Ország-világ

2005.03.07. 06:38

Kövér szülő, elhízott gyerek

Egy magyar felmérés szerint a szülők többségének fogalma sincs, mennyit kellene mozogniuk gyermekeiknek. A családok asztalára jellemzően egészségtelen ételek kerülnek.

Mohácsi Edit

A kutatók a szülőket arról kérdezték, mennyit mozog gyermekük. Az eredmény szerint 40 százalékuk nagyon tevékeny, harmaduk tevékeny, negyedük kevésbé az. A személyes találkozáskor azonban kiderült, hogy a gyerekeknek mindössze 1 százaléka tartozik a nagyon tevékeny csoportba, az átlagosan tevékeny ugyanannyi, kétharmaduk viszont  egész keveset mozog. Mivel a szülők is mozgásszegény életmódot folytatnak, nem tudják tárgyilagosan felmérni csemetéjük mozgásszükségletét, és óvják őket a túlzottnak vélt terheléstől.

Ezután megfigyelték a családok táplálkozási szokásait. Leggyakrabban húsleves, rántott hús, sült krumpli és milánói makaróni került az asztalra, és a szülők elvárták, hogy gyermekük ezekből felnőtt adagot fogyasszon. Nem csoda, ha a felmérésen megjelenő gyerekek 16 százaléka túlsúlyosnak bizonyult. Érdekes, hogy a szülők emiatt sohasem aggódtak. Jellemzően inkább arról panaszkodtak, hogy csemetéjük vézna. Ezek a felnőttek javarészt maguk is elhízottak voltak.

Az is kiderült, hogy a gyerekek háromnegyede mindennap eszik finom pékárut, például kakaós csigát vagy túrós batyut, de az szerintük nem számít édességnek. Még azokban a családokban is így volt ez, ahol a szülők büszkén kijelentették, hogy náluk nincs mindennap édesség. A családok 93 százaléka kizárólag fehér kenyeret eszik, még az egészség érdekében sem hajlandóak lemondani a megszokott ízekről. A gyerekek tehát úgy nőnek fel, hogy szinte soha nem ízlelik meg a teljes kiőrlésű lisztből készült, egészségesebb pékárut.

A kicsik többsége magas cukortartalmú üdítőt, teát, szörpöt iszik, alig fogyasztanak rostos ivólét. Vizet szinte soha nem isznak. Az elmúlt tíz évben népszerűvé vált gyümölcsös, édesített joghurtok rengeteg ízfokozót tartalmaznak, emiatt a gyümölcsök már nem népszerűek, hiszen nem elég ízesek. Kivéve a banánt, ami télen–nyáron sláger. A válaszokból úgy tűnt, hogy a családokban rengeteg zöldség fogy. A részletes kikérdezéskor azonban kiderült, hogy a zöldség valójában csak sült krumplit jelent. A többi zöldség fogyasztása elenyésző.

Nem ételt, életérzést kínál a jó reklám

Megdöbbentő hatást gyakorolnak a hirdetések az étkezési szokásokra. A felmérés szerint főleg azok a reklámok bizonyulnak hatásosnak, amelyek nem ételt, hanem egy kellemes életérzést kínálnak. Amiért egyszerűen csak fel kell nyúlni a polcra, és máris a miénk lehet. Pedig mindenki tudja, hogy az egészségünket nem az áruházak roskadozó polcain találjuk meg.

Kötelező a zsíros húsok fogyasztása

Az eredmények láttán a szülők védekeztek. Azt kérdezgették, mit tegyenek, ha a kicsi csak édességet hajlandó enni. Ha viszont húsról volt szó, egyáltalán nem voltak elnézőek. Zsíros, húsos ételek fogyasztására rendszeresen kényszerítették gyermeküket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában