Pedagóguskonferencia

2023.12.06. 11:53

A gép hasznos támogatója lehet az oktatásnak

Pedagóguskonferencia volt kedden délután Szekszárdon, a Mathias Corvinus Collegium szekszárdi képzési központjában.

Szepesi László

Fotó: Kiss Albert

Tanárok, tanítók ültek a széksorokban, mikor Setényi János az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója arról beszélt, hogy mit jelent a ma iskolája számára a mesterséges intelligencia megjelenése. Kifejtette, vannak előnyei, ugyanakkor cáfolt olyan, szinte általánossá vált nézeteket, miszerint a gép gondolkodik, és hogy majdan ellensége lehet az embernek. Elmondta, azzal viszont, hogy hatalmas mennyiségű információt tud feldolgozni, és gyorsabb, mint az emberi agy, hasznos támogatója lehet a pedagógusoknak az oktatásban. 

Volt siker és volt kudarc is

Történészként, előadásában utalt azokra a kísérletekre, amikor a technológia bejutott az osztályterembe, ezeknek egy része kudarc lett, és egy sokkal kisebb, szerényebb része vált sikeressé. Elmondta, eltúlzott, reklám jellegű dolognak látja a ChatGPT és néhány hasonló fejlesztés dicséretét. 

Mert az ember nem úgy gondolkodik, mint a gép, az tehát nem fog fölénk kerekedni. 

De hasznos lehet az oktatásban, bizonyos, mintegy rabszolgamunkákat már ma is elvégez, ebben tud helyettesíteni. Most az a nagy kérdés, az így felszabaduló szabadidőt mire fogjuk használni. 

Élmény ez a pedagógia

Az előadást követően Bányai Sándor élménypedagógiai tréner, a Pécsi Tudományegyetem docense egy élménypedagógiai foglalkozással folytatta a konferenciát, amely arra épült, hogy a résztvevők aktív cselekvő részvétellel legyenek jelen, így szerezzenek tapasztalatokat, mert ez az élménypedagógia lényege. Ebben az élmények megszerzése mintegy tapasztalatszerzési folyamat, amely csupán a folyamat első része, amelyet a tapasztalatok közös feldolgozása tesz teljessé. 

Setényi János. Fotó: Kiss Albert

Ezzel olyan szociális képességeket lehet fejleszteni a gyerekek körében, amelyek elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy képesek legyenek elviselni egymást, hogy képesek legyenek közösségben, egy osztályközösségben jelen lenni. Attól pedig, hogy napjaik nagy részét egy befogadó közegben töltik, segít abban, hogy ott otthonosan érezzék magukat, az pedig a teljesítményre is feltétlenül kihat. Az így kapott több tudás és az a közösségi érzés, közösségi tudat, amely így sajátjuk lett, az iskola falain kívül is hasznos lesz. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában