Ország-világ

2005.06.16. 06:22

A megmaradt utalvány sem vész el

Üdülési csekkhez gyakorlatilag bárki hozzájuthat, ám ha nem használja fel időben, nem tud könnyen megszabadulni tőle. Ha mégis sikerül, akkor is több-kevesebb veszteséggel kell számolni.

Palásti Péter

A népszerű készpénz-helyettesítő papírokat a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány bocsátja ki. Elnöke, Karácsony Mihály, akitől megtudtuk, hogy az üdülési csekk vásárlásának nincs értékkorlátja, így az soha nem fogyhat el. Ez azt jelenti, hogy nem igaz a szóbeszéd, miszerint a nyugdíjasok részére adható keret már kimerült erre az évre. Nincs viszont változás abban, hogy a mindenkori minimálbér összegéig vásárolható üdülési csekk adómentesen. Ötvenhétezer forintig sem a munkáltatónak, sem a munkavállalónak nem kell adót és járulékokat fizetni utána. Az idén kibocsátott papírok egy évig használhatók fel. Egyedi döntés alapján, indokolt esetben, a lejárati időn belül a csekk meghosszabbítása kérhető, de ezért kezelési költséget kell fizetni.

Az alapítvány saját forrásaiból a szociálisan rászorultak részére is nyújt támogatást. Azoknak, akiknek havi átlagjövedelme bruttó 75 ezer forint alatti, nyugdíjasok esetében pedig nem haladja meg a havi 57 ezer forintot. Az alapítvány idén 1,5 milliárdot különített el a rászorultak támogatására, amelyből május 31-ig 711 milliót osztottak ki több mint 28 ezer fő részére. Arról nem vezetnek nyilvántartást, hogy egy-egy évben mennyi a fel nem használt üdülési csekk, mert a kiadott és az elfogadott utalványok számát nem hasonlítják össze.

Szerződéses partnereik közül sokan nem fogadják el a lejárat előtti csekkeket, mert az adminisztrációs kötelmek és az esetenként előforduló késedelmes kifizetés, no meg a jutalék levonása miatt nem éri meg néhány ezer forinttal bíbelődni. Annak ellenére, hogy az elfogadóhelyek aláírták az üzleti feltételeket rögzítő megállapodást.

Az alapítvány vezetői határozottan állítják, hogy a szabályosan adminisztrált csekkek ellenértékét nyolc napon belül mindig átutalják. A késedelem oka szerintük mindig a hibás kitöltésekkel hozható összefüggésbe. Egyébként – mint mondták – a lejárathoz közeli tavalyi csekkek is felhasználhatók előlegként az idei utazások megrendelése esetén, s erről számlát is kapnak az ügyfelek. Ez valóban így van, ezért akinek még van tavalyi papírja, annak érdemes sietnie, mert akkor nem veszíti el annak ellenértékét.

Más kérdés, hogy a panziókban, éttermekben ezeket a kisebb tételű maradványokat nem fogadják el szívesen. Olykor kerek perec meg is tagadják. Találkoztunk olyan magánszállodással, aki közölte: akkor sem kell neki az üdülési csekk, ha több jutalékot fizetünk neki, mint az alapítvány. Tízezer forint alatt ugyanis nem éri meg neki. Pedig ennél kisebb összegűt is el kellene fogadnia, de a gyakorlatban nem kötelezhető rá.

Nincs jó véleménye a csekkek elszámolásáról Horváth Vilmosnak sem, aki a kamara idegenforgalmi kollégiumának elnöke. Annak ellenére, hogy személy szerint ő is jónak tekinti ezt a lehetőséget. Olyannak, ami szerelemgyereknek született, de egy idő után lelencként kezdtek bánni vele. Úgy gondolja, hogy hétmilliárdos forgalom esetén több mint 400 milliót „lenyúl” magának az üdülési alapítvány, amiért nem sokat tesz. Még annyit sem, hogy az elfogadóhelyek listáját ingyen közölnék a különböző kiadványokban, mert azokért további pluszpénzt kell fizetniük a szerződéses partnereknek.

Véleménye szerint jobban ki kellene használni az elő- és utószezonokat, mert jelenleg sok csekk marad a fiókokban. Elsősorban azok miatt, akik nem saját maguk választják ezt a béren kívüli juttatást, hanem megkérdezésük nélkül vágják hozzájuk a munkáltatók. Márpedig ennek a rendszernek nem a jövedelemkiegészítés a célja, hanem a dolgozók pihenésének támogatása.

Természetesen a belföldi turizmus fellendítése érdekében, ami sokkal jobb lenne, ha szállás igénybevétele nélkül is fel lehetne használni a csekkeket az éttermekben, amelyek gyakran konganak az ürességtől, főleg vidéken. Vannak ugyanis olyanok, akik még az alapítvány támogatásával sem tudnak elmenni nyaralni, de egy-egy alkalommal szívesen beülnének valahova ebédelni vagy vacsorázni.

Horváth úr tapasztalata az, hogy nincs normális munkamegosztás az utazási irodák és a szállodák között. Bizonyítja ezt az is, hogy egyik német partnerükön keresztül olcsóbban tudtak szállodát foglalni Hévízen vendégeiknek, mint bármelyik hazai cég közreműködésével.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában