Ország-világ

2008.06.02. 06:37

Merész újonc a kisautók táborában

Hiába dúl a retro őrület a kisautók között, a Fordnál szembe mennek a trendekkel. Az új Fiesta a merész formája új fejezetet nyit a minik között.

Árvay N Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="250"] fotó: Auto Bild Magyarország
[/caption]Az új Fiesta tipikus vásárlója Antonella, a fiatal római hölgy – állítják a Fordnál. Azaz Antonella nem a Fiat 500-as mellett dönt majd, és a Mini Cooper sem hozza lázba, ha megismeri a kinetikus külsőbe bújtatott új Fiestát. A dolog azért nem ennyire egyszerű. A Ford tervezői nem kimondottan női autót terveztek. A cél a trendkövető fiatal vásárlók becserkészése volt, s ebbe a csoportba a férfiak is beletartoznak. Nem véletlen tehát, hogy ennyire merészre sikeredett a kis Ford. Az autó markáns élei, és az ék alakja a dinamikus menetteljesítményére utalnak. Hatalmas hűtőrácsa és szűkre húzott szemei sem a kisautós jámborságot sugallják.

Ehhez képest a Fiat 500 a gömbölyded formájával inkább tűnik játékautónak, csakúgy mint a jóllakott óvódásra emlékeztető Mini, a maga húsosra hízlalt kasznijával. Utóbbiak a retro jegyében a korabeli fényszórófazonra hajazva tágra nyílt szemeket kaptak, és jócskán virít rajtuk a krómdíszekből is. A modernkedés jegyében a Ford odáig ment, hogy az új Fiestán a visszapillantók házába ültette az irányjelzőket, s még a fényszórók és ködlámpák közötti homlokfaldarabon is felbukkan néhány szögletes él. A városi mini szinte azonos a tavaly Frankfurtban bemutatott Verve tanulmánymodellel, jottányit sem szelídültek a vonásai.

A retro érzés sutba vágására persze akad észszerű magyarázat is. Az 1976-ban bemutatott, és azóta többször is alaposan átszabott Fiestából már siheder korában is hiányoztak az akkor már évtizedes múltra visszatekintő Minihez és Fiathoz hasonló karakteres vonások. A harminc évvel ezelőtti járművel a Ford nem titkolt célja egy alacsony karbantartási igényű modell piacra dobása volt. A kisautó gyártása ősszel indul Kölnben, majd jövőre a valenciai Ford-gyárban, így várhatóan az év végén már megjelenik a hazai kereskedésekben is. Versenyképes árral kemény ellenfele lesz a vetélytársainak.

A műszerfal és a kezelőszervek
A Mini rendhagyó billenőkapcsolókkal, a Fiat korszerűbb, de összhatásukban visszafogott kezelőszervekkel igyekszik őrizni a hagyományokat. A Ford ezzel szemben szakított a múlttal: a műszerfalon nyoma sincs a játékos elemeknek, a középkonzol pedig leginkább egy harmadik generációs mobiltelefonra hasonlít. A Miniben és a Fiatban a kerek formák uralkodnak, az olasz mini egyes kiviteleiben a fehér belső és a színre fújt műszerfal csak rátesz egy lapáttal a retro érzésre. A Fiesta bukósisakra emlékeztető kilométerórája és fordulatszámmérője viszont tovább fokozza az autó sportos stílusát. S jóllehet a biztonság mindhárom modellnél fontos szempont, nem árt kiemelni, hogy a Fiestához alapban jár az elektrohidraulikus szervokormány, és a vezető oldali térdlégzsák.

Az utastér és a csomagtartó
Ebben a küzdelemben egyértelműen a Fiesta a legjobb. A kis Ford nem is annyira lapos, mint amilyennek látszik. A hirtelen eső tetővonal helyett az oldalablakok ravasz vonalvezetésével érték el az ékszerű formát, amely az autó sportosságát adja. Ennek köszönhetően a hátsó sorban még egy felnőttnek is bőségesen jut hely. A fejtér is elegendő, nem úgy, mint a Fiatban, ahol a második vonalban csak gyermekek üldögélhetnek el hosszabb ideig. A Miniben a helykínálat elegendő, viszont a kiszállás igazi akrobatikus mutatvány. Emellett a Ford az egyetlen ahol a hátsó sorban hárman utazhatnak. A csomagtérversenyben is a Ford a legjobb, mindkét vetélytársát megveri, a csaknem 100 literes többlettel. A várakozással ellentétben azonban nem a Fiat a legkisebb. A 185 literes raktere 25-tel több, mint a Minié.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában