Ország-világ

2005.06.30. 00:00

Élre tör a macskafüllel vészfékező japán álomexpressz

A Kelet-Japán Vasútvállalat sikerrel hajtotta végre első üzemi tesztjét új szupergyors vonatán. A Fastech 360S háromszázhatvan kilométer per órás sebességgel szállítja 2011-től az utasokat a szigetországban.

Tornai Sz.

[caption id="" align="alignleft" width="301"] A harmadik évezred csodajárgánya egyes repülőgépeknél is gyorsabb
[/caption]A világ leggyorsabb vonata jelenleg a francia TGV (Train a Grand Vitesse), amelynek csúcssebessége 350 kilométer per óra. A japán Shinkansen 300 kilométer per órával szállítja az utasokat a szigetországban. Ám a japán álomexpressz volt az első szupergyors vonat a világon, mivel 1964-ben, közvetlenül a tokiói olimpiai játékok előtt állították üzembe. A francia csodavonat csak tizenhét évvel később kezdte meg működését. A Londont, Brüsszelt és Párizst összekötő Eurostar pedig még ennél is később.

A Shinkansenek négy évtized alatt több mint hatmilliárd utast szállítottak Japán nagyobb városai között, és pontosság és biztonság tekintetében élen járnak a világon. Egyes Shinkansenek négypercenként indulnak, és átlagosan 12 másodpercnél nem késnek többet. A japánok rendkívül büszkék arra is, hogy a Shinkansenek a negyven év alatt egyszer sem okoztak halálos balesetet.

Ám a Kelet-Japán Vasútvállalat nem elégszik meg az eddigi sikerekkel. Új Shinkansent fejlesztett ki, amely 360 kilométer per órával száguld – gyorsabban, mint sok propelleres repülőgép –, bár végsebessége állítólag meghaladja a 400 kilométer per órát. Az új álomexpressz egyik újdonsága, hogy „macskafülei” is vannak. Ezek a fülek fékként szolgálnak, és vész esetén – például váratlan földrengéskor – felpattannak, így növelve a légellenállást és segítve a mihamarabbi megállást.

Az új álomexpressz első menettesztjére Sendai és Kitakami között került sor Észak-Japánban, teljes sikerrel, bár még nem a 360 kilométer per órás csúcssebességgel. A tesztek 2008-ig tartanak, és az új Shinkansen üzembe helyezése 2011-ben várható. A Shinkansen-jegy ára igen borsos, de a japánok úgy vélik, hogy a gyorsaságért, a pontosságért és a biztonságért érdemes többet fizetni, mint az egyszerű vonatjáratokon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában