portré

2020.09.07. 14:00

A neveléshez bátorság is kell, nincs egyedüli üdvözítő módszer

Az óvodapedagógus-hivatást negyvenegyedik esztendeje gyakorolja, intézményvezetőként huszonhetedik éve dolgozik ugyan­azon a helyen. Horváth Erika azt mondja, végigjátszotta az életét.

Budavári Kata

20200902_Portré_Szekszárd_Horváth Kata nyugdíjas pedagógus_Fotó:Mártonfai Dénes_MD_TN

Fotó: Mártonfai Dénes

Akkor tud az ember fiatalos maradni, ha megőrzi a kíváncsiságát és rugalmasan alkalmazkodik a változásokhoz. Horváth Erika, a Szekszárdi 2. Számú Óvoda vezetője eszerint éli az életét, és mint mondja, a sokak által ajánlott hét-nyolcévenkénti váltások sem maradtak el a pályáján. Igaz, az eltelt negyvenegy évben nem intézményt cserélt, hanem a kihívások, az új feladatok mindig „házon belül” találták meg. Hol egy újabb bölcsődét, minibölcsődét nyitottak meg, hol új programokat próbáltak ki kollégáival, vagy egy-egy más településen működő intézménnyel társultak, miközben folyamatosan építkeztek, szépítették, újították azt épületeiket. A vérbeli pedagógus hamar arra a felismerésre jutott, hogy bár rengeteg dolog érdekli, mindent nem tud kipróbálni. – Sokszor a lányokon keresztül jutottam információhoz és tapasztalathoz, és úgy gondolom, hogy az önmegvalósítás a kollégákon keresztül is lehetséges – mondta az óvodavezető, aki huszonhét évig töltötte be ezt a pozíciót. Hozzátette, a következő nevelési évtől nyugdíjas lesz, de nyugodt szívvel hagyja itt a csapatot, mert tudja, hogy tapasztalt, jól felkészült szakembereket hagy maga mögött.

Pályáján voltak ugyan jobb és rosszabb időszakok, mégis mindig élvezte a munkáját. Most egy pici pihenő jön, és egy elmaradt képzést szeretne befejezni. – 1993 óta ismerkedem a természetgyógyászattal. A gondolatok lélekre és testre gyakorolt hatásával foglalkozom elsősorban, és azzal, hogy ezeket miként lehet harmóniába hozni – mesélte Horváth Erika. Kiderült, a holisztikus szemléletet az óvodában szintén hasznosítani tudta. Az általa tanult és tudott dolgokból beépítettek elemeket a Kadarka utcai tagóvoda egészségnevelési programjába, például a szín- és aromaterápiát, a gyógynövényekkel való ismerkedést, a stresszkezelési technikák megismertetését, a mentális egészséget védő módszereket. Az egészségtudatos nevelésbe természetesen a szülőket is bevonják.

A szakember úgy látja, hogy a jelenlegi zűrzavaros társadalomban nehéz összehangolni az igényeket és a tényleges szükségleteket. Túl sok a gyermeknevelésre vonatkozó információ, amelyek között a szülőknek nehéz eligazodniuk. Nagyszerű dolog, hogy a szülők rendszeresen forgatják a pedagógiai témájú szakkönyveket, tanulmányozzák az internetes oldalakat hatékony módszerek után kutatva a gyermekük eredményes nevelése érdekében, csak azt ne felejtsük el, hogy a gyermekek nem olvassák a szakirodalmat és gyakran teljesen mást csinálnak, mint amit a felnőttek elvárnak tőlük, ezért nagyon fontos, hogy szűrjük az információkat, fontos, hogy hallgassunk a szívünkre és használjuk a józan eszünket a gyereknevelés során. Vitathatatlan azonban, hogy a gyerekeknek ésszerű korlátokra van szükségük, amelyek segítik őket eligazodni az élet dolgaiban – állítja. De az a véleménye, hogy a nevelésben minden visszafordítható, ha figyelünk a gyermekekre, észrevesszük a változtatás szükségességét. Ha a gyereket szeretet, nyugalom, békesség és támogató légkör veszi körül, kiegyensúlyozott lesz. De el kell fogadni, hogy a hagyományos módszerekkel nem lehet feltétlenül sikert elérni a mai gyerekeknél. – A nevelés kétirányú. Venni kell a bátorságot ahhoz, hogy mi, felnőttek is tanuljunk a gyerekektől – véli Horváth Erika.

Gazdag szakmai életutat tudhat maga mögött

Horváth Erika friss óvónői oklevéllel a kezében, tizenhét évesen, világmegváltó tervekkel, 1979. augusztus 16-án állt munkába a Szekszárdi 2. Számú Óvodai Egység Kadarka utcai óvodájába. A gondjaira bízott harmincnyolc nagycsoportos gyermek alig egy évtizeddel volt fiatalabb nála, váltótárs nélkül, egész napos munkarendben dolgozott másfél éven keresztül. Később továbbképzésekre járt a Kecskeméti Óvónőképző Intézetbe, dolgozott gyermekvédelmi felelősként. Már szakmai munkaközösség-vezetőként majd óvodavezető-helyettesként felfedezte, hogy képes úgy motiválni másokat, hogy valamennyi csoporttag a saját elképzeléseivel, sajátos tudásával járuljon hozzá a közös célok eléréséhez. 1993-tól az intézmény vezetője, 2004-ben elvégezte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közoktatásvezetői Szakát, majd pályázat­írást is tanult. Előadóként, tanácsadóként, konzulensként, szakvezetőként, oktatóként örömmel vett részt képzések, tréningek, előadások, konferenciák és kutatások lebonyolításában.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában