Ország-világ

2005.06.24. 00:00

Kérjen szakértői véleményt

Vásárlás után kiderülhet, hogy a megvett házon beázik a tető, felfagyott a teraszon a burkolat. Ilyenkor a fogyasztóvédelemtől célszerű szakértői véleményt kérni és azzal reklamálni a beruházónál.

Szilágyi Etelka

[caption id="" align="alignleft" width="255"] Már akkor célszerű ügyvédhez fordulni, amikor a munkások még el sem kezdtek dolgozni
[/caption]Különösen használt ingatlanok esetén ajánlott szakértőhöz fordulni, mielőtt lakást vásárolunk. Bizonyos rejtett hibákat ugyanis a laikus nagyon ritkán vesz észre. Csíki Péter építési és ingatlanforgalmi igazságügyi szakértőtől megtudtuk, többnyire 20–40 ezer forintért tudunk hivatalos véleményt kérni arról, hogy a kiszemelt lakás műszakilag, szerkezetileg rendben van-e, milyen korszerűsítési, felújítási lehetőségeket bír el. Mint mondja, gyakran a vételár kifizetése után már nem reklamálhat az új tulajdonos. Így a javítás költségei súlyos százezrekkel is megterhelhetik pénztárcáját.

Az új építésű házak, lakások vásárlói a lakásépítésre vonatkozó jótállási szabályok miatt valamivel kedvezőbb helyzetben vannak. Ők ugyan a lakás átvételétől számítva három évig kérhetik az eladó cégtől a lakhatás során felmerült hibák kijavítását. Ha azonban a vállalkozó ennek nem tesz eleget, a tulajdonos csak bíróság útján remélheti problémája orvoslását. Ez pedig egyrészt hosszadalmas, másrészt költséges és kétséges kimenetelű. Az eljárási illetéket, ügyvédi díjat, szakértői költségeket stb. ugyanis a lakástulajdonosnak kell megelőlegezni.

Az új lakásokkal kapcsolatban Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője is éberségre inti a lakásvásárlókat. Mint mondja, már a szerződés megkötése előtt ajánlott ügyvéd segítségét kérni a szerződés tartalmának pontos értelmezésére. Tapasztalataik szerint gyakori ugyanis, hogy a beruházó számára a szerződésben megfogalmazott túl tág mozgástér a végén jelentős csalódást, esetleg anyagi hátrányt okoz a vásárlónak. Például gyengébb minőségű anyagokat (parkettát, járólapokat, fürdőszoba-felszereléseket, konyhaberendezéseket) építenek be, kevésbé praktikus lesz a lakás belső elosztása, mint az eredeti tervben volt. A másik, amire a helyettes szóvivő szerint érdemes figyelniük a lakást keresőknek, hogy ne a tervasztalról, hanem a kulcsrakész kínálatból vegyék meg a nekik tetszőt. Ez utóbbit ugyanis alaposan körbe lehet járni, és műszaki szakértővel részletekre kiterjedően át lehet vizsgálni. A vételár utolsó részletét csak akkor egyenlítse ki a vevő, ha minden rendben van.

Egyébként tavaly a legtöbb vásárlói panasz - az új lakások esetében - a nyílászárókkal, a lakások hőszigetelésével, a felhasznált burkolók minőségével kapcsolatban, s a lakás késedelmes átadása miatt érkezett a főfelügyelőséghez. Mint Kathy Attila szóvivőtől megtudtuk, idén eddig 10 építőanyaggal kapcsolatos reklamáció érkezett.

Két héten belül ki kell javítani a hibát

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez a vásárolt új lakással kapcsolatos, a beruházói-kivitelezői szerződésben vállalt kötelezettségek be nem tartása miatt, valamint az egyes építőanyagok minőségével kapcsolatban fordulhatnak a vásárlók panasszal. A főfelügyelőség azonban vizsgálat alapján csak szakvéleményt ad a hibáról, hiányosságról, a kifogásolt termékről. A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról szóló kormányrendelet alapján a beruházó, kivitelező – a jótállás ideje alatt – köteles a szakvéleménnyel alátámasztott hibákat az igény bejelentésétől számított 15 napon belül kijavítani, a hiányt pótolni vagy a hibás terméket kicserélni, esetleg árengedményt adni. Ez alól csak akkor mentesül, ha bebizonyítja: a hiba a lakáshasználat során keletkezett. Ha a vevő és a beruházó még a békéltető testületnél sem tud megegyezni, csak a bíróság marad jogainak érvényesítésére.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában