Ország-világ

2008.09.02. 18:10

Padlógáz után bírság

Az előzetesen becsültnél sokkal több büntetést kellett postáznia a rendőrségnek a májusban bevezetett objektív felelősség elve nyomán. Sokan lépik át a megengedett sebességhatárokat.

Vég Márton

Az elmúlt négy hónapban összesen mintegy 105 ezer közigazgatási hatósági bírságot szabott ki a rendőrség a május óta alkalmazott objektív felelősség elve alapján. Augusztus közepéig mintegy ezer esetben érkezett fellebbezés, amelyben magát a jogsértést vitatták.

 [caption id="" align="aligncenter" width="460"] Az előzetesen becsültnél sokkal több büntetést kellett postáznia a rendőrségnek
[/caption]

„A jogorvoslati kérelmek nyolcvan százaléka azonban nem a jogsértést, hanem a kiszabott bírság összegét vitatja, vagy részletfizetési kedvezményt kér” – mondta Jámbor István. Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának munkatársa hozzátette: a kiszabott bírság összege meghaladja a négymilliárd forintot, vagyis átlagosan 40 ezer forintot kell fizetni.

A 105 ezer határozatból 93 ezret gyorshajtás, hétezernél is többet
a megállási és várakozási szabályok megsértése, és több mint kétezret
a tilos jelzésen áthaladás miatt hoztak meg. A rendőrség statisztikája kitér arra is, hogy a 93 ezer gyorshajtásból 23 ezer esetben a sebességkorlátozó táblát hagyták figyelmen kívül a járművezetők. Négyezer esetben pedig a vasúti átjárón áthaladás szabályait sértették meg. Jámbor István felhívta a figyelmet: az adatokat befolyásolja, hogy
a rendőrség hol ellenőriz. Azt ugyanakkor cáfolta, hogy a rendőrség „utazna” a 30 kilométer/órás sebességkorlátozó táblák előírásait megszegőkre.

Mit szól a rendőrség győzelmi jelentéséhez?

Kolláth György alkotmányjogász: természetesen örülök, hogy kevesebben halnak meg az utakon, de szerintem ezt más eszközzel kellene elérni. Ugyanis az objektív felelősséget tartalmazó jogszabály alkotmányellenes. Ha ezt az Alkotmánybíróság is kimondja, akkor valakinek le kell nyelnie a békát. Nem lesz egyszerű 100 ezer esetet kivizsgálni és visszafizetni a pénzt!

Tudni kell, hogy idén számos jogszabályváltozás volt a közlekedésbiztonsági helyzet javítása érdekében. Ebben az évben szigorodott a járművezetők előéleti pontrendszere, nőtt a helyszínen kiszabható bírságok alsó és felső határa, a korábbinál több esetben lehet már a helyszínen elvenni a járművezetői engedélyt. Vagyis nem egyedül az objektív felelősség elvének tudható be, hogy némileg javult a helyzet az utakon. A statisztika szerint júniusig 7,4 százalékkal csökkent a személyi sérüléses balesetek száma, a halálos baleseteké pedig 25,5 százalékkal – mondta Jámbor. Tavaly ebben az időszakban 705, idén majdnem 200-zal kevesebb, 516 ember vesztette életét közlekedési balesetben.

A januártól érvényben lévő jogszabály ügyében egyre több szervezet fordul az Alkotmánybírósághoz, de ez Magyarország egyetlen olyan állami szervezete, amelynek semmi sem ír elő kötelező eljárási határidőt, így
a döntés még várat magára. A Magyar Autóklub szerint a már kirótt büntetéseket is vissza kellene vonni, ha végre bebizonyosodna, hogy az objektív felelősségről szóló jogszabály alkotmányellenes. Az autósok úgy vélik, hogy egy gyorshajtásért kiszabható 300 ezer forintos bírság miatt ez a büntetőjog területére tartozik. Ha így van, érvényesíteni kellene az ártatlanság vélelméről szóló alkotmányos alapelvet. Tehát a hatóságnak be kellene bizonyítani a szabálysértést, mielőtt felelősségre vonja
a gyanúsítottat.

Mi az objektív felelősség?

A jogszabály szerint a gépjármű üzemben tartója felelős azért, ha a járművel túllépik a megengedett legnagyobb sebességet, nem tartják be a vasúti átjárón történő áthaladás szabályait, a közlekedési lámpák utasításait, a megállás és várakozás szabályait, a behajtási tilalomra és kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, az autópálya leállósávjának igénybevételét meghatározó szabályokat, illetve a természet védelmére vonatkozó előírásokat. A gépjármű üzembentartója csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a járművet tőle ellopták, illetve ha a járművet használó személy magánokiratban elismeri, hogy a szabálysértés elkövetésekor ő vezette a járművet. Kondorosi Ferenc, az Új Rend kormánybiztosa felvetette, hogy a buszsávok és rokkantparkolók jogosulatlan használata is ebbe a körbe tartozzon.

a békát. Nem lesz egyszerű 100 ezer esetet kivizsgálni és visszafizetni a pénzt! Mi az objektív felelősség? A jogszabály szerint a gépjármű üzemben tartója felelős azért, ha a járművel túllépik a megengedett legnagyobb sebességet, nem tartják be a vasúti átjárón történő áthaladás szabályait,

a közlekedési lámpák utasításait, a megállás és várakozás szabályait, a behajtási tilalomra és kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat, az autópálya leállósávjának igénybevételét meghatározó szabályokat, illetve a természet védelmére vonatkozó előírásokat. A gépjármű üzembentartója csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a járművet tőle ellopták, illetve ha a járművet használó személy magánokiratban elismeri, hogy a szabálysértés elkövetésekor

ő vezette a járművet. Kondorosi Ferenc, az Új Rend kormánybiztosa felvetette, hogy a buszsávok és rokkantparkolók jogosulatlan használata is ebbe a körbe tartozzon. Az előzetesen becsültnél sokkal több büntetést kellett postáznia a rendőrségnek Az előzetesen becsültnél sokkal több büntetést kellett postáznia a rendőrségnek -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában