Ország-világ

2004.11.16. 07:00

Veszélyes autózni ködben, esőben, havas terepen

Az autósok nem veszik figyelembe a megváltozott pályaviszonyokat. Pedig ha jobban felkészülnének, és a kocsit is előkészítenék, nem okoznának gondot, bajt sem maguknak, sem másoknak.

Szakács Árpád

[caption id="" align="alignleft" width="300"] A Magyar Autóklub újpesti tanpályáján lehet tanulni és gyakorolni a vezetést a megváltozott útviszonyok között
[/caption]Évente egy kisebb falu lakossága közúti balesetben veszíti életét. Az elmúlt hétvége egyszerre több, mint húsz halálos áldozattal rontotta a statisztikát. A tragédiák ismétlődnek, pedig a tanulság minden esetben az, hogy nagyobb figyelemmel elkerülhetők lettek volna a halálesetek.

Az autóvezetők különösen az őszi-téli váltás idején vannak nagyobb veszélynek kitéve. Súlyosbítja a helyzetet, hogy miközben jelentősen rosszabbak lettek az útviszonyok, egyesek mégis úgy vezetnek, mintha jó időben autóznának. Sokan túllépik a sebességkorlátot, nem tartják be a követési távolságot, holott a szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy vizes úton a szokásosnál is nagyobb féktávolsággal szabad csak közlekedni.

Számítani lehet már talaj menti fagyokra, jeges útszakaszokra is, ennek ellenére a vezetők nagy része még mindig nyári autógumikkal utazik. A jó gumiköpeny használata életet menthet, mivel mintegy felére csökkenti a fékutat, és nagyobb stabilitást biztosít az autónak. Baj lehet a vége, hogy sokan nem csak a saját, de autójuk teljesítőképességét is túlbecsülik. A megváltozott útviszonyok mellett befolyásolhatják a vezetést az időjárási frontok változásai is.  Növeli a tragédiák számát, hogy a sofőrök elmulasztják a biztonsági öv használatát.

Pausz Ferenc alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főcsoportfőnöke a legújabb statisztikákat ismertetve arra hívja fel a figyelmet, hogy a tavalyi adatokhoz képest idén nőtt a halálos balesetek száma. Különösen szeptember óta romlottak a statisztikák, év végére várhatóan 1400 körül lesz azoknak a száma, akik az úton veszítik el életüket.

Elmondta: az Európai Unió elvárása (is), hogy 2010-ig 50 százalékkal kell csökkenteni a halálos balesetek számát. Magyarországon nagy eredménynek tekintenék, ha 30 százalékkal mérséklődne ez az arány. Ezért a rendőrség nagyobb hangsúlyt fektet a sebességkorlátozás megtartására. Gyakrabban ellenőrzik a biztonsági öv használatát is.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számításai szerint a balesetek miatt évente 200 milliárdos anyagi veszteség is keletkezik. Ennyi pénzből 100 kilométer autópályát lehetne megépíteni.

Hidegfront: fáradtság – melegfront: merészség

Németh Lajos meteorológus: – A következő napokban is változékonyan alakul hazánk időjárása, csaknem hetvenkét óránként váltja egymást hideg- és melegfront. Az előrejelzések alapján szerdáig hideg marad az idő, utána némi enyhülés várható. Hétvégén ismét sarkvidéki eredetű hideg határozza meg az időjárás alakulását. A melegfront általában sok embernél enyhe fáradtságot okoz, ilyenkor lassulhatnak az autóvezető reflexei. Hidegfront esetén pont az ellenkezője tapasztalható: a sofőrök egy része sokkal merészebben vezet, ami bizonyos esetben életveszélyes is lehet.

Nyári gumival közlekedni télen nem ajánlott

Szabó Gábor autószerelő, gumiszakértő: – A nyári abroncs átlagban +7 °C alatt elveszíti tapadását, megkeményedik, és a száraz úton is csúszni fog. A téli gumiköpenyek anyaga eltér a nyáritól, kedvező összetételük folytán hidegben is megtartják tulajdonságukat. Mintázatuk is más, így alkalmasak a téli útviszonyok közötti biztonságos autózásra. Fontos, hogy a téli gumi is csak 3-4 évig őrzi meg rugalmasságát, utána – kopástól függetlenül – megöregszik, elveszíti tapadóképességét. Természetesen nem mindegy az sem, hogy milyen márkájú téli gumit vásárolunk, ezért a vétel előtt ajánlatos tájékozódni. A jelentősebb autós magazinokban – például: Autobild, Autó-Motor – szakszerű információkat kapunk a márkákról és az árakról.

Életeket menthet a drága tanfolyam

Habár nagy lenne rá az igény, Magyarországon mindössze két helyen oktatnak vezetéstechnikai ismereteket. A tesztpályákon a vezetők megtanulhatják, hogy kanyarban, csúszáshatáron mi a teendő, miként lehet egyenesben tartani a megpördülő járművet, síkos útszakaszon hogyan lehet lejtőn elindulni és megállni. A Magyar Autóklub által üzemeltetett pályáról az ügyfélszolgálatnál lehet információt kérni. Egy három és fél órás tanfolyam 17500 forintba kerül, de a klubtagok kedvezményben részesülnek. A másik oktatópálya a Hungaroringen található. Itt hétköznap a három és fél órás oktatásért 18700 forintot kérnek. A borsos összeg ellenére mindkét helyen csak december közepére és január elejére tudnak időpontot adni. Egyébként holnap a Hun-garoringen nyílt napot tartanak, és előjegyzés nélkül lehet részt venni az oktatásban.

Tanácsok a problémák elkerülésére

- Minden esetben ajánlott az őszi–téli időszakra külön felkészíteni autónkat. - Legcélszerűbb szervizben elvégezni a szükséges átvizsgálást. - Ha erre nincs lehetőség, magunk ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségét, a világítást. - Az izzókészlet pótlása sok kellemetlenségtől óvhat meg. - Amikor autóba ülünk, kapcsoljuk be a biztonsági övet. - Az ablakok párásodása esetén addig ne induljunk útnak, amíg nincs biztosítva a szabad kilátás. - Indulás előtt ellenőrizzük az ablaktörlő állapotát. - Útközben ne használjuk a mobiltelefont. - Rossz idő esetén a szokásosnál kétszer nagyobb követési távolsággal közlekedjünk. - Amennyiben hegyvidéki útra indulunk, feltétlenül vigyünk magunkkal hóláncot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában