Életmód

2010.07.04. 10:25

Nem lehet elég korán kezdeni!

A gyermek tanulási folyamata attól a pillanattól indul, amikor megszületett, de

NANA.HU

Minden anya szeretné gyermeke képességeit a lehető leghamarabb fejleszteni és kiaknázni, de arról, hogy mikortól számoljon és ismerkedjen az ábécével, megoszlanak a vélemények. Sokan vallják, hogy a gyermek 2-4 éves kora között ne tanuljon, csak játsszon és érezze jól magát, mások szerint ebben az életszakaszban a tanulás és a móka igenis összeegyeztető.
A gyermek úgy van „programozva”, hogy azáltal tanul, hogy ismétli és másolja a környezetében látottakat – így már a két- és hároméveseknek is érdemes elmondani az ábécét – tanácsolja sok gyermekfejlesztéssel foglalkozó szakember.


Játék a betűkkel

Minden hasznos a kisgyermeknek, ami segíti abban, hogy kifejezhesse magát, de ez még nem jelenti azt, hogy iskola előtt feltétlenül meg kell ismernie az ábécét. Legalábbis tankönyvi formában. Játékosan azonban…



Két-három évesen sok apróságot érdekelnek már a könyvek, bizonyára a te gyermeked is szívesen nézegeti a szép képeket és gyakran „elolvassa” a mellette található szöveget. Tartsd fent a könyvek iránti érdeklődését, olvasd el minél többször a mesét, leírást, stb. és „töltsd meg” a könyvet saját történetekkel, amit közösen meséltek el. Így a könyv- és betűszeretete mellett a kommunikációs készségét is növelheted.

A betűk tanításával kapcsolatos alapszabály, hogy csak játékosan, lassan, és semmiképp sem erőltetve szabad megmutatni a gyermekednek. Csak akkor csináld, ha a kicsinek kedve van hozzá, és ne vidd túlzásba (elegendő néhány perc, egyszerre egy betűt mutass neki) és ne túl gyakran csempészd be a hétköznapokba.


Hogyan ismerkedhet a betűkkel?

* Készítsetek betűkártyákat (egy betűt szépen felírva egy kis kártyára). A betűkhöz kapcsolhattok „hívóképeket” is – a képen ábrázolt szó első hangja lehet a betűhöz tartozó hang. (Ha két sorozatot készítesz, tudtok vele memória játékot játszani.
* Pálcikákból, gyufaszálakból vagy nyers spagetti tésztából is kirakhattok betűket.
* Újabban megint kapható a boltokban betűtészta, ezzel is lehet játszani. Szintén fellelhető néhány üzletben betűkrumpli (olajban kell kisütni), amivel nagyon szeretnek játszani a gyerekek.
* Homokba is írhattok jó nagy betűket.
* Süthettek betű formájú süteményt (lehet kapni hozzá betű formájú süteménykiszúrót).




Számolás

A számolás rejtelmeibe sem konkrét tanulási folyamattal kell bevezetni a kicsit. Játékos formában azonban itt is minden megengedett. Amikor cikkekre vágod neki az almát, megszámolhatjátok, és a kisebb nagyobb darabokat is egymás mellé sorakoztathatjátok. A legjobb, ha csak ötig számoltok, ennyi éppen elegendő a fejlődéséhez és az érdeklődése ébrentartásához.

A számolás már a 2-3 éves gyermekeknél is egy komplex folyamat – megismertetheted vele a kisebb-nagyobb, üres-tele jelentését (például a kedvenc pohárba töltött víz mennyiségével játszva).
Ugyanígy a főzés is lehet az értékek és mennyiségek a játékos bevezetésének színtere. Süti készítés közben a „kis kukta” megérti és megtanulja, hogy mennyi a két csésze liszt, a három tojás, és mennyivel kevesebb hozzávaló fér az evőkanálba. Ha elkészült, számoljátok meg, hány süti van a tálban, hány villára és kanálra van szükség, ha a nagyiék is nálatok ebédelnek, vagy hány világos és színes ruha van a szennyes tartóban.


Ki kell aknázni az érdeklődését

„Mi rengeteget számoltunk a három éves lányommal – egytől ötig –, mindezt számára fontos dolgokkal (túrórudi, keksz, apró játékok), így többen is csodálkoztak, hogy milyen jól otthon van a számolásban – mondja Kata, az ötéves Orsi anyukája. – Bekerült az oviba, ahol úgy vélték, korai még a számolással való foglalkozás, így legnagyobb sajnálatomra „visszafejlődött”. Azóta természetesen megint rákapcsoltunk, de ahogy látom a csoportban nagyon sok gyermeket nem is érdekel a számolás, amire korábban sokkal fogékonyabbak lettek volna.”

Nagyon izgalmas és hasznos szórakozás a társasjáték – a dobókocka révén a kisgyermek is fontos ismeretekhez juthat, ahogy összekapcsolja a kockán lévő pöttyök számát a táblán lévő mezőkkel. Egyszerű, de fontos tapasztalatokat szerez, ha például a hármas mezőn áll és kettest dob, akkor az ötös mezőre léphet.


Kreativitás

A gyermekek fantáziájában szinte nincsenek határok – igen élénk a képzeletük. A lényeg, hogy ne gátold őt azzal, hogy megpróbálod a saját szintjének megfelelő, gondolkodást nem igazán kívánó, kosszal nem járó játékok közé szorítani.

Ha a kis tipegő még nem áll készen a rajzolásra, próbáld meg máshogy bevezetni a művészkedésbe. Az érzékszerveire hatva is kreatívoskodásra bírhatod: például készíthettek „tésztát” vízzel kevert szappannal pehely vagy kukorica lisztből (ez egy igazán szép , ragacsos trutyi).
Ha a gyurmákolás nem lenne elég vonzó csemetéd számára, tehettek a „tésztába” borsmenta vagy gyümölcsesszenciát, hogy az illata is vonzó legyen.


Magabiztosság

Talán még néhány év elválaszt attól, hogy a gyermeked iskolás legyen, de addig is nem árt felkészíteni néhány dologra. Lehet, hogy izmos a gyermeked, de az erős külső mögött egyre nagyobbnak kell lenni a belső erejének is, és magabiztosságának. A szeretet és az önzetlen gondozása segít, hogy kifejlődjön benne az érzelmi biztonság, ugyanakkor arra ösztönzi, hogy saját, jó döntéseivel tovább fokozza a felé áradó bizalmat.

Bármilyen ügyes testbeszédes a kisgyermeked, fontos, hogy verbálisan is el tudja mondani a véleményét, hiszen a kommunikáció és mások megértése az alapja a barátságnak, a közös érzéseknek és a magabiztosságnak.

Hozz létre egy konyhai „zenekart” serpenyők, sziták, sütőtálca, fakanál és akár egy doboz lencse felhasználásával. Így zenélve fokozhatod gyermeked kézügyességét (a különféle zeneeszközöket ügyesen kell fognia), koordinációs képességét és segítesz neki felfedezni a ritmusok, ütemek rejtelmeit, ami igen jól jöhet majd a későbbiekben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!