Ország-világ

2005.07.13. 00:00

Csődhullám a sütőiparban

A pékek nem tudták keresztülvinni az életben maradásukhoz szükséges 10-15 százalékos áremelést. A hiper- és szupermarketekben még csökkent is a kenyér ára. A pékek bevetik csodafegyverüket, a „pékmesterek kenyerét”.

Hazafi László – Juhász Ádám

[caption id="" align="alignleft" width="285"] Az üzletek ötven-hatvan forintos nyereséget is elérnek egy kiló kenyéren. A pékségek jó része az üzletláncokkal vív árharcot.
[/caption]Gyakorlatilag semmit sem sikerült megvalósítaniuk a pékeknek a július elsejétől tervezett áremelésből – mondta el Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke. A kenyérféleségeknek 10-15 százalékkal kellett volna drágulniuk a 100–135 forintos kilónkénti átadási árakhoz képest, de a sütőipari próbálkozások zöme a kereskedők ellenállásán megbukott. Sőt, a pékek tapasztalatai szerint egyes nagy üzlethálózatok emelés helyett lenyomták az átadási árakat, miközben a fogyasztói árakon nem változtattak. Ilonka Boldizsár elmondta: a Plusz-lánc például egyes kenyérféleségekért irreálisan keveset, kilónként 85–86 forintot fizetett beszállítóinak, míg a vásárlóknak továbbra is 160 forint körüli összegért kínálta azt. Így az áfa figyelembevétele után is kirívóan nagy, 56–57 forintos kilónkénti nyereségre tett szert.

Szakértők szerint e helyzetben valószínűsíthető, hogy felgyorsul a sütőipari csődhullám. A szövetség elnöke az idei és a jövő évet vízválasztónak nevezte, mivel a szervezet már az év eleje óta tapasztalja a kedvezőtlen tendenciákat: az első három hónapban 34 pékség ment tönkre, miközben tavaly egész évben „csak” 54. Várhatóan a ma működő 1344 üzem 25 százalékát, vagyis 300-350 pékséget kell rövid időn belül bezárni. A vállalkozások egy részét külföldi tőke vásárolja majd fel, koncentrálva a termelést.

A pékszövetség úgy igyekszik kompenzálni az elmaradt áremeléseket, hogy a költségek csökkentése érdekében megpróbálja központi beszerzéssel, pályázatos úton előteremteni a gázt és a villamos áramot tagvállalatai számára. Emellett egyes alapanyagok előnyösebb megvásárlásához és a késztermékek hatékonyabb eladásához beszerzési és értékesítési szövetkezetek létrehozására biztatja a cégeket. A várakozások szerint azonban ez sem lesz elegendő ahhoz, hogy az ágazat érdemben befolyásolni tudja az üzletláncok tevékenységét. Új ötletként és egyben válaszlépésként a multikkal szemben eddig nem látott árucikket szeretne piacra dobni a szövetség „pékmesterek kenyere” néven. Ezzel kapcsolatban Verli József, a szövetség szakmai titkára elmondta: ez egy hagyományos kovászos kenyér lesz, amely jobb minőségű az áruházlánci kenyerekkel szemben. Nem morzsálódik, és három napig fogyasztható. Igényessége miatt azonban drágább is lesz mintegy tíz százalékkal a többi kenyérrel szemben. Az új terméket augusztus 27-én mutatja be a szövetség az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Kiállításon.

A cégek terveik szerint e terméket csak magyar tulajdonú bolthálózatokban (például a Coop-láncban) forgalmaznák – szögezte le Ilonka Boldizsár. A vállalkozások azt is sürgetik, hogy a kormány az agrárrendtartási törvény módosításával erélyesebben lépjen fel az üzlethálózatok halogató fizetési politikájával szemben. A cégek szigorúbb ellenőrzést kérnek a jogszabályban rögzített harmincnapos maximális határidő betartatásához, mivel a kereskedők különböző kifogásokkal és trükkökkel általában 20-30 nappal meghosszabbítják azt. További terhet jelentenek a különböző akciók, polcpénzek és marketinghozzájárulások is, amelyek összességében tíz-tizenöt százalékos többletkiadást okoznak a pékeknek.

„pékmesterek kenyerét”. Hazafi László – Juhász Ádám Az üzletek ötven-hatvan forintos nyereséget is elérnek egy kiló kenyéren. A pékségek jó része az üzletláncokkal vív árharcot. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában