Közélet

2010.07.12. 15:55

Játszva fejlődik az óvodás

Feladatlapozás, különóra, karate helyett önfeledt játékra van szüksége az óvodásoknak, akik ezáltal sokkal könnyebben elsajátítják az életkoruknak megfelelő ismereteket. A tolnai óvodák már régóta ennek megfelelően működnek, tíz éves pedagógiai programjukhoz a szakértő is gratulált.

TEOL/Steinbach Zsolt

„Akit derék emberré akarunk képezni, azt a játék kedves óráiban kell kiskorától fogva arra formálnunk, mert a játék között több rendű hasznos szokások felvételére sokkal fogékonyabb." Ez az idézet az 1830-as évek végéről származik, Európa első, Tolnán létrehozott óvóképző intézetének vezetőjétől, Wargha Istvántól. A százhetven év után is korszerű gondolat lényege a kicsit fura nyelvezet ellenére is világos: az óvodások a játékon keresztül tudják  legjobban elsajátítani a legfontosabb ismereteket.
Erre az utóbbi időben egyre többen rájönnek, talán a szülői szemlélet is változik: a csemetéiknek a legjobbat akaró apukák és anyukák közül is sokan belátják, hogy egy óvodás számára a különórák és a feladatlapok világa helyett az önfeledt játék sokkal hasznosabb.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] A legnagyobb kisdedóvó a városban a Bartók Béla utcai Pitypang óvoda, ahová az elmúlt nevelési évben száznégy kisgyerek járt (Fotó: Kiss Albert)
[/caption]

A tolnai óvodák pedagógusai számára azonban nem új ez a felismerés. Sterczné, Asztalos Zsuzsa, az óvodai intézményegység vezetője elmondta: tíz éve készült pedagógiai programjuknak egyik sarokpontja a játék, mint az óvodai nevelés, a spontán tanulás leghatékonyabb eszköze. A tolnai program másik nagyon fontos sajátossága, hogy természetesnek veszi a gyerekek közötti különbségeket. Ebből következően az óvodák differenciáltan foglalkoznak a kicsikkel. A manapság „divatos", kompetencia alapú nevelést a tolnai kisdedóvók már tíz éve alkalmazzák.

Az ismeretanyagot egy-egy adott téma köré csoportosítják, a  gyerekeket aktívan bevonják a tapasztalatszerzésbe is. Egy adott témát minden oldalról – zene, mese-vers, ábrázolás, kézimunka, szemléltető eszközök, stb. – körbejárnak, majd az ismereteket rendszerezik. Mindez természetesen jóval több és nehezebb munkát követel meg a pedagógusok részéről, a gyerekeknek viszont sikerélményt és fejlődést hoz. Ráadásul, ha az óvoda még derűs, nyugodt, szeretetteljes légkört is biztosít, ami szintén a tolnai kisdedóvók alapelvei közé tartozik, akkor a gyerekek nagy valószínűséggel szeretnek is óvodába járni Tolnán.

Sterczné Asztalos Zsuzsa elmondta: ezen óvodai programok működéséhez az átlagos 20-25-ös csoportlétszám az ideális, ennél nagyobb létszámú, túlzsúfolt csoportokban kevesebb  idő jut a gyerekekkel egyénre szabottan foglalkozni. Kiemelte azt is, hogy az óvodák a családokkal szorosan együttműködnek. Mivel a szülőknek egyre kevesebb idejük jut a gyerekekre, az óvodákra egyre nagyobb feladat hárul a kicsik nevelésében.

A családok segítsége nélkül viszont nem tudnák biztosítani azokat az eszközöket, pl. mobil bútorokat, amelyek szükségesek a fenti pedagógiai módszerek eredményes alkalmazásához, a leendő „derék emberek" képzéséhez. Ami az iskolák pozitív visszajelzései alapján sikeresen működik a tolnai óvodákban. Nem beszélve a pedagógiai programot nemrég felülvizsgáló szakértő értékeléséről, aki szerint az óvónők kiváló munkát végeztek, a tolnai óvodák a program alapján térségi szintű szakmai bázisként is működhetnének.

Öt óvoda, öt sajátos arculat

A Bartók utcai Pitypang óvoda sajátos arculata a környezetbarát emberré nevelés megalapozása. A Selyem óvoda a népi hagyományok őrzését tűzte ki célul külön programként. A Gesztenyéskert óvoda az egészséges életmódra helyez különös hangsúlyt. Az Aprajafalva óvoda a környezetvédelem, természettisztelet területén nyújt pluszt a kicsiknek, a mözsi Zöldkert óvodának pedig ciklusos (epochális) német nemzetiségi kéttannyelvű programja van.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!