Ország-világ

2007.07.01. 08:25

Átugorja-e a fúrófej a Tétényi utat?

A 4-es metró építése sikerrel kezd felzárkózni azokhoz a magyar építkezésekhez – az össze nem érő felüljáró a Nyugatinál, az azbesztes házak, vagy a pécsi toronyház – melyek utólag a közröhej tárgyává váltak. Legutóbb az derült ki, hogy az 550 tonnás fúrópajzsoknak ugratniuk kellene a már megépült állomásokon

Éber Sándor

Újabb problémahalmaz merült fel a budapesti 4-es metró építése kapcsán. A beruházás kapcsán ugyanis kiderült, hogy a metróalagutak fúrására használt fúrópajzsok nem tudnak áthaladni azokon az állomásokon, amelyeket már megépítettek, például rögtön az első útba eső állomáson, a Tétényi útnál. A 4-es metrót a milánói módszer alapján készítik: az állomások épülnek ki előbb, s aztán fúrják az alagutakat. Az 550 tonnás, 100 méter hosszú fúrópajzs azonban nem tud átugratni a már elkészült állomások területén.

A Blikk információi szerint a probléma megoldására vagy egy feltöltést készítenének, vagy íves betonelemekkel támasztanák alá az állomásokat. Azt még nem tudni, hogy az építésre szánt 485 milliárdos keretet – mely 2005-ben még 320 milliárd volt –így mennyire lépnék túl.

A budapesti önkormányzatnak eleve fő a feje a plusz költségek miatt, mivel a kivitelezők hetven esetben nyújtottak be pótmunkákra igényt több milliárd forint értékben a 43 milliárdos tartalékkeretből. Demszky Gábor szerint a francia kivitelezők követelése egyes ügyekben gyakran meghaladja a szerződéses összeg tíz százalékát, míg a nemzetközi tapasztalatok szerint ez általában 3-6 százalék között szokott lenni. A főpolgármester nemzetközi kapcsolatai révén próbálja csökkenteni a követeléseket, még a francia nagykövetet is berendelte magához, és tárgyalni kíván a francia gazdasági miniszterrel is.

A finanszírozásban még mindig bizonytalan, hogy az unió támogatja-e majd a beruházást. Mindenesetre Demszky kijelentette, hogy mindenképpen megépítik a 4-es metrót 2010-ig, még az uniós támogatás nélkül is.

A 4-es metrónak az 1996-os tervek szerint kész kellene lennie, de a 2002-ben kitűzött 2009-es határidőt sem tudják tartani. A legutóbbi Főváros Közgyűlésen Becker László metróbiztos kijelentette, hogy a részütemtervek csúszása esetén, ami a Kelenföldi pályaudvarnál, a Gellért és a Fővám térnél könnyen előfordulhat, gyakorlatilag kétségessé válhat a metró első szakaszának 2010. év végi átadása is. A metró szerelvényeinek típusengedélyei 4-5 hónapos késésben vannak.

A Kálvin téren az okoz gondot, hogy a kétszáz éves református templomnak tulajdonképpen nincs alapja, így a megerősítés nélkül a metróépítés miatt összedőlhet az épület. Ez akár 100 milliós többletköltséget is okozhat.

Az Index nemrég olyan hiányosságokról számolt be az Etele téri megállóval kapcsolatban, hogy az építkezésen nincs például szennyvíztisztító-telep. Az állomáson egy esetleges balesetnél a mentéshez használható személylift sincs, a kitermelt földet pedig nem az előírásoknak megfelelően szállítják el. Egyesek olyan stiklit emlegetnek, hogy a kivitelező a szerződésben bizonyos költségekért vállalja a föld elszállítását és elhelyezését, ezeket leszámlázza, addig a „barterbe”, ingyen lerakott földdel – például lakóparkok építésénél – spórolni tud.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában