Ország-világ

2005.12.09. 07:00

Gagyi karácsony

Nem kell ahhoz a kínai piacon vásárolni, hogy egy selejtes áru a nyakunkon maradjon. Elég, ha félretapossuk a cipőt vagy elfelejtjük lepecsételtetni a jótállási jegyet.

Braunmüller Lajos, Dreissiger Ágnes

A karácsony előtti vásárlási lázban hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, a magunknak vagy ajándékba vett termék nem feltétlenül tökéletes. Abban többnyire biztosak lehetünk, hogy egy piacon aligha számítunk ingyenes cserére, javításra. Azt sem árt tudni azonban, hogy még a „fedett” üzletekben sem automatikus ez.

[caption id="" align="alignleft" width="280"] Abban többnyire biztosak lehetünk, hogy egy piacon aligha számítunk ingyenes cserére, javításra.
[/caption]A szavatosság majdnem minden termékre érvényes, (így ruhákra, cipőkre is) míg a jótállás csak a tartós fogyasztási cikkekre, például műszaki árukra, kötelezően tízezer forint felett. A jótállás egy éves időtartamra szól, ezalatt az idő alatt az elromlott készüléket a kereskedő köteles megjavíttatni, ha ez nem lehetséges, kicserélni. Ha az áru a vásárlás után három munkanapon belül romlik el, akkor a vevő a javítás helyett azonnal kérheti annak cseréjét. Fontos azonban, hogy elolvassuk a használati útmutatót, ugyanis, ha a terméket nem rendeltetésszerűen használjuk, akkor a kereskedő nem kötelezhető cserére, vagy javításra – figyelmeztet Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség helyettes szóvivője. Ha a fogyasztó hibájából megy tönkre az áru, akkor tehát a kereskedő nem kötelezhető semmire. Ezért fontos figyelni például arra, hogy pontosan a megfelelő méretű cipőt válasszuk. Ha ugyanis túl kicsi, vagy túl nagy lábbelit veszünk, az idő előtt tönkremegy, ebben az esetben a vevő a hibás.

Ne legyen illúziónk: azt, hogy a cipő mitől ment tönkre, szakemberek meg tudják állapítani. Ugyanígy azt is, ha valakinek van egy kicsi járási hibája, és emiatt nem bírja a lábbeli sokáig. Ezekben az esetekben hiába él a szavatosság, a vevő nem kérhet javítást, vagy cserét. Ugyanúgy nem érvényes a jótállás akkor sem, ha például nem törődünk új autónk használati útmutatójával, és a madárürüléket nem tisztítjuk le róla vízzel. Ekkor ugyanis sérül a kocsi festése. Mivel az útmutatóban szerepel a figyelmeztetés, ilyen jellegű korrózió esetén nem kérhet javítást a vevő.

A szavatosság időtartama két év, tartós fogyasztási cikkek esetén három év, de ez nem biztosít annyi jogot, mint a jótállás. Alapvető különbség a két garanciális forma között, hogy szavatosságnál a vevőnek, míg jótállásnál a kereskedőnek kell bizonyítania igazát vitás helyzetben. A szavatosság esetében is van azonban a vevőnek annyi előnye, hogy az első fél évben még a kereskedőnek kell bizonyítania. Nem él azonban a jótállásnál érvényes három napos cseregarancia. A jótállással kapcsolatos igényünkkel akkor élhetünk, ha rendelkezésünkre áll a jótállási jegy. Ezt minden kereskedőnek kötelező kérés nélkül, kitöltve mellékelni az áruhoz. Néhány bevásárlóközpontban tapasztalhatjuk, hogy miután megvettük a terméket, utána sorba kell állnunk, hogy lepecsételjék a jótállási jegyet. Ez tulajdonképpen külön kérésnek minősül, fogyasztóvédelmi szempontból tehát aggályos – mondta el lapunknak a helyettes szóvivő. Igaz azonban az is, hogy amennyiben a kereskedő nem pecsételi le a jegyet, a vevő panasz esetén akkor is élhet jogaival. Nagyon fontos, hogy mindkét forma esetében javításnál, vagy cserénél jegyzőkönyvet kell felvennie a kereskedőnek.

Kétballábas cipő a ponyva alatt

„Tuti, hogy egyedül leszek” – gondoltam magamban, miközben a szakadó esőben a fővárosi Négy sárkány kínai piacra igyekeztem. A bazársort gyakorlatilag lehetetlen eltéveszteni: hatalmas kapu, rajta kínai felirattal jelzi a kíváncsiskodónak, kerüljön beljebb. Bizalommal. A rakodópolcokat ponyvával védik, két polcsor közt nagyjából fél métert hagytak. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a ponyvák magasságát nem európai méretre tervezték, valamint, hogy az árusok nem elégedtek meg az esőkabáttal, de mindenkinek a kezében esernyő is volt valamiért, könnyen elképzelhetjük, milyen érzés lehet heringnek lenni egy üvegben.

Az egyik árust éppen a körömvágásában zavarom meg, ami láthatóan nem tetszik neki. Dühösen kászálódik fel a papírdobozról. „Mi?” – szegezi nekem a kérdést, de mivel nem vagyok rosszindulatú, a szokatlanul udvarias kiszolgálást kizárólag annak tudom be, hogy nem beszéli a nyelvünket. Érdeklődöm, mennyibe kerül a szoknya. „Szép barna” – válaszolja a hölgy. „Tudom, ezért kérdezem, mennyiért adja.” Kiderül, 3500 forint. Nézek körbe, de sehol nem látok olyan helyet, ahol felpróbálhatnám. „Nem próba” – a nő azt mondja, vegyem meg, ha otthon kiderül, hogy nem jó rám, hozzam vissza. Szuper, de honnan tudom, hogy visszaveszi? „Ad papírt róla?” – kérdezem. Az ezt követő hosszas, nyelvi problémáktól sem mentes párbeszédről csupán annyit érdemes tudni, hogy blokkot ugyan nem kapok, ám ha visszahozom, a szoknya „kinézetéről” tudni fogja, hogy itt vásároltam. Akkor pedig, higgyem el, kicseréli.

[caption id="" align="alignright" width="180"] A szavatosság majdnem minden termékre érvényes (így ruhákra, cipőkre is.
[/caption]Tovább verekszem magam a sorok között, míg eljutok egy nadrágot és égőket áruló asszonyhoz. Miután kiválasztom a farmert, hátravezet a raktárba, hogy ott próbáljam fel. Az eső továbbra is szakad, viszonylag nehezen egyensúlyozom egy lábon. Mielőtt azonban elkezdhetnék ezen bosszankodni, az öt négyzetméteres raktárban megjelenik egy másik hölgy is, kezében ugyancsak egy farmerrel. Természetesen próbálni jött. Kifelé menet elkövetem azt a hibát, hogy megkérdezem az eladótól, milyen garancia van a nadrágra. A „garancia” szótól annyira dühbe gurul, hogy kínaiul kezd beszélni hozzám. Miután, gondolom, melegebb éghajlatra küldött, közli velem, hogy garancia nincs, nézzem meg, tetszik-e, ha igen, vegyem meg és kész, ha nem, akkor meg kotródjak. Békülni próbálok: meddig tartanak nyitva? „Nem nyitva” – fejezi be velem a társalgást, kikapja a nadrágot a kezemből, és visszamegy a raktárba.

Egy órásnál keresek vígaszt. Eredeti márkás ketyerék lógnak a fogasra szerelt polcon. Az egyikre rámutatok, kérdezem, mennyiért vihetném. Tízezer forintért. Garanciát pedig kereken két napig ad rá az úr. Ismét tovább állok. A csillogó ketyerék és fényárban úszó Jézus-képek között találok arckrémet (olyat is, amelyik dobozában egy másik márka tégelye van), fehérneműt, amely fölött már nincsen ponyva, csokoládét, amin egyetlen szó sincsen magyarul, gyerekruhákat és cipőket is. Az egyik cipőüzlet mellett döntök. „Van 38-as?” – mutatok rá egy fekete túrabakancs-utánzatra. A nő kihoz egy párat hátulról, férjét felállítja a papírdobozokról, és leültet. Próbálom felhúzni a jobb lábamra, de olyan idétlenül áll, hogy átteszem a balra. Ott talán még rosszabb, nem sokkal később érkezik is magyarázat a miértre. A cipőnek nincsen jobb és bal fele, egyforma mind a kettő. Nevetni már nem merek, a garancia pedig erre a párra biztosan nem érdekel. Azon pedig ebben a kifordított világban egyáltalán nem kell csodálkozni, hogy a bolt tetején, a ponyván innen és az esernyőkön túl három darabban lógatták ki a „működési engedélyt”.

Ha elromlik a termék

- Ne csússzunk ki a jótállási vagy szavatossági időből. - Őrizzük meg a számlát vagy a blokkot (mindkettő bizonyító erejű). Ha ajándékozunk, ez is legyen a csomagban, együtt a lepecsételt jótállási jeggyel. - Ragaszkodjunk ahhoz, hogy probléma esetén a klereskedő vegyen fel jegyzőkönyvet. - A jótállás a húszezer forintot meghaladó értékű javítási munkákra is kiterjed. Ehhez külön kérés nélkül jótállási jegyet kell adnia a szerviznek. - Az európai garanciával rendelkező termékeket bármely uniós tagállamban megjavíttathatjuk, de ehhez is szükség van a jótállási jegyre.

Reklamálás interneten

Az interneten, vagy a katalógusból történő megrendelés kényelmes ugyan, de hátránya, hogy nem tudjuk szemügyre venni a terméket, amikor megvesszük. Kevesen tudják viszont, hogy online megrendelés esetén, az áru kézhezvételét követő nyolc napig a vevő indoklás nélkül elállhat a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy ha a vevő saját költségén visszaküldi a terméket a webáruháznak, és írásban nyilatkozik arról, hogy eláll a szerződéstől, 30 napon belül vissza kell kapnia a pénzét. Áru internetes megrendelése esetén a kézhezvételtől, szolgáltatás megrendelése esetén a szerződés megkötésétől (vagy az azt kifejező kattintástól) számítják a nyolc napot.

- Őrizzük meg a számlát vagy a blokkot (mindkettő bizonyító erejű). Ha ajándékozunk, ez is legyen a csomagban, együtt a lepecsételt jótállási jeggyel.

- Ragaszkodjunk ahhoz, hogy probléma esetén a klereskedő vegyen fel jegyzőkönyvet.

- A jótállás a húszezer forintot meghaladó értékű javítási munkákra is kiterjed. Ehhez külön kérés nélkül jótállási jegyet kell adnia a szerviznek.

- Az európai garanciával rendelkező termékeket bármely uniós tagállamban megjavíttathatjuk, de ehhez is szükség van a jótállási jegyre. Reklamálás interneten Az interneten, vagy a katalógusból történő megrendelés kényelmes ugyan, de hátránya, hogy nem tudjuk szemügyre venni a terméket, amikor megvesszük. Kevesen tudják viszont, hogy online megrendelés esetén, az áru kézhezvételét követő nyolc napig a vevő indoklás nélkül elállhat a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy ha a vevő saját költségén visszaküldi a terméket a webáruháznak, és írásban nyilatkozik arról, hogy eláll a szerződéstől, 30 napon belül vissza kell kapnia a pénzét. Áru internetes megrendelése esetén a kézhezvételtől, szolgáltatás megrendelése esetén a szerződés megkötésétől (vagy az azt kifejező kattintástól) számítják a nyolc napot. Abban többnyire biztosak lehetünk, hogy egy piacon aligha számítunk ingyenes cserére, javításra. A szavatosság majdnem minden termékre érvényes (így ruhákra, cipőkre is. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában