Borpiac

2023.12.25. 09:00

A jó bor összehozza a generációkat, elsimítja a problémákat

Nem volt könnyű a mögöttünk lévő év, sem a vállalkozóknak a megnőtt kiadásaik miatt, sem az agrártermelőknek az időjárás szeszélye, illetve a kiszámíthatatlan piaci helyzet okán, a borászoknak vagy a pékségeknek pedig a vásárlói kedv visszaesése miatt. És még sorolhatnánk azokat, akik megküzdöttek az elmúlt hónapok nehézségeivel.

Mauthner Ilona

Vesztergombi Csaba szekszárdi borász. Fotó: Makovics Kornél

Ezúttal Vesztergombi Csaba szekszárdi borászt kérdeztük a 2023-as esztendőről, megjegyezve azt, hogy a kiváló borászt idén másodszor jelölték az Év bortermelője címre. És ugyan most nem ő nyerte el a kitüntetést, de jelölése nagy siker és elismerés a szekszárdi borvidék számára is.

– Borászként, szőlőtermelőként hogyan értékeli az idei évet?
– A szőlőt tekintve sok kihívással néztünk szembe a 2023-as évben. Problémás virágzás és kötődés tavasszal, szokatlanul nagy nyomás betegségek tekintetében a vegetáció alatt, jégverés, nyár végétől aszály, rügyfúró bogár, vadkár. Mindezek mellett  általánosan jó minőséget tudtunk szüretelni a megszokottól kevesebb mennyiségben. Ez egyes esetekben extrém módon kevés lehetett. A szőlők problémái kivetülnek mindig a borkészítésre is de megfelelő szaktudással és technikai felkészültséggel ez kezelhető volt. Az összkép egyelőre jó. A fajták nagy része jó vagy kiváló minőséget produkált, kisebb mennyiségek mellett. Egészséges, gyors erjedést, problémamentes almasavbomlást és jó általános állapotot tapasztaltunk az új boroknál.

Sok lett az adminisztráció

– Mi az ami gátolta, mi az ami segítette a munkáját?
– Elsősorban adminisztratív oldalon volt a megszokottól eltérő, és a működést befolyásoló történés. A kötelező termékjelölés, feltüntetés egyelőre még nem aktuális, de a felkészülést el kellett kezdeni. Az EPR (termékdíj) és a DRS (kötelező üveg visszaváltás) rendszerek viszont aktuális megoldandó nehézséget jelentenek. Nagy segítség volt az úgynevezett "reprezentációs adó" megszüntetése a termelőtől vásárolt OEM (oltalom alatt álló, eredetvédett) bor esetében. Ez úgy tűnik az év végén nagyban segítette a borforgalmazást.

– Hogyan látja a jelenlegi borpiacot? Érdemes-e reklámra költeni?
– Reklámra mindig érdemes költeni, annak a megfelelő elhelyezése és időzítése az, ami fontos. A borpiac mindig változik, folyamatos alkalmazkodást igényel. Jelenleg talán elmondható, hogy az amúgy is fehérbor-hangsúlyos magyar piac kicsit még inkább a fehér felé mozdul, a rozé és a vörös kárára. A felnövekvő új generációk és a bor egymásra találása sem zökkenőmentes. Itt feltétlen szükség lesz profi marketing munkára. Személyesen azt mondhatom, hogy mi – eddig úgy tűnik – egy remek évet zárhatunk a minőséget és az eredményességet tekintve is.

Átgondoltan, nyereségesen

– Melyik réteget érdemes megcélozni, hogy több bort vásároljon?
– Alapvetően mindenkit, hiszen a bor összehoz, és bár vannak generációs különbségek, egy jó pohár bor mellett ezek általában nem tűnnek fel.

– A szőlőtermelés, borkészítés nem olcsó befektetés, megtérül-e a munkája?
– Mi ezzel foglalkozunk, nincs másik vállalkozásunk, amiből esetleg tudnánk pótolni a borászat veszteségeit, ezért átgondoltan és nyereségorientáltan kell működtetni a rendszert. Ez most már több mint 30 éve így van.

– Mit remél a következő évtől?
– Békét, egészséget, kiszámíthatóságot és persze egy kiváló új évjáratot

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában