Kihívásokkal teli időszak

2022.10.15. 15:40

Népszerűsíteni tervezik a borokat, a pincészeteket

Borokat népszerűsítő programot indít jövőre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. A mintegy 2,6 milliárd forintból megvalósuló kampány célja, hogy közelebb hozza a fiatalokhoz a hazai borkultúrát, illetve növelje a magyar borok népszerűségét a külföldi piacokon. Szükség is van erre, hiszen a koronavírus-járvány, majd a jelenlegi nehéz gazdasági helyzet alaposan átrendezte a fogyasztást.

Mauthner Ilona

Mészáros Péter szekszárdi borász a palackozóüzemében. Nagyon ráférne a hazai borra a jó marketing, az eladások növelése (Fotó: M. D.)

A koronavírus-járvány az egész világot megrázta, számos vállalkozás és üzlet ment tönkre. A pandémia egyik legnagyobb vesztese pedig egyértelműen a vendéglátóipar, ami jelenleg is az életben maradásért küzd. Idén a megemelkedett energiaárak miatt várhatóan több étterem, italbolt, szaküzlet bezár. 

A borászatok sincsenek egyszerű helyzetben. Általánosságban elmondható, hogy azon pincészetek szenvedték meg leginkább az elmúlt év eseményeit, akik vendéglátásra alapozva, azzal egybekötve működtek. A szektor teljes leállása közel megfelezte az ágazatból származó árbevételt, melyet a legtöbb esetben még a nyári időszakban tapasztalható forgalomnövekedés sem tudott ellensúlyozni. 

Több szekszárdi borászat vezetője elmondta, szerencsére a kiskereskedelemben történő árusítás nagyon felpörgött, illetve az online jelenlétre is nagy hangsúly helyeződött, hiszen a fogyasztók sok esetben nem hagyták el kedvenc termelőiket. Ezt Mészáros Péter, a Mészáros Pincészet fiatal tulajdonosa is megerősítette. Elmondása szerint a járvány első hullámában jelentős volt a visszaesés, de nyáron a nyitásoknak köszönhetően visszaállt a kereslet. 

Módos Ernő szekszárdi borász, az Alisca Borrend nagymestere elmondta, nagy gondot jelenthet a jövőre nézve az is, hogy már most jelezte több italbolt, szaküzlet, étterem, hogy hónapokra bezárnak a megemelkedett költségek miatt. Azok a borászok, akik nekik szállítottak rendszeresen, szintén gondban lesznek. 

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa honlapján megtekinthető, hogy az elmúlt tíz évben hogyan alakult hazánkban a bortermelés. Míg 2011-ben 1,5 millió hektolitert állítottak elő a termelők, addig 2018-ban – ekkor volt a csúcspont – 3,55 millió hektoliter bor készült el a pincékben. Míg 2012-ben szüret után 1,7 millió hektoliter bort készítettek a gazdák, két éve ennél egymillió hektoliterrel többet, vagyis 2,7 milliót. 

Évről évre folyamatosan nőtt az új borok mennyisége, ami annak is köszönhető, hogy egyre több szőlőültetvényt telepítettek a gazdák és a régiek közül is egyre többet újítottak fel, fajtaváltással, szerkezet­átalakítással. A felújított ültetvények pedig az elmúlt tíz évben folyamatosan termőre fordultak. Így alakult ki nagyobb mennyiségű borfelesleg. 

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa közzétette a honlapján az egy főre jutó borfogyasztás mennyiségét is. Míg 2012-ben fejenként 23,7 csúszott le a torkokon egy évben, 2016-ban ez a mennyiség nőtt, 27,6 literre, de 2018-tól visszaesett 24,8 literre, pont akkor, amikor a legtöbb bort állították elő a pincészetek. 

A jövőbe tekintenek

Az idei év sajnos újabb nehézségeket állít a borászatok elé is. A szüret végén elmondható, idén kevesebb szőlő termett a tavalyihoz képest, pedig akkor sem volt csúcstermés. Ezt nem is bánják a termelők, hiszen van még tavalyi bor is a pincékben. 

Minden nehézség ellenére a megkérdezett borászatok, pincészetek vezetői elmondták, hozzáértésüknek és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetik eddigi sikereiket. Általánosságban elmondható róluk, hogy még az ilyen kihívásokkal teli időszakban is a jövőben rejlő lehetőségeken gondolkoznak. 
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!