Közélet

2010.03.25. 19:22

M6: véget ér az építkezés, de a rettegés csak most kezdődik

Nem egyezkedik az M6-os tolna környéki szakaszának generálkivitelezője, a Bilfinger és Berger Kft. a Pontinium Zrt-vel. Valószínűleg bíróság dönt majd a több százmilliós követelésről.

Wessely Gábor

Befejeződik az autópályaépítés a hónap végén. Nem felhőtlen a kivitelezők öröme a lánctartozások miatt. A késedelmes kifizetések menet közben még elviselhetők voltak, de most már attól tartanak az érintett alvállalkozók, hogy nem jutnak a pénzükhöz, késve sem.

Hírportálunkat korábban megkereste egy cég, amelyiknek a Pontium Zrt. nem fizetett az elvégzett hídépítési munka után. Most a zrt. vezérigazgatója, Kanalovics László fordult hozzánk, jelezve, hogy neki is kintlévősége van, s azért fizetésképtelen.

Mint mondta: összesen 22 hidat, felüljárót építettek a nyomvonal mentén, s abból kilencet a Bilfinger és Berger Kft. egyik társasága, az M6 Dél Építési Kkt. megbízásából, Szekszárd és Paks között. Máshol nem volt problémájuk, sem a teljesítéssel, sem pedig a kifizetéssel, csak itt.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Golyha Tamás a Pontinium Zrt. főépítésvezetője, az egyik felüljárónál Tolna közelében, melynek kivitelezését ő irányította (Fotó: Gottvald Károly)
[/caption]

Nyolcszázmilliós, átalánydíjas szerződést kötöttek, s abból csak 530 milliót kaptak meg. Foglalkoztattak 56 saját dolgozót és alvállalkozókon keresztül további 120-at. Az elvégzett munkáért egyre nehezebben kapták meg a kifizetést, ezért decemberben minden dolgozónak azt kellett mondaniuk, hogy nincs pénz.

Tavaly május óta kérték a megrendelőt, hogy üljenek le tárgyalni, de erre máig sem került sor. Bíróság elé viszik a követelésüket, mert érzésük szerint ők nem vétettek. Dacára annak, hogy késve vehették át a munkaterületet, a hidak készen vannak, már december közepén átjárhatók voltak.

A viszony akkor romlott meg Kanalovics László szerint az M6 Kkt. és a Pontium Zrt. között, amikor a megrendelő külső vállalkozót hozott egy híd építéséhez, aminek a kivitelezését már ők – saját eszközökkel, saját zsaluval – elkezdtek. Határidőcsúszásra hivatkoztak, holott a csúszás pont a megrendelő hibájából következett be. Volt olyan munkaterület, amelyet 57 napos késéssel vehettek csak át, s úgy kezdhették a hídépítést.

Másként értékeli a történetet a Bilfinger és Berger Kft. ügyvezetője. Barabás Miklós kijelenti: ők már nem foglalkoznak a Pontium Zrt-vel. Annak alvállalkozóival léptek kapcsolatba, akik közül több kezdeményezte a teljesítésképtelen és fizetésképtelen Pontium felszámolását. Amíg kapcsolatban állt a Bilfinger a Pontiummal, a valós teljesítéseket kifizette – hangsúlyozta Barabás Miklós.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!