoknak köszönhetően” – nyilatkozta lapunknak Kővári László repülési szakértő. A rendszerváltáskor még 3 repülőezrede, 8-9 harcirepülőgép-százada volt Magyarországnak, mintegy 130 vadászgéppel. Jelenleg egy repülőszázad van, a hadra fogható vadászgépek száma 15-re csökkent. 15 éve a szállítógépekkel együtt mintegy 100 helikoptere volt a magyar légierőnek, ma már csak 15-17 gépet lehet bevetni. „A magyar légierő a békeidőben adódó feladatokat el tudja látni, például leszállásra tudja kényszeríteni a légtérbe érkező sportgépeket” - mondja Kővári László. „Komolyabb problémák megoldására azonban nem lenne alkalmas” - teszi hozzá a szakértő. A helikopterek számának csökkenése azt eredményezheti, hogy súlyosabb természeti katasztrófáknál, főképpen az árvízeknél a légierő nem tudná olyan erőkkel segíteni a mentést vagy a károk helyreállítását, mint korábban. Kővári szerint a Gripenek sem oldják meg a magyar légtér gondjait. A 20 pilótának mindössze 80 óra repülési ideje lesz évente, ami nem elegendő az összetett feladatok begyakorlására és ellátására. A valószínűleg több mint 200 milliárd forintba kerülő Gripenek fegyverzete sem megoldott, amelyre egyébként újsághirdetést adott fel a minisztérium. A kis hatótávú légiharc-rakéták esetében a 70-es évekbeli technológiát képviselő, régebbi Sidewindereket tervezi megvásárolni a honvédelmi tárca. „A 2009-ben kivonásra kerülő MiG 29-eseknek ebben a tekintetben modernebb fegyverzete van” - jelentette ki az Arany-sas főszerkesztő-helyettese.

„A környező országok közül többnek is jelentősebb légiereje van Magyarországénál” - mondta a szakértő. A románoknak 100 harci gépük van, a szlovákoknak mintegy 30. A lengyelek F-16-osokat vásárolnak, de hadrendben tartanak mintegy 50 MiG-29-est. „A Gripenekkel, amelyek első példányai jövő márciusban érkeznek meg, sokkal komolyabb feladatokat vállalhatunk a NATO-ban” – árnyalja a képet lapunknak Bocskai István. A honvédelmi minisztérium szóvivője szerint a magyar légierőben dimnezióváltás lesz a svéd gyártmányú modern vadászgépeknek köszönhetően. Az eddig is elitalakultnak számító légierő még jelentősebbé válik. Jelenleg öt magyar pilótát képeznek ki márciusig a Gripenek vezetésére. A MiG-29-esek 2009-ig lesznek hadrendben. A szóvivő szerint a magyar légierő az új gépekkel az egyik legmodernebb lesz a térségben. Az egy katonára eső költségekben például Ukrajnát is megelőzzük. „2006 végére nem fog megépülni a Zengőre tervezett lokátor, a megfelelő helyszínről még mindig folyik az egyeztetés” – mondja egy másik vitapontról Bocskai. A NATO nem mutat türelmetlenséget, s magyar belügyként kezeli a kérdést. „A magyar légierő meg tudja védeni légterünket, a legfontosabb objektumok védelme is biztosított, nagyon komoly védelmi intézkedések történtek” - jelentette ki a honvédelmi tárca szóvivője.

Az ötödik kecskeméti repülőnapon egyébként 17 ország 71 gépe 29 programelemben tart bemutatót, s kiállítanak mintegy 50 repülőalkalmatosságot is. A Szentgyörgyi Dezső légibázison augusztus 6-án és 7-én megtartott parádé egyik legnagyobb látványosságának a török légierő bemutatója ígérkezik. A Türk Yildizlari, vagyis a Török Csillagok hét darab F-5A Freedom Fighterrel parádéznak. A világon mindössze 10 szuperszó-nikus géppel működő műrepülő kötelék van, de a többiek csak 6 vadászgéppel bemutatóznak. 25 perc alatt 20 alakváltást prezentálnak a szuperszónikus dervisek. Lesz orsó, lassú és gyors áthúzás, szendvicsnek nevezett tükörrepülés, rózsa és delta alakzat és a nézőket megfélemlítő szemberepülés. A török légiakrobaták mellett a másik nagy attrakció az olasz Frecce Tricolori, azaz a Háromszínű Nyilak tíz gépből álló műrepülő-köteléke lesz.

A műsor fő gerincét az olyan korunkban és az elmúlt évtizedekben használt modern vadászgépek bemutatói alkotják, mint az amerikai F-16-os, a francia Mirage, a brit Hawk. Az egykori keleti blokk haditechnikája is felvonul a MiG-eken és a MIL-eken keresztül. „Az oldtimer bemutatón olyan gépeket lehet látni, mint a B-25-ös Mitchel bombázó, vagy Tito felújított DC-6-osa” – hangoztatta Pető István, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka. Kecskemétre a román légierő elhozta felújított MiG-21-eseit. A szerb légierő Galeb és SuperGaleb gépeivel jelenik meg. A magyar légierőnek az utóbbi években jó kapcsolata lett a szerb-montenegróiakkal. Ez annak a fényében érdekes, hogy a délszláv válság idejében a szerb légierő többször is provokálta a magyarokat, és megsértették légterünket. Magyarország legjobban felszerelt katonai repterén polgári gépek és tűzoltó repülőgépek is láthatóak lesznek.

Szárnyakat kap-e a versenyautó?

A kecskeméti repülőnap egyik különlegességének ígérkezik egy Forma–1-es versenyautó és egy vadászgép gyorsulási versenye. Szombaton délután a Red Bull istálló Palik László vezette autója egy Gripennel csap öszsze, melyben egy svéd pilóta mögött Bochkor Gábor foglal helyet. Az összecsapás ötlete Vida Károlytól származik, s a Honvédelmi Minisztérium kérte fel a médiaszemélyiségeket a versenyre. „Amikor először ültünk le tárgyalni, és beszélgettünk az ötletgazdákkal, felállt a szőr a hátamon – emlékezett vissza Pető István dandártábornok. – Tudomásul kellett azonban vennünk, hogy a repülőnap és haditechnikai bemutató egyfajta show is. Aki a repülés szerelmese, a technika „őrültje”, az szinte biztos, hogy érdeklődik a Forma–1 iránt is.” „A vadászgép lesz a nyerő, ez a Gripen- és a MiG pilóták egyöntetű véleménye” – mondta Bochkor Gábor.

Tudnivalók a repülőnapról

Jegyek: kedvezményes – 14 éves korig vagy nyugdíjas – 2000 Ft. Felnőtt 4000 Ft. A jegyet minden lottózóban és postahivatalban meg lehet vásárolni. A belépőhöz adott karszalagot a rendezvény alatt viselni kell. A tikett egyben nyereményszelvény is, a látogatók között kisorsolnak egy Opel személygépkocsit. Megközelítés: Az ország nyugati területéről – Budapest, Dunaföldvár, Soltvadkert irányából – érkezők az M5-ös autópálya 90-es kilométerénél, Kecskemét dél-lehajtónál az 54-es számú főútvonal melletti parkolóba menjenek. Az ország délkeleti és keleti részeiről jövők – Gyula, Debrecen, Szolnok irányából – a 44-es számú főútvonalon a repülőtér keleti oldalába kijelölt parkolókban álljanak meg. Az ország északi területeiről érkezők – Miskolc, Eger felől – Cegléden Nagykőrösön keresztül a 441-es számú útvonalon kijelölt parkolóba érkezzenek. Az autósok rendőri irányítást kapnak. A Gong rádió folyamatos tájékoztatás ad a közlekedési helyzetről, s a javasolt útvonalakról. A szervezők félmillió négyzetméter parkolót jelöltek ki. A vasút- és autóbusz-pályaudvarokról buszjáratok szállítják a látogatókat a repülőtérre és vissza. Az egyszeri út 195, a retúr jegy 300 forintba kerül. A belépőjeggyel rendelkezőket a távolabb eső parkolási helyektől buszok szállítják ingyenesen a bejárathoz.

Megközelítés: Az ország nyugati területéről – Budapest, Dunaföldvár, Soltvadkert irányából – érkezők az M5-ös autópálya 90-es kilométerénél, Kecskemét dél-lehajtónál az 54-es számú főútvonal melletti parkolóba menjenek. Az ország délkeleti és keleti részeiről jövők – Gyula, Debrecen, Szolnok irányából – a 44-es számú főútvonalon a repülőtér keleti oldalába kijelölt parkolókban álljanak meg. Az ország északi területeiről érkezők – Miskolc, Eger felől – Cegléden Nagykőrösön keresztül a 441-es számú útvonalon kijelölt parkolóba érkezzenek. Az autósok rendőri irányítást kapnak. A Gong rádió folyamatos tájékoztatás ad a közlekedési helyzetről, s a javasolt útvonalakról. A szervezők félmillió négyzetméter parkolót jelöltek ki. A vasút- és autóbusz-pályaudvarokról buszjáratok szállítják a látogatókat a repülőtérre és vissza. Az egyszeri út 195, a retúr jegy 300 forintba kerül. A belépőjeggyel rendelkezőket a távolabb eső parkolási helyektől buszok szállítják ingyenesen a bejárathoz. A Forma–1-es versenyautó már tegnap próbálgatta „szárnyait” Kecskeméten. A MiG-ek közül egyre kevesebb a hadra fogható. Az első Gripenek jövőre nagy segítséget jelentenek majd. Fotók: banczik róbert -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában