Ország-világ

2006.05.22. 19:26

Átalakul a regisztrációs adó

Megváltoztatná a regisztrációs adó jelenlegi rendszerét Kovács László, az Európai Unió Adó- és Vámügyi biztosa.

Beke Károly

„Jelenleg az unió tizenhat országában van regisztrációs adó, amelynek mértéke néhány száztól a több ezer euróig terjed" – mondta el Kovács László, az Európai Adóigazgatások Szervezetének (IOTA) tegnapi budapesti kongresszusán. A jelenlegi rendszer hátránya, hogy egy összegben kell leróni az adót, emellett előfordul, hogy többször fizettetik meg a tulajdonossal. Ha például valaki Belgiumban vesz egy autót, arra ott ki kell fizetnie a regisztrációs adót, később ha Magyarországra szeretne költözni, itthon még egyszer megfizettetik vele. A jelenlegi javaslat lényege, hogy nem egy összegben, hanem 10-12 éven keresztül kellene megfizetni ugyanazt az összeget, csak ezentúl a regisztrációs adó az éves üzembentartási adó (Magyarországon a súlyadó) része lenne – fejtette ki a biztos. Környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vennének az adó megállapításakor: 2008-tól huszonöt, 2010-től pedig az ötven százalékát a széndioxid-kibocsátás határozná meg.

[caption id="" align="alignleft" width="260"] A használt autók tulajdonosai számára igazságtalan a jelenlegi rendszer – fotó: Darnay Katalin
[/caption]Kovács László szerint adminisztrációs szempontból nem lenne jelentős különbség a mostanihoz képest, az új rendszer nem járna sem adóemeléssel, sem bevételkieséssel. A kormány egyébként az idei évben 80-100 milliárd forintos bevételt remél a regisztrációs adóból, ezentúl ez nem egy összegben, hanem évekre lebontva folyna be a költségvetésbe.

„Figyelemreméltó a javaslat, de még jó néhány évnek kell eltelnie, amíg ebből konkrét jogszabályok lesznek" – nyilatkozta kérdésünkre Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Az érdekképviselet álláspontja szerint addig is a jelenlegi szabályozást kellene finomítani, a mostani rendszer szerint ugyanis nem lehet gazdaságosan használt autót importálni Magyarországra. A másik probléma, hogy ma Magyarországon nem a tényleges értékcsökkenést veszik figyelembe, erre már az Európai Unió kétszer is figyelmeztette a magyar kormányt – tette hozzá Fojt Attila. Ennek lényege, hogy a használt autót vásárlóknak a hónapok múlásával egyre kevesebb regisztrációs adót kellene fizetniük, mivel kevesebbet ér a gépjárművük. Az egyesület szerint a tavaly bevezetett értékcsökkenési hányad messze elmarad a valós minőségromlástól. Egy egyéves autó esetében például ez a törvény szerint 11 százalék, valójában azonban 25 százalék körül van – tette hozzá az elnök.

Néhány éven belül változhat a társasági nyereségadó alapjának számítása is az Európai Unióban – tette el Kovács László. Erről a biztos elmondta: jelenleg huszonötféle mód van rá az unióban, ezt szeretnék a jövőben egységesíteni. Ezzel az olyan vállalatok dolgát könnyítenék meg, melyek több tagország piacán vannak jelen, nekik nem kéne ennyiféle társasági adóhoz alkalmazkodni. „Ez a javaslat várhatóan júniusban kerül a Pénzügyminiszterek Tanácsa elé, a további munkához szeretnénk zöld utat kapni" – vetítette előre Kovács László.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában