Ország-világ

2008.09.20. 05:51

Nem könnyű erősebbnek lenni

Egy európai kutatás szerint a férfiak legalább olyan bonyolultak, mint a nők. A 21. század családfőinek egyre több és összetettebb kihívásnak kell megfelelniük.

Árvay N. Tivadar

A női lélek bonyolultsága vitathatatlan, de úgy tűnik, ma már a férfiakat sem lehet egyszerűen beskatulyázni holmi macsószerepbe. A Discovery Networks Europe friss tanulmánya szerint megváltoztak a mai férfi vásárlási és magánéleti szokásai. A 15 országban végzett felmérés során 12 ezer férfit – köztük 506 magyart – kérdeztek meg életviteli szokásairól. A végeredmény szerint az erősebbik nem tagjairól is kijelenthető, hogy kiismerhetetlenül bonyolultak lettek.

A viselkedéskutatók egyik legfontosabb megállapítása az, hogy a 21. század férfijának egyre összetettebb kihívásoknak kell megfelelnie, s mind nagyobb nyomás nehezedik rá. Mivel az egyértelmű, és mindenki számára elfogadható példaképek eltűntek, mindenki magának kénytelen beállítani a megfelelő egyensúlyt modern és hagyományos között. Ezek keveredéséből alakulnak ki az egyéni férfiassági modellek. Ebben a képben azonban nincsenek kiemelt ideálok. A „kockahas”, a ”tömött pénztárca” vagy a „szerető szív” önmagában nem elég: mindenki a környezet és a modern kor elvárásai szerint igyekszik összegyúrni azt a szerepet, amely a társadalom és önmaga előtt is kényelmes.

A felmérés egyik meglepő eredménye, hogy a korábban a férfiakról kialakult „erős harcos”, „ezermester” kép is a múlté. A fiatalemberek is képesek érzelmileg megnyílni, s bár lelki válságról náluk ritkábban lehet beszélni, a sokszor egymásnak ellentmondó kihívások mellett nehezen megy saját férfiassági modelljük kialakítása. A háttérben a gazdasági változások állnak: egyre nehezebb álláshoz jutni, nincsenek életre szóló munkahelyek, ugyanakkor a férfi továbbra is a család eltartója és lelki támasza kell hogy legyen. Későbbre tolódtak a férfivá válás hagyományos állomásai is. A férfiak többsége hosszú ideig tanul, csak a harmincas éveik végére rendelkezik saját lakással, s ekkor nősülnek, és vállalnak gyermeket. A megkérdezettek válaszaiból arra következtetnek a kutatók, hogy a felelősségteljes apaszerep annyira fontossá vált, hogy addig bele sem vágnak, amíg annak anyagi és érzelmi hátterét nem teremtették meg.

Noha a párkapcsolatban a magyarok az egyenjogúságra szavaznak (90 százalék), a megkérdezett férfiaknak csak negyven százaléka ért egyet azzal, hogy ugyanolyan jól fel tud nevelni egy gyereket, mint egy nő. Hatvan százalékuk ugyanakkor azt gondolja, sokkal fontosabb a férfi részéről az érzelmi támasz, mint az anyagi támogatás. A nemek közötti párbeszéd is nyíltabbá vált. A szex sem tabutéma, ami egyes férfiaknak kielégítőbb szexuális életet jelent, másokat zavarba hoz. Nem így van ez a testápolással: a pasik egyre ritkábban jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. A hiúság látszatát azonban kerülik. A kutatás talán legmeglepőbb eredménye, hogy a magyar férfiak pénzügyeikben meglehetősen konzervatívak. A megkérdezettek mindössze hét százaléka vásárolna hitelre a hosszabb távú megtakarítások helyett.

A viselkedéskutatók négy típusba sorolják a mai kor férfijait

A hagyományos férfiszerep: jövedelme alapozza meg a család megélhetését. Keményen dolgozik a tisztességes életszínvonal megteremtéséért. Ha kell, túlórázik, hétvégi munkát is vállal – a család rovására. A fontos döntések meghozatala családi veszekedést vagy épp a fizetésemelés elbukását jelentik. Minden ötödik magyar és minden negyedik európai ebbe a csoportba tartozik.

[caption id="" align="alignright" width="110"] Modern irányító
[/caption] A legnépesebb csoport – a fiatal európai férfiak több mint egyharmada, a magyarok 34 százaléka tartozik ide. Partnerük minden helyzetben számíthat rájuk, megosztják a feladatokat. Gyermekeik mindennél fontosabbak, ezért nem töltik minden idejüket munkával. A munkát kereseti forrásként, és nem önmagában való értékként kezelik. Szabadidejüket családjukkal és barátaikkal töltik.

[caption id="" align="alignleft" width="110"] Énközpontú
[/caption] Nyitottak az új kapcsolatokra és az új kihívásokra. A magyar válaszadók 30 százaléka és minden negyedik európai ilyen. A családalapítás kérdését óvatosan kezelik, a komoly kapcsolatokat kerülik – fontosabb a szabad és aktív élet. A sikeres élet fontos elemének tartják a kihívásokat, legyen szó munkáról vagy hobbiról. Mindent komolyan vesznek, ezért mások megbízható szakértőként tekintenek rájuk.

[caption id="" align="alignright" width="110"] El nem kötelezett
[/caption] A szórakozás, az izgalom és a pihenés a három legfontosabb dolog az életben az európai férfiak 19 százalékának, és minden hatodik magyarnak. Az elkötelezettségről és a felelősségről hallani sem akarnak sem a párkapcsolataikban, sem a munkában. Nem gondolnak a házasságra és a családalapításra. Nincs erős munkahelyi kötődésük, ugyanakkor rugalmasak, és szeretik a változásokat. Ezernyi barátjuk van szerte a világon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában