Ország-világ

2005.02.24. 00:00

Bánjunk csínján a vásárlói klubok hirdetéseivel

A vásárlói klubok, más néven a fogyasztói csoportok működése sok vitára ad okot. A Gazdasági Versenyhivatal szerint a szabályo-zásban változtatásokra lenne szükség.

Regényi Huba

Egy-egy vásárlói klub általában nagyobb összegű termék – leggyakrabban autó vagy lakás – megvásárlására létrejött kör. Tagjai havi részleteket fizetnek, és a futamidő végén hozzájutnak vágyaik tárgyához. Csakhogy nagyon sok múlik a szerencsén: sorsolással vagy licitálással dől el, ki jut vásárlási lehetőséghez.
A GVH korábban végzett, 35 cégre kiterjedő vizsgálata kimutatta: a vásárlói klubok – hirdetéseikben vagy szóban – gyakran félreinformálták ügyfeleiket. Az ajánlatra vonatkozó reklámokból lényeges elemek maradhatnak ki, melyeket csak a szerződés alapos elolvasása tisztázhat. A szerződéskötés előtt szóban adott megtévesztő tájékoztatás miatt azonban a dokumentum aláírása után csak polgári bíróság előtt lehet rendezi a sérelmeket.
Firniksz Judit, a Gazdasági Versenyhivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője lapunknak elmondta: a GVH az aggályok miatt a klubok szabályozását, a probléma kormányrendeleti szintű rendezését látja megnyugtató megoldásnak. Valamint azt, hogy ennek nyomán egyértelmű helyzet keletkezzen, melyik hatóság felügyelete alá tartoznak a vásárlói klubok, milyen biztosíték van rá, hogy a tagok a cég megszűnése és ellehetetlenülése esetén is visszakapják befektetett pénzüket.

Történelem az 1800-as évektől mostanáig

A csoportos vásárlói rendszer őse egy 1755-ben Angliában megalakult ingatlantársaság volt. Német nyelvterületen az 50-es évektől kezdtek működni azok a közös megtakarítási formák, amelyek azóta a lakosság nagy százalékának teszik lehetővé a lakásvásárlást. A csoportos vásárlói rendszer a 60-as évek közepétől éli virágkorát Latin-Amerikában. A 70-es évek végén Portugáliában és Spanyolországban is népszerűvé vált ez az ajánlat. Magyarországra a kilenc-venes évek elején érkeztek el a vásárlói klubok.

Fogyasztói hátrányok

- Az ügyfelekkel olykor nem közlik, hogy nem bankhitelről van szó. A tagok gyakorlatilag egymásnak hiteleznek. - Sok múlik a szerencsén. - Nehéz kilépni. Nem kapjuk vissza azonnal a befizetett összeget, csak a futamidő végén, és akkor is csak kamatok nélkül.

Hogyan csökkenthető a kockázat?

- Sohase a szóbeli tájékoztatás alapján döntsünk! - Minden alkalommal olvassuk el alaposan a szerződést, vagy vigyük haza, megmutatni az ügyvédünknek. Ahol erre nincs lehetőség, azt az ajánlatot ne fogadjuk el!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában