Közélet

2014.09.24. 22:44

Péntek estig nálunk időzik a balesetmegelőzési program

Sok új közlekedési ismerethez és gyakorlati tapasztalathoz juthatnak a héten a szekszárdi és környékbeli diákok a Magyar Autóklub jóvoltából.

Ihárosi Ibolya

Fotó:

Tegnap ragyogó idő fogadta az iskolásokat és felnőtteket is a Tesco parkolójában a Magyar Autóklub országjáró kamionjának környékén. Az általános iskolások meglepő ügyességgel szlalomoztak a kerékpárral a kijelölt műanyag bólyák között az akadálypályán.

Mint megírtuk, megérkezett Szekszárdra kedden a Magyar Autóklub országjáró kamionja, és szombaton este hatig várja közlekedésbiztonsági és oktatási programmal elsősorban az iskolásokat és az időseket. A diákokat, akiknek érkezését egészen péntekig előre megszervezték, főként a gyalogos és kerékpáros közlekedés alapjaival ismertetik meg az interaktív oktatáson.
Dr. Kovács Zoltán, a Tolna Megyei Baleset-megelőzési Bizottság elnöke annak a jelentőségét hangsúlyozta, hogy ez a korosztály még fogékony arra, hogy megtanulja, miként lehet elkerülni a baleseteket. Ha így lesz, akkor tovább javulhat a megyei balesetei helyzet.

[caption id="" align="alignleft" width="334"] Nagyon élvezték a gyerekek a számukra kialakított kerékpáros pályát, s igen ügyesen szlalomoztak az akadályok között a nagyáruház parkolójában (Fotó: Mártonfai)
[/caption]

Baumann Péter, a megyei közlekedési felügyelet igazgatója azt emelte ki a megnyitón, hogy a rendőrség, az autóklub és a közlekedésfelügyelet nagyon sokat dolgozik azon, hogy Magyarországon minél kevesebb közlekedési baleset történjen. S bár a gyerekeknek még nincs jogosítványuk, de mint gyalogosok, s esetenként kerékpárral is részt vesznek a közlekedésben. Nagyon oda kell figyelni, mert még soha ennyi autó nem járt útjainkon, mint manapság, figyelmeztetett a szakember.   

A Biztonságosan közlekedni egy életúton című program az Autóklub szponzorainak köszönhetően ingyenes. A szervezett iskolai programokon kívül a szülők is kipróbálhatják, fejleszthetik tudásukat. A gyerekek „tanítása” mellett a felnőttek vezetéstechnikai továbbképzése is a program egyik fontos pontja. A tréningen a KRESZ néhány kiemelten fontos szabályának felelevenítése és a vezetési gyakorlatok elméleti ismétlése után a résztvevők az országban egyedülálló mobil vezetéstechnikai pályán gyakorolhatják a veszélyes közúti közlekedési szituációk elhárításának fortélyait. Ilyen például a vészfékezés száraz és vizes pályán, imitált frontális ütközés elkerülése; blokkoló fékezés 40 km/h sebességről csúszós felületen, féktávolságon belüli akadály kikerülése, vagy éppen a fék meghibásodása esetén a kézifék használata. Az idősek számára speciális elméleti és gyakorlati programot állítottak össze.

A biciklisek se igyanak alkoholt, ha vezetnek

Nagyon szerencsétlen a törvényi szabályozásnak az a változása, miszerint – a főutakon való közlekedés kivételével – a kerékpárosok ihatnak alkoholt, de vezetésre alkalmas állapotban kell lenniük, mondta lapunknak Sz. Koncz István, a Magyar Autóklub regionális elnöke. Amint a KRESZ-változás szinte minden előzmény nélkül napvilágot látott, az Autóklub azonnal nyilatkozatot adott ki. Kérdésünkre a regionális igazgató elmondta, azt nem tudja, hogy megkérdezték-e őket előtte, de a probléma regionális szintre biztosan nem jutott el. Szerinte az az indokolás, hogy a kerékpáros csak önmagában tesz kárt, nem állja meg a helyét, mert ezzel a logikával a biztonsági öv használatát is meg lehetne kérdőjelezni. További probléma, hogy mi történik, ha a kerékpáros nekihajt egy autónak, beesik a szélvédőn, és súlyos sérülést okoz. Az az általános tapasztalat, hogy az enyhítések nem mindig járnak szerencsés következménnyel. Még egy dolog ez ellen a szabály ellen szól, mondta Sz. Koncz István, hogy a fiatalok ne arra szocializálódjanak, hogy lehet inni kerékpározás előtt, vagy alatt, mert ha átülnek a kismotorra, majd motorra, azt fogják gondolni, egy fröccs nem árthat meg, s ugyanezt teszik, ha autót vezetnek.

Féktávolságon belül 

Nagy népszerűségnek örvendett a fékpróba is. Egy-egy gyerek beült az oktató mellé, és a speciálisan átalakított járműben egy adott jelre maga fékezhette le a felnőtt által vezetett kocsit. Volt amikor időben megállt az autó, máskor meg méterrel is túlment az akadályon, elgázolva a bábut. E feladatsorral azt a helyzetet éli át a gyermek, hogy mi történik, ha féktávolságon belül lép egy jármű elé, és semmi esélye elkerülni a balesetet. És a valódi forgalommal ellentétben itt csak pár kilométeres sebességgel haladt a jármű. Míg bent ültek az autóban, nevettek, amikor kiszálltak, már komolyak voltak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!