Egyedi program

2022.12.19. 20:00

Minden évet így indítanak ezután

Évtizedekkel ezelőtt az országban elsőként Szekszárdon, a főiskolán kezdték meg a szociálismunkás képzést, s most ismét egy új, egyedi program vette kezdetét az utód, a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karán.

Szepesi László

Kémenes-Piros Mariann (jobbról), Szabó Zsófia, dr. Szécsi Gábor, Bucsányiné Gréczy Gabriella és dr. Györkő Enikő a megállapodás aláírásakor (Fotó: Makovics K.)

Az atipikus, vagyis magatartási, tanulási nehézségekkel küzdő kisdiákok érdekében együttműködési megállapodást kötött a PTE szekszárdi egyetemi kara, annak Illyés Gyula Gyakorló Általános Iskolája és a NeuroHarmónia Diagnosztikai és Fejlesztő Központ.

A megállapodás aláírását követő sajtótájékoztatón elmondták, egy álom valósul meg azzal, hogy az összefogás eredményeként elsőként kerül sor arra, hogy az eltérő idegrendszeri háttérrel élő gyermekek oktatásában a gyakorlóiskola befogadja azt a programot, amelyet egy elismert tanácsadó testület és a gyógypedagógiai hallgatókat oktató egyetem segít. Ezzel felhívják a figyelmet arra a nevelési gyakorlatra is, amelynek nincs alternatívája, s amellyel a pedagógiai felmérésekben legjobb skandináv államokban már nagyszerű eredményeket értek el.

Már rég megdőlt az a tévhit, hogy a figyelemhiányos, hiperaktivitás-zavaros, ADHD-s, a diszlexiás, diszgráfiás gyerekek hátrányos helyzetűek. Ezt bizonyítandó, Kémenes-Piros Mariann, a NeuroHarmónia központ szakmai igazgatója felsorolta sok kiváló tudós, művész, politikus nevét. Ilyen volt többek között Newton, Einstein, Tesla, Churchill vagy Alan Turing, aki megfejtette az Enigmát, a német tengeralattjárók titkos kódját, s ezzel lerövidítette a második világháborút.

Két és fél évvel ezelőtt – veszi át a szót Szabó Zsófia, a NeuroHarmónia központ ügyvezetője – még az ilyen adottságú gyerekek fejlesztése, támogatása volt programjuk fő célja, de kiderült, szükség van a diagnosztikára, a felismerésre, hogy milyen jellegű a gond, amiben meg kell találni a segítséget, hogy pontos tanácsot tudjanak adni a szülőknek abban, miként tudják legjobban, legeredményesebben támogatni gyermeküket.

Ma még nem ritka, hogy a szülők az ilyen gondokkal küzdő tanulót elviszik olyan speciális iskolába, ahol ilyen gyerekekkel foglalkoznak. Ott viszont éveken át csak ők vannak együtt, szinte elszigetelten, ami szintén káros, helytelen. Mert szükséges, hogy gyorsan beilleszkedjenek a többiek világába, s egyébként a többieknek is előnyére válhat, hogy megismerik, felismerik, s tudomásul veszik az ilyen másságot, hogy érték ez a különbözőség.

Bucsányiné Gréczy Gabriella, a Gyakorló iskola igazgatója elmondta, egyedi lesz az a gyakorlat, hogy az elsős kisdiákok bizonyos alapozó tantárgyakat szűkebb csoportban tanulnak majd, így az elején folyamatosan megerősítik saját képességeiket, míg más tantárgyakat közösen tanulnak azokkal, akikkel a második osztálytól már mindig együtt lesznek.

Ebben folyamatosan segíti a pedagógusok munkáját az egyetem, tette hozzá dr. Györkő Enikő docens, a gyógypedagógiai szak felelőse. A NeuroHarmónia Központtal közösen, egy teamben dolgozva teszik jobbá, könnyebbé, eredményesebbé az egyedi tulajdonságokkal rendelkező, atipikus diákok tanulását.

Az ősztől kezdődő nem egyedi, kísérleti tanév lesz – folytatta immár dr. Szécsi Gábor professzor, a kar dékánja. Minden évet így fognak indítani. A reformpedagógiai irányok, amelyek az itteni modell alapjai a kar kutatási témái voltak eddig is, könyvekben foglalták össze, s azokat eljuttatták iskolákba. Programjukban most szerepel egy ilyen jellegű kutatóintézet alapítása is, ahol még hatékonyabban dolgoznak majd az együttműködés, kreativitás jegyében.

Szándékuk felhívni a figyelmet arra, hogy nem elkülönült iskolatípusokban kell ennek a gyakorlatnak megvalósulni, hanem a hagyományos, államilag fenntartott oktatási intézményekben. Azért is, mert ennek lassan szinte minden gyereket érintő reformnak kell lennie, ugyanis a legtöbb mai óvodás az iskolában már nem tudja azokat a tanulási folyamatokat befogadni, amellyel a mai felnőtteket nevelték. Nekik kell az új elveken alapuló nevelési gyakorlat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában