Közélet

2011.05.02. 20:36

Érveléssel bizonyították érettségüket - fotók

A magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal hétfőn országszerte elkezdődtek az érettségik. Tolna megyében több mint 3000 diák írta meg magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi dolgozatát.

Hanol E.

Középszinten Nemes Nagy Ágnes „Párbeszéd a mai versről” című esszérészletéhez kapcsolódott a szövegértési feladatsor. A diákoknak egy órájuk volt a 11 kérdés megválaszolására, majd három órájuk a szövegalkotási feladat teljesítésére. Itt három műfaj közül választhattak.

Érvelésként egy Szophoklész-idézetből kiindulva kellett az emberi természet sokszínűségéről értekezniük. Írásukat a tanulmányaikból ismert, különböző kultúrtörténeti korokból származó három irodalmi alak bemutatására kellett alapozniuk.

Műelemzésként Móricz Zsigmond „A világ végén már szép és jó”, összehasonlító elemzésként pedig Csokonai Vitéz Mihály „Az álom leírása” és Petőfi Sándor „Az álom...” című versét vethették össze a maturálók.

Az emelt szintű vizsgán egy nyelvi-irodalmi műveltségi tesztet kellett kitölteniük, amelynek kiinduló szövege Szegedy-Maszák Mihály tanulmányrészlete volt.

A folytatásban Karinthy Frigyes paródiájának elemzése volt a feladat, majd reflektálás egy jelenségre – véleménykifejtés az olvasási szokások változásáról. Végül egy hivatalos levelet kellett fogalmazniuk, amelyben egy iskolatársukat terjesztik fel Az Év Diákja díjra.

Nem lettek nehezebbek a feladatok a tavalyi magyar érettségihez képest – vélekedett Hohlné Probszt Éva, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium oktatási igazgató helyettese.

Mint mondta, a vizsgázók többsége inkább az érvelést választotta szövegalkotási feladatként, a Móricz-novella elemzése valószínűleg a mű hosszúsága miatt volt kevésbé népszerű, az összehasonlító elemzés pedig igen részletes tudást igényelt.

Ez azonban nem riasztotta vissza Tamási Dénest, aki a Csokonai és Petőfi versek összevetésére vállalkozott, bár a műelemzést is inspirálónak találta. Így hiába írt eddig a próbaérettségiken minden esetben érvelő dolgozatot, most túl tágnak találta a témakört. És mint megjegyezte, önmagához képest talán egy kicsit alulteljesített, de az igazán fontos próbatétel ma vár rá. Az emelt szintű matematika érettségi.

Fodor Nikolett és Orsós Annamária kevésbé bizakodó a keddi vizsga előtt, de ennek ellenére a kabalától, ahogy hétfőn, úgy ma is eltekintenek. Inkább alkalmazzák majd azt a jó tanácsot, amelyet még az irodalom érettségi előtt kaptak tanáraiktól: legyenek bátrak és merjenek írni!

Schäffer Márk vélhetően megfogadta a javaslatot, ugyanis úgy érzi, jól sikerült az érvelő dolgozata. Szívesen válogatott a különböző korok különböző eszményképei között. Ráadásul könnyebbnek találata a feladatokat, mint az előző évek vizsgalapjait, amelyekkel felkészültek az érettségire.

A javító tanárok nemcsak tartalmi szempontból értékelik majd a dolgozatokat, hanem figyelembe veszik a szöveg felépítettségét, témavezetését, a tárgyszerűséget, ugyanakkor a diákok önálló gondolatait is. Pontozzák az írás stílusát, szókincsét és a helyesírást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!