Ország-világ

2005.07.27. 00:00

Jövő a Citroën csodagépében

A francia márka egyik fő célkitűzése, hogy megalkossa a jövő autóját. Ennek bizonyítékaként mutatták be nemrég a legkorszerűbb technikai újításokat felvonultató „C5 by Wire” modellt.

Árvay. N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="222"] Nagyobb biztonság, tökéletes vezetési élmény vár ránk a jövő autójában
[/caption]A repülésben használt technika – a by Wire – betörni látszik az autógyártásba. Lényege, hogy a kezelőszerveket – a kormányt, a pedálsort, a fődarabokat, mint például a kormányművet és a fékeket – összekapcsoló mechanikus elemeket elektronikus kötésekkel helyettesítik. Az elképzelés a C5 by Wire-ben öltött testet. Az újításnak köszönhetően a hagyományos kormányra már kevéssé hasonlító irányítóoszlopon kaptak helyet a kormányzási, a fékezési és a gyorsítási funkciók kezelőszervei, a pedálsor pedig végleg eltűnt. Az autó vezetőülése, a műszerfal kialakítása leginkább egy repülőgép pilótaállására hasonlít.

A technológia egy 210 lóerős, 3.0i V6 motorral szerelt, automata sebességváltós Citroën C5 szériamodellbe került beépítésre. A pedálsor és a kormányoszlop megszüntetésével nagyobb szabadságot kaptak a tervezők a belső tér kialakításánál. Vitathatatlan előny a tágasabb belső tér mellett az is, hogy ütközésnél csökken a sérülésveszély. A kormányon lévő kapcsolók tökéletes belső komfortot és egyszerűbb használatot biztosítanak.  A műveleteket gyorsabban és jóval biztonságosabban hajthatják végre a vezetők.

Az alapvető feladatokat a sofőr a kormányról működteti. Jobb vagy bal hüvelykujjal könnyen elérhetők a kormány két oldalán elhelyezett gázkarok. Azért van szükség két karra, hogy gyorsítás közben a vezető a bal oldalon található gombokkal be tudja kapcsolni a világítást, a jobb oldaliakkal pedig működtetni tudja az ablaktörlőt, a fényszórómosót vagy a dudát. A gépkocsi sebességtartó automatával is rendelkezik, így nem kell folyamatosan nyomni a gázkart. Fékezésnél vagy gyorsításnál a sebességautomata magától kikapcsol. Ehhez elég egy pillanatra megérinteni a megfelelő gombot vagy kart. A kormány két szélén található érzékelők segítségével lehet fékezni. A fékek nyomógombját a vezető a mutatóujjaival tudja működtetni. Megálláskor egyszerűen csak növelnie kell az egyik vagy mindkét kormánykaron az érzékelőre gyakorolt nyomást.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kezelőszervek használata szokatlan elhelyezésük ellenére is gyorsan természetessé válik. A vezető minden figyelmét az útra összpontosíthatja, ami biztonsági szempontból jelentős előnynek számít. A C5 by Wire modellel a Citroën új utat nyit a műszaki újításoknak: a kötöttségektől megszabadított vezetőtér merőben új elképzelések kidolgozását teszi lehetővé, miközben jelentősen nő az aktív biztonság is.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában