Ország-világ

2008.10.28. 12:28

Világsztárok Budapesten

A világhírű bluessztár, John Scofield így nyilatkozott a Piety Street Band Projectről: „mindig is szerettem volna felvenni és turnén bemutatni egy igazi bluesanyagot. Ez az a világ, amelyben muzsikálni kezdtem, amelyből gitárosként származom, amely számomra mindennél újszerűbb, s amely már évtizedek óta enyvezi a gondolataimat.”

H. R.

„Belevágtam egy nagyszabású személyes kutatásba – azt illetően, hogy mi is van a bluesban a megszokott 12 taktusos szerkezeten túl, és sorra fedeztem fel csodálatos dolgokat, amelyek sokak számára vagy ismeretlenek, vagy túlkoptattak. Új akkordokat és harmóniákat kerestem igazából, s meg is találtam azokat az ősi gospelekben, amelyek a legközelebbi rokonai és inspirálói annak a rhythm’n’blues zenének, amelyet mindannyian ismerünk és szeretünk. Mindig nagyra becsültem ezt a zenét (jobbára világi megközelítésből), de sohasem ástam le a mélyére. Kutatásom eredményeként számtalan olyan dalt ismertem meg, amelyek tényleg „beindítanak”, ugyanakkor elszomorít a tény, hogy ez a nagyszerű, szívből jövő zene jószerivel nem hallható a templomokon kívül, pedig igazán „kőkemény” anyag.

Természetesen ezt a zenét is a saját stílusomban alkottam meg és adom elő. Gitárjátékom számos vonatkozásban ugyanaz, bármihez is nyúljak. Stilisztikailag persze sok vonatkozásban változhat, de hangzásom meglehetősen következetes és állandó, attól függetlenül, hogy mit is játszom, s kivel játszom. Az improvizáció kulcsfontosságú eleme a játékomnak. Legyen szó bármely stílusról – jazz, rhythm’n’blues, funk, komoly-, vagy akár country zene –, csak árnyalatbeli különbségeket hordoznak, s valamennyit imádom. Nem változtatom meg a játékomat a különböző stílusokban, sőt, igazából valamennyit egyszerre használom bármelyikről is legyen éppen szó. Az én dzsesszem funky, a funkim jazzy – ám a rhythm’n’blues íze borítja be az egészet. Ezúttal is az arányokat igazítottam az új anyaghoz. Valóban rendkívül izgalmas Jon Clearyvel, a legendás George Porter Jr-rel és Ricky Fataarral játszani, s olyan óriások nyomdokain járni, mint Thomas A. Dorsey, Mahalia és mások, s valóban a rendelkezésünkre állt az összes swing és blues, amelyre ahhoz volt szükség, hogy létrehozzunk végül egy igazi jazz-funk-fusion anyagot.”

Kevés nagybőgős büszkélkedhet olyan életpályával a New Orleans-i jazz történetében, amilyen az ifjabb George Porteré. Több mint négy évtizeden átívelő karrierje során nemcsak az egyedülálló Meters együttessel alkotott maradandót, hanem olyan különböző stílusokban otthonos sztárzenészek oldalán is, amilyen Paul McCartney, Jimmy Buffett, David Byrne, Patti LaBelle, Robbie Robertson vagy Tori Amos. Pályájának kezdetén olyan meghatározó New Orleans-i mesterekkel játszhatott, mint Allen Toussaint, Earl King, Lee Dorsey és Johnny Adams. Miután 1965-ben belépett a Metersbe, amelyet máig a rock, a funk és a rhythm’n’blues elemeit fuzionáló csúcsegyüttesként tartanak számon, olyan elismertséget szerzett magának Amerikában, amely az ország egyik vezető és meghatározó nagybőgőjátékosává tette.

Az 1952-ben, a dél-afrikai Durbanben született Ricky Fataar kilenc éves korában kezdett el bátyja The Flames nevű együttesében dobolni. Számos felvételt készítettek és körbeturnézták Dél-Afrikát, ahol igen nagy népszerűséget vívtak ki maguknak. 1968-ban Londonba, majd 1970-ben Los Angelesbe költözött és a Beach Boys „Brother” nevű kiadójához szerződött, ahol két lemezt adott ki. Miután csatlakozott a Beach Boys-hoz, intenzív nemzetközi turnézás és számos hangfelvétel elkészítése várta. Emellett számos más londoni és Los Angeles-i művésszel dolgozott együtt, sok filmben való szereplésre kap felkérést. Majd 1979-ben megismerte Bonnie Raittet, akinek azóta is a zenekarában játszik. Fataar rendkívül tehetséges multiinstrumentalistaként működött közre számos más legendás előadó lemezén, többek között Tim Finn, a Crowded House, Jenny Morris, Wendy Matthews, Renee és mások felvételein.  Filmzenét is szerez, zenéi hallhatók többek között a Coca-Cola Kid, a High Tide és Barry Humpries Les Patterson Saves the World, valamint az ausztrál Spotswood című filmekben.

Jon Cleary egyrészt kiváló édes-bús hangjáról, másrészt mesteri zongorajátékáról híres, valamint megannyi fortélyáról, amelyekkel lebilincselő groove-okat, fülbemászó dallamokat és kitűnő szövegeket szerez. Az angliai Kentben 1964-ben született Cleary Amerikában szívta magába a legeredetibb New Orleans-i funk és rhythm’n’blues zenéket. Mindössze tizenhét éves korában kivívta Crescent City zenei közösségének az elismerését. A nyolcvanas években már zenészként és együttes-vezetőként New Orleans legjobb zenészeivel turnézott, többek között a funk és a Meters egyik szülőapjával, a delta-blues császárával, John Mooney-val. Az utóbbi években komoly rajongótábornak örvendhet nemzetközi viszonylatban is, többek között Bonnie Raitt zenekarával, valamint saját együttesével, a Jon Cleary & the Absolute Monster Gentlemennel. Cleary legfontosabb lemezei között van a szólóban készített Moonburn (Virgin, 1999), valamint az Alligator Lips and Dirty Rice (Ace, 1994). Valamennyi tehetségét legújabb lemezén, a Pin Your Spin című mesterművön mutatta be leginkább.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában