2020.08.26. 11:30
Kevesebb e-matrica fogyott, népszerű az elektronikus vásárlás
Nem csak a benzinkutaknál vásárolnak autópálya-matricát, egyre inkább elektronikus úton teszik ezt a sofőrök a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint. A koronavírus-járvány egyik hozadéka, hogy ezen a területen az országban átalakultak a járművezetők vásárlási szokásai.
E-útdíj panaszos
Forrás: MW
Fotó: Imre György
A koronavírus-járvány következtében átalakulnak a vásárlási szokások: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint az első félévben értékesített autópálya-matricáknak már több mint a felét nem a benzinkutakon vásárolták meg a járművezetők. Az elektronikus értékesítési csatornák népszerűsége viszont nőtt az autópályamatrica-vásárlók körében ugyanebben az időszakban.
– Az idei első hat hónapban összességében huszonöt százalékkal kevesebb e-matrica fogyott a benzinkutakon a koronavírus-járvány következtében – mondta Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Az egyéb fizikai eladóhelyek – például hipermarketek, utazási irodák, speditőrök – értékesítése is mérséklődött, így az összes fizikai eladóhely részesedése hetvennégy százalékra, 4 millió darabra csökkent az előző évi nyolcvan százalékról.
– A járványhelyzet az elektronikus (applikációs, SMS-es, webes) csatornákon értékesítő viszonteladókat kevésbé viselte meg: részesedésük – a NÚSZ által működtetett ematrica.nemzetiutdij.hu oldalt is beleértve – az elmúlt években fokozatosan nőtt. A NÚSZ jelenleg közel kétezer viszonteladó céggel, illetve értékesítőhellyel áll kapcsolatban.
A NÚSZ bevétele a saját online értékesítési csatornáján, az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon mintegy tíz százalékkal nőtt az idei első félévben. A társaság a gyakori tévesztések, elírások elkerülése érdekében erre – a mobilra is optimalizált oldalára – hívja fel a matricavásárlók figyelmét. Ezen a felületen a regisztráció során minden adatot csak egyszer kell megadni, így a későbbi vásárlások alkalmával a tévesztések esélye nullára csökken. A vásárlások itt folyamatosan nyomon követhetőek, visszakereshetők, és még a vásárlást igazoló bizonylatot sem kell megőrizni két évig.
Csökkent az e-matrica-értékesítés
A Tolna megyei eladóhelyeken a közlekedők összesen bő 44 ezer e-matricát vásároltak az első félévben, amiből közel 36 ezer kelt el töltőállomáson. A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetnek köszönhetően összességében ezen értékesítőhelyeken az e-matrica-értékesítések száma megyénkben 23 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Az idei év első félévét vizsgálva áprilisban vásárolták a legkevesebb autópálya-matricát a közlekedők, abban a hónapban mindössze szűk háromezer vignettát vettek a megyei értékesítőhelyeken. Májusban elkezdett magához térni az e-matrica-értékesítés, amely júniusra már meghaladta a hatezer darabot Tolna megyében.
A Tolna megyében lévő fix portálokra telepített kamerák az e-matrica-rendszerben közlekedő személygépjárművek esetében bő 261 ezer, az e-útdíj-rendszert használó tehergépjárműveknél közel 77 ezer járműáthaladást érzékeltek az idei első félévben.
Borítóképünk illusztráció