Közélet

2008.09.08. 11:34

Egyre több családi döntésből veszik ki a részüket a gyermekek

Több tízmilliárdos piacot jelentenek a gyerekek, egyre több reklám szól nekik is, és mivel a legfőbb információ forrásuk a televízió, ezek sokszor célba is találnak.

TEOL/Hargitai Éva

[caption id="" align="alignleft" width="600"] Egyre nagyobb a gyermekek beleszólása, hogy mit vegyen a szülő (Fotó: teol)
[/caption]

Már a két éves gyerekek is tudatosan figyelnek a reklámok zenéjére, szlogenjeire, így azok hatnak is rájuk, beépülnek a tudatukba. A koruk előrehaladtával ez a hatás csak erősebb lesz. Füves Erika pszichopedagógusként és édesanyaként is ezt tapasztalja. Mint elmondta, a kiskamaszoknál már súlyosabb helyzet, hiszen ebben a korban fontos a külső, a családon kívüli környezet, a barátok megítélése.

Erre mutatott rá a Szonda Ipsos felmérése is, amely a gyerekek érdeklődési körét is feltérképezte. Ebből kiderült, hogy míg a 8-11 éves korosztálynál még a szülők állnak az első helyen az információforrás ranglétrán, egy-két év alatt átveszik a helyüket a barátok, osztálytársak. Ez idő alatt az érdeklődési kör is jelentősen változik: a 8-11 évesek még inkább az állatok, a sport, az autók, a játékok, a filmek és a mobiltelefonok iránt érdeklődnek, a 12-14 éves korosztály pedig már a zenében, a pletykákban, a celebek, a divat, a számítógép és a zene témakörében érintett.

A médiumok közül pedig a televízió nemcsak hogy a tájékozódás legelterjedtebb formája, a hitelességében is jobban bíznak a gyerekek, mint bármelyik más forrásban. Az is kiderült, hogy igazából nem is a gyerekcsatornákat kedvelik a legjobban, bár ezek tartalmát is sok szülő és szakember megkérdőjelezi, inkább a két legnagyobb kereskedelmi csatorna műsorait részesítik előnyben. A televíziótól való függőség olyan nagy mértékű, hogy az ifjak közel 60 százaléka ki nem hagyná kedvenc tévéműsorait.

Nagy mértékben számít a gyerekek véleménye

Vásárolt termék/Gyerek befolyása (százalékban)

Ruha/82

Élelmiszer/71

Mobiltelefon/51

Számítógép/36

Televízió/30

Autó/29

Forrás: Szonda Ipsos

A műsorok közben pedig megnézik a reklámokat, ami azért sem elhanyagolható, mivel a gyerekek összesen közel 33 milliárd forint felett rendelkeznek egy évben, ehhez pedig még hozzá lehet adni szüleik vásárlásaira gyakorolt befolyásukat is. Hiszen hatásuk van többek között a ruha, az élelmiszer és a mobiltelefon vásárlásra is. Többnyire a számítógép, televízió és autó beszerzésekor is kikérik a szülők a gyerekeik véleményét. Azt pedig nagyban meghatározzák a reklámok.

A megkérdezett fiatalok nagyrésze úgy gondolta, hogy a márkás termékek eleve jobb minőségűek, és akkor is szívesebben veszik meg őket, ha többe kerülnek. Azért az is megfigyelhető, hogy résen vannak vásárlásnál, hiszen jobban szeretnek olyan dolgokat megvenni, amelyeket előtte ki lehet próbálni, vagy amelyeket már ismernek, és megbizonyosodtak minőségükről, és ha tudják, hogy szép és tartós, akkor az sem baj, ha nem márkás. Közel hatvan százalékuk pedig már a vásárlás előtt jó előre eldönti, mit szeretne a kosarába tenni. A szülő csak annyit tehet, hogy megpróbálja megtalálni az arany középutat.

Ruha/82

Élelmiszer/71

Mobiltelefon/51

Számítógép/36

Televízió/30

Autó/29

Forrás: Szonda Ipsos Egyre nagyobb a gyermekek beleszólása, hogy mit vegyen a szülő (Fotó: teol) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!