2023.05.11. 20:00
A szociálpedagógus sokat segíthet az óvodában, iskolában
A közoktatást segítő szakemberek, a szociálpedagógusok és az iskolai szociális munkások együttműködéséről szólt a konferencia, amelyet Közoktatás, mint szociálpedagógia háttér címmel tartottak csütörtökön, Szekszárdon, a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karán.
Közoktatás, mint szociálpedagógia háttér címmel tartottak konferenciát Szekszárdon, a KPVK-n. (Fotó: M. D.)
Ez már a negyedik ilyen tanácskozás, amelynek során a kutatás, a képzés és a gyakorlat adta tapasztalatokat vetik egybe. Teszik ezt a mesterképzés folyamatában, amely mintegy hidat jelent a gyakorlatorientált alapképzés és a doktori képzés között.
Az ország sok településéről érkezett szakembereknek elsőként Dr. Swider Malgorzata, a Krakkói Pedagógiai Egyetem professzora tartott előadást arról, hogy milyen a képzés, valamint a gyakorlat ezen a szakterületen Lengyelországban. Elmondta, náluk a szociálpedagógia komoly presztízzsel rendelkezik.
Az iskolákban együtt dolgoznak a pedagógusok és a szociálpedagógusok. Az előzők feladata az oktatás, az utóbbiaké pedig a nevelés. Ott, hat év óta jogszabályok is megerősítik ezt. Az itteni helyzetről Dr. Klein Ágnes egyetemi docens beszélt, elmondta, itt a szociálpedagógusok a szociális területeken, például, sokan inkább a gyermekvédelemben dolgoznak.
Erről részletesebben is beszéltek a gyakorlatot jól ismerő szakemberek, majd a mesterszakot végző szociálpedagógus hallgatók rövid előadásai következtek a majdani diplomamunkájuk alapját képező saját kutatásaikról. Mindegyiküknek volt oktató mentora, s gyakran ők folytatták a beszámolót.
Közoktatás, mint szociálpedagógia háttér
Fotók: Mártonfai DénesSzó volt arról, hogy milyen a szociálpedagógus munkája a tanító szemszögéből nézve, aztán beszéltek a táncterápia alkalmazási lehetőségeiről, más pedig arról tartott előadást, hogy az iskolai kortárs-bántalmazás esetén mit tehet az óvodai, iskolai segítő. Téma volt a család szerepe a pszichiátriai betegség alakulásában, s hogy a prevenció illetve a rehabilitáció milyen eredményes a szenvedélybetegek ellátásában.
Különösen nagy érdeklődéssel hallgatták a résztvevők azt az a hallgatót, aki az érzékenyítésről, mint az óvodában, iskolában alkalmazott szociálpedagógiai eszközről beszélt. Ez, mármint a másság, a fogyatékosság megértése, az előítéletek lebontása sokaknál téma volt az előadásokat követő vita során is. Érzékenyítő órák során megtapasztalni, miként érzi magát egy mozgássérült kerekesszékben, vagy milyen a látássérültek élete, sokat segíthet az együttélésben is.
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a szociálpedagógusok sokat segíthetnek az óvodákban, iskolákban. Arról pedig, hogy ezt megtehessék, ma néha még meg kell győzni az intézmények vezetőit is.