Közélet

2010.08.03. 05:13

Akár százezer forint is a zsebében maradhat évente!

Literenként átlagosan száz forinttal olcsóbb a bioetanol üzemanyag, másnéven E85. Tolna megyében jelenleg tizenkét településen tudnak E85-öt tankolni az autósok.

TEOL/Venter Marianna

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Az átalakítás típustól függően negyven-nyolcvanezer forintba kerül, ez a befektetés akár fél év alatt megtérülhet
[/caption]

Az országban egyre több benzinkúton kezdték meg az E85-ös jelzésű üzemanyag,  a bioetanol forgalmazását. Az Avia, Agip és a Mobil Petrol hálózatban, valamint szinte minden magán üzemeltetésű töltőállomáson forgalmazzák a nálunk újdonságnak számító hajtóanyagot. Sok autós viszont tanácstalan: az olcsóbb üzemanyag csábító, azonban kétségeik vannak, károsíthatja-e a motort a használata.

- A bioetanol amellett, hogy olcsóbb, környezetkímélő, és magyar gyártású – foglalta össze az üzemanyag előnyeit Harkányi Zsolt, a Honda Kapos cégvezetője. – Bármilyen típusú, korú, elektronikusan vezérelt befecskendezésű benzinüzemű jármű tulajdonosa átalakítás nélkül kipróbálhatja húsz-huszonöt százalékban keverve a benzinnel. Karburátoros autók esetében 10 százalékos keverési arány a javasolt.

Lehet próbálkozni merészebb arányú keveréssel, de amint azt érzi az autó vezetője, hogy gyengébb, erőtlenebb az autója, tankoljon azonnal benzint az üzemanyagtartályába. Kizárólag, azaz 100 százalékban bioetanol használatához azonban egy átalakító-berendezés szükséges. Ennek az a magyarázata, hogy alkoholból többet igényel a motor a megfelelő működéséhez, mint benzinből.

Átalakítás nélkül viszont ez a többlet hiányozna, ezért üzemanyagban szegény keverékkel járna a motor, ami rendellenes működést, és így hosszú távon motorkárosodást eredményezhet. Hidegen ráadásul az alkohol kevésbé gyúlékony, mint a benzin, a hidegindításnál, főleg téli használatkor ezért még a megszokottnál is dúsabb keveréket igényel a motor E85-ből. Átalakítás nélkül a hidegindítás nehézkes, azt megsínyli az akkumulátor, az önindító, a lendkerék, s maga a motor is.

Az átalakítás típustól függően negyven-nyolcvanezer forintba kerül. Az ehhez szükséges berendezés autócsere esetén nem vész el, az átszerelhető másik kocsiba is. A beavatkozást már több tolna megyei szakműhelyben is el tudják végezni.

Több, mint százezret is spórolhatunk évente

Az E85-ös megjelölés nem az üzemanyag oktánszámára, hanem arra utal, hogy 85 százalékban alkoholt – amit a kukorica egyes részeiből állítanak elő egy magyarországi üzemben – 15 százalékban pedig benzint tartalmaz. (Benzin, és egyéb adalékok, hozzáadására azért van szükség, mert így nem lehet az anyaggal „trükközni”, vagyis tiszta alkohollá visszaalakítani.) Azért is olcsóbb, mint a benzin, mert az alkohol ilyen célú felhasználását nem terheli jövedéki adó. Az E85 oktánszáma 105, használatával a motor erősebbé, nyomatékosabbá válik, viszont a fogyasztás húsz-huszonöt százalékkal emelkedik. Miután viszont olcsóbb, mint a benzin, így is gazdaságos, egy átlagos fogyasztású autó esetében a szakemberek szerint három-hat forintot lehet megspórolni egy kilométeren, vagyis, ha évente húszezer kilométert autózunk, akár százhúszezer forinttal is csökkenhet az üzemanyagköltség.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!