Ország-világ

2005.06.23. 00:00

Háború a repülőtéren

Továbbra is feszült a viszony a Budapest Airport Rt. (BA) és egyes légitársaságok között. Utóbbiak szerint látszatmegoldás született a ferihegyi zsúfoltság megszüntetésére.

Kiss Gergely

[caption id="" align="alignleft" width="273"] Tegnap a reggeli csúcsidőszakban sem telt meg teljesen utasokkal a 2B terminál. Ez a hétfőn életbe lépett forgalmirend-változásnak köszönhető.
[/caption]Hétfőtől új forgalmi rend lépett életbe Ferihegyen. Tizennégy nemzetközi légitársaság az eddig használt 2B helyett, a 2A terminálról indítja járatait. A döntést a repülőtér megnövekedett forgalma indokolta. Többször előfordult, hogy a becsekkelésre váró utasok kiszorultak az épületből. A légitársaságokat tömörítő érdekképviselet (AOC) látszatintézkedésnek tartja a változtatást. Szerintük Ferihegy a zsúfoltság miatt nem tud minőségi szolgáltatást biztosítani. Tegnap mi is a helyszínen jártunk.

A repülőtéren reggel hat és hét óra közé tehető az első csúcsforgalmi időszak. A fapados légitársaságok ekkor indítják gépeiket. Fél hétkor már kígyóztak a sorok, de sem a 2B, sem a 2A terminál nem volt dugig. Elégedetlenkedők azért akadtak. – Túltöltik az olcsó járatokat – panaszolta lapunknak Kelemen Gábor (42). – Fél órája állok a sorban. A családtagjaim le sem tudnak ülni, minden pad foglalt. A kávézót meg jobb elkerülni. Egy tea 570 forint. – Nézze, mi van itt! – mutat egy tolakodó férfira egy hölgy. – Felüdülés lesz felülni a repülőre. – Egy hónappal ezelőtt még rosszabb volt a helyzet. Akkor egy gombostűt sem lehetett leejteni. Remélem, az átszervezésnek köszönhetően nem kell többet az ajtó előtt rostokolnom.

Mások sokkal békésebben tűrik a megpróbáltatásokat. – Nyár van, ilyenkor mindig több az utas – nyugtatta barátját Veres Dóra (37). A hölgy szerint ilyenkor vállalni kell a kényelmetlenséget is. – Nincs mit tenni, az épületet nem lehet megnyújtani. Fél óra és a csomagjaink a gépen lesznek.

[caption id="" align="alignright" width="320"] A Malév nem tartozik az elégedetlenkedők táborához. Ők elégedettek.
[/caption]A ferihegyi légitársaságokat tömörítő AOC borúsan látja a helyzetet. A szervezet szerint az utóbbi években leromlott a szolgáltatások színvonala. – A repülőtéri illeték csökkentésével kárpótolni lehetne az utasokat – mondta lapunknak Pető György, az AOC társelnöke, aki egyben az easyJet régiós vezetője. – A forgalom átszervezése nem más, mint látszatintézkedés. A tizennégy társaság között olyan is van, amelyik nem jár a magyar fővárosba. Pető György szerint ellehetetlenült a kapcsolat a légitársaságok és a BA között. – A cég vezérigazgatója hónapok óta nem áll szóba velünk. Ilyen azért a világon nincs!

– Azért vannak a beosztottak, hogy képviseljék a vezetőt – mondta lapunknak Somogyi-Tóth Gábor, a BA műszaki és forgalmi vezérigazgató-helyettese. – Nem igaz, hogy nem beszélünk a társaságok képviselőivel. Több egyeztetést is tartottam velük az elmúlt napokban. Somogyi-Tóth Gábor szerint a forgalom átszervezése beváltotta a hozzá fűzött reményeket. – Bár a költözés csak kismértékben érinti a várakozó utasok létszámát, de több bejelentkezőpult is felszabadult – tette hozzá a vezérigazgató-helyettes.

Sok a jelentkező

Szeptemberben vehetik birtokba a felújított Ferihegy1-et a légitársaságok. Egyesek szerint már most látható, hogy az épület kicsi lesz feladatainak ellátásához. A hatvanéves műemléket ugyanis nem lehetett bővíteni. Az 1-es terminál óránként 12 járatot és 1400 utast tud majd fogadni. A felújítás közel tízmilliárd forintba kerül.

Saját terminált szeretnének a diszkonttársaságok

Valóban csökkenteni kellene a reptéri illetéket – mondta lapunknak Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója. – Igaz, a mi járatainkat kevésbé érinti ez a helyzet, de tény: Ferihegy nem bír a zsúfoltsággal. A diszkonttársaságoknak saját terminálra lenne szükségük. Nekünk ugyanis mások az igényeink. A BA egyébként már számol a 2C megépítésével, igaz, nem csak a fapadosok miatt. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével egy német konzorciumot bíztak meg. Ebben olyan cégek találhatók, amelyek, többek között, nagy németországi repülőterek megépítésében és korszerűsítésében is jeleskedtek.

Eladó a repülőtér

Még ebben az évben túladhat a Budapest Airport Rt.-n az állam. Az ÁPV Rt. június elején írta ki a háromfordulós pályázatot. Az eladásra felajánlott részvények mennyisége a társaság jegyzett tőkéjének száz százalékáig terjedhet. Az érdeklődők a jogilag nem kötelező erejű szándéknyilatkozatukat június 28-ig nyújthatják be.

A BA egyébként már számol a 2C megépítésével, igaz, nem csak a fapadosok miatt. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésével egy német konzorciumot bíztak meg. Ebben olyan cégek találhatók, amelyek, többek között, nagy németországi repülőterek megépítésében és korszerűsítésében is jeleskedtek. Eladó a repülőtér Még ebben az évben túladhat a Budapest Airport Rt.-n az állam. Az ÁPV Rt. június elején írta ki a háromfordulós pályázatot. Az eladásra felajánlott részvények mennyisége a társaság jegyzett tőkéjének száz százalékáig terjedhet. Az érdeklődők a jogilag nem kötelező erejű szándéknyilatkozatukat június 28-ig nyújthatják be. Tegnap a reggeli csúcsidőszakban sem telt meg teljesen utasokkal a 2B terminál. Ez a hétfőn életbe lépett forgalmirend-változásnak köszönhető. A Malév nem tartozik az elégedetlenkedők táborához. Ők elégedettek. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában