Ország-világ

2008.09.14. 08:00

Milliókat spórol az, aki okosan vesz használt autót

Hogy milyen a jó autó? Új. De ha nincs keret a szalonjárgányra, mégis a használtpiacról kell választani. A három–négyéves modellekkel akár jobban is járhat a vevő.

Árvay N. Tivadar

[caption id="" align="alignleft" width="465"] A három legnépszerűbb a magyar használtautó-piacon. FOTÓ: AUTÓ-MOTOR
[/caption]Harmadszor hagyta cserben két hónapon belül kolléganőmet a vadonatúj autója. A kis dízel 3,5 millió forintért kellette magát a szalonban. Most mégsem felhőtlen az öröm, hiszen nem holmi apróságokról van szó. A kocsi egyszerűen nem indul, munkatársam pedig elégedetlenkedik: „A márka segélyszolgálata végtelenül udvarias. A bajt gyorsan orvosolják, csereautót adnak, térítik a költségeket – meséli. – De a kutyafáját, egy többmilliós új autóval legalább 3 évig ne legyen gond!”

Mielőtt választott, alaposan körbenézett a piacon, kikérte a „szakértő” férfiak véleményét, de egyben hajthatatlan volt: csak a nullkilométeresek között csemegézett. Használt autóról hallani sem akart. Pedig sokan állítják, hogy a használt autó sem rossz vétel, ha megbízható helyről vásárolják. Hároméves korukra pedig milliós megtakarítást jelentenek. A szóban forgó rakoncátlan járgány négy év körüli példányáért például 1–1,5 millió forinttal olcsóbban hozzájuthat, akinek nem hiányzik az újautó illat.

„A használt autó lutri, de körültekintő választással főnyeremény lehet – mondja Angeli Tamás autószerelő. – Aki nem ért a motorokhoz, nem ismeri fel a sérülések, nagyobb javítások nyomát, jobban teszi, ha szakemberrel indul foglalózni. Ezzel elkerülhetők a későbbi meglepetések.”

A másik megoldás a megbízható használtautó-kereskedések vagy a márkakereskedők segítségét kérni. A korrekt cégek műszaki adatlappal igazolják az autó állapotát, és akár egyéves garanciát is adnak.

Itthon a legkeresettebb használt típusok az első generációs Ford Focus-ok, az Opel Astra G-sorozata és a Volkswagen Golf IV. A Focus 1998-ban jelent meg a piacon, és sikere azóta is töretlen. A három- és ötajtós kivitel a sportos fazonja miatt elsősorban a fiatalok kedvence, a strapabíró kombi pedig a családosok favoritja. Egy négyéves, ötajtós modellt, 1,6-os motorral, megkímélt állapotban kétmillióért lehet kifogni. Legjellemzőbb hibája az ékszíjszakadás, a tömítések korai öregedése és az alapjárat rakoncátlankodása volt, de a 2000 utáni szériákkal már kevesebb a gond. Előfordult rozsdásodás is, de ezeket rendszerint még garanciaidőn belül újrafújták. A harmatgyenge 1,4-es motorral csak városban érvényesül az autó. Aki sokat jár országúton válassza az alig magasabb fogyasztású 1,6-os vagy 1,8-as benzineseket, illetve az 1,8-as, de 2002 utáni dízeleket.

A három népszerű használt modell számokban

Ford Focus 1.6 16V • Opel Astra 1.6 16V • VW Golf 1.6 16V Összlökettérfogat (cm3) • 1596 • 1598 • 1598 Max. telj. (kW/LE) • 74/101 • 74/101 • 77/105 Csomagtér (l) • 350/1205 • 370/1180 • 330/1185 Saját tömeg (km) • 1080 • 1090 • 1140 Gyors. 0–100 km/h (s) • 10,3 • 11,5 • 10,8 Max. seb. (km/h) • 185 • 188 • 192 Átl. fogy. (l/100 km) • 6,8 • 7,0 • 6,9 Évjárat • 2004 • 2004 • 2004 Futástelj. (km) • 60000 • 71000 • 115000 Vételár (Ft) • 2 090 000 • 1 850 000 • 2 190 000* *Autocentrum AAA AUTO Kft. adatai

A Focus-hoz olcsón és könnyen lehet alkatrészt vásárolni, csakúgy mint az Opel Astrákhoz. A G-sorozat szintén 1998-ban került piacra. Műszakilag és látványában rengeteget fejlődött az előd F Astrához képest, de a versenytársak közül nem tudott különleges erényekkel kimagasodni. Olcsósága, megbízhatósága és konzervatív megjelenése miatt kedvelt cégautó lett, ezért nem ritkák a használtpiacon a leharcolt, többszázezret futott darabok. Ezeket jobb messze elkerülni, a megkímélt példányok viszont még hosszú ideig jó szolgálatot tehetnek. Az Opelek a legolcsóbbak: már 1,8 millió forintért kitűnő 1,6-os benzinesek várják új tulajdonosukat, alig négyévesen.

A Volkswagen Golf IV-es hagyományosan az „ármegtartó” típusok közé tartozik. Az 1999-ben debütáló sorozatot masszív, biztonságos karosszéria, magas felszereltség jellemzi. Gyakori betegsége az üzemanyagszint-mutató és az immobiliser meghibásodása. Költséges és szintén jellemző hiba az elromlott gyújtótrafó, és sokszor adja meg magát az olaj- és benzinpumpa, illetve a légtömegmérő. Az 2004-es évjárat 1,6-os benzinesei 2,2 milliót kóstálnak.

Összlökettérfogat (cm3) • 1596 • 1598 • 1598

Max. telj. (kW/LE) • 74/101 • 74/101 • 77/105

Csomagtér (l) • 350/1205 • 370/1180 • 330/1185

Saját tömeg (km) • 1080 • 1090 • 1140

Gyors. 0–100 km/h (s) • 10,3 • 11,5 • 10,8

Max. seb. (km/h) • 185 • 188 • 192

Átl. fogy. (l/100 km) • 6,8 • 7,0 • 6,9

Évjárat • 2004 • 2004 • 2004

Futástelj. (km) • 60000 • 71000 • 115000

Vételár (Ft) • 2 090 000 • 1 850 000 • 2 190 000*

*Autocentrum AAA AUTO Kft. adatai A három legnépszerűbb a magyar használtautó-piacon. FOTÓ: AUTÓ-MOTOR Használtautók -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában