Ország-világ

2006.02.19. 18:47

Mobilnemzet vagyunk

Egytizedével csökkent tavaly a mobilszolgáltatások ára, miközben 600 ezer új előfizetést kötöttek. Szakértők reálisnak tartják azt is, hogy néhány éven belül akár 12-13 millió működő mobiltelefon legyen hazánkban.

BAMA

Csaknem 600 ezer internet-előfizetés volt 2005 végén hazánkban, miután egy év alatt 65 százalékkal nőtt a világhálót otthonukba bevezető ügyfelek száma. Ezzel az aránnyal Magyarország az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok között az élmezőnyben szerepel. A tavalyi évben körülbelül 600 ezer új mobilelőfizetést kötöttek Magyarországon, ezzel már 9,32 millió rádiótelefont használnak hazánkban, vagyis a lakosság 92,4 százalékának van telefonja. Ez csaknem 6 százalékos bővülés. Egyes szakértők azt jósolják, hogy néhány éven belül ez a szám 120-130 százalékra nő, vagyis a hozzávetőleg 10 millió magyar állampolgár 12-13 millió mobiltelefont fog használni. Ráadásul 2005-ben az előzetes becslések alapján körülbelül 10 százalékkal csökkentek az árak a mobilszolgáltatások piacán. Az egyre több mobiltelefon mellett csökkenő árak folyamatának azonban még korántsincs vége.

A múlt hét végén hozta nyilvánosságra a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az elkövetkező négy évre vonatkozó stratégiai koncepcióját. A publikált dokumentum egyelőre tervezet, amelyre reagálást, véleményt várnak a piaci szereplőktől. Az elkövetkező négy évben alapvetően két irányba mozdulhat el a hazai hírközlés: vagy kialakul egy sokszereplős, versengő piac, vagy egyetlen, domináns szolgáltató határozza meg hosszú időre a magyarországi állapotokat – összegezte a hatóság várakozásait Márton György szóvivő. A Nemzeti Hírközlési Hatóság és a fogyasztó természetesen a szabad verseny kialakulásában érdekelt. A 2006-tól 2010-ig terjedő időszak azért is fontos, mert vélhetően az előttünk álló néhány évben találkozik több olyan terület, amelyek eddig jobbára különállónak számítottak, vagyis kialakul a szolgáltatásokat egyesítő technikai konvergencia. Ennek a jelenségnek már most is vannak látható jelei a vezetékes- és a mobilpiacon is. Létezik már szolgáltató Magyarországon, amelyik egy előfizetésen belül kínál kábeltelevíziót, telefonszolgáltatást, és internetet.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság távlati célja mindenképp a fogyasztói árak leszorítása – hangsúlyozta lapunknak Márton György. Ezt a célt az NHH olyan intézkedések meghozásával szeretné elérni, mint a mobilvégződtetési díjak, vagy a különböző hálózatok összekapcsolását megterhelő egyszeri díjak csökkentése. A szolgáltatók végződtetési díjaiban mutatkozó különbségeket már így is sikerült némileg csökkenteni. Az NHH tavaly júniusban életbe lépett rendelkezése szerint a szolgáltatóknak különböző mértékben csökkenteniük kellett a saját hálózatukba érkező hívások díját. A 2004. decemberi szinthez képest a Vodafone 16,48 százalékkal, a T-Mobile és a Pannon pedig 10,38 százalékkal csökkentette végződtetési díjait. Ennek révén a különbségek 40 százalékról 20 százalék körülire csökkentek, és így történhetett, hogy a mobilszolgáltatások díjai megközelítőleg egytizedükkel mérséklődtek.

A múltban a valódi verseny kialakulását segítette a mobilpiacon az is, hogy lehetővé tették a számhordozhatóságot. Ez arra késztette a mobilszolgáltatókat, hogy némileg csökkentsék áraikat, hiszen tovább már nem tudták a telefonszámmal magukhoz kötni az esetleg elégedetlen ügyfelüket.

A vezetékes telefonálás esetében némileg más a helyzet. Itt az alternatív szolgáltatók (Tele2, Neophone, stb.) megjelenésének köszönhetően a forgalmi díjak, a percdíjak csökkentek, ám az előfizetési díjak a korábbival azonos szinten maradtak. Jelentős regionális különbségek vannak a vezetékes telefonszolgáltatások áraiban. A Nemzeti Hírközlési Hatóság kiemelt célja, hogy az elkövetkezendő négy évben ezeket a területi különbségeket is csökkentse.

A technika fejlődésével párhuzamosan a hírközlési szolgáltatások egyre inkább tartalomszolgáltatásokkal egészülnek ki. Mivel a Nemzeti Hírközlési Hatóság tartalmi kérdéseket nem vizsgál, ezért valószínűleg a jövőben a jelenleginél komolyabb együttműködést alakítanak ki az Országos Rádió- és Televízió Testülettel (ORTT) – nyilatkozta a szóvivő.

„Mozgásban az üzlet”

Elsőként a mai T-Mobile elődje, a Westel Rádiótelefon Kft. (később Westel Mobil Távközlési Rt.) jelent meg a hazai mobilpiacon 1993-ban. Mindössze néhány hónappal később követte őt a Pannon GSM (mára Pannon), amely 1994 tavaszán indította el szolgáltatását. A hazai piac hőskorát ezen két szolgáltató küzdelme jellemezte. Csak több évvel később, 1999 novemberében indította el szolgáltatását Magyarországon a harmadik mobilcég, a brit Vodafone. Napjainkban a T-Mobile megközelítőleg 4,2 millió, a Pannon 3,15 millió, a Vodafone pedig körülbelül 2 millió előfizetővel büszkélkedhet.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában