JEGYZET

2020.07.22. 06:30

Szabályok

Fábik Tibor

Akinek szeme van, láthatta, hogy Valtteri Bottas kiugrott a Magyar Nagydíj rajtjánál, és nem büntették meg érte. Ellenben a Haas két pilótájára, Kevin Magnussenre és Romain Grosjeanra utólag tíz-tíz másodperces időbüntetést róttak ki, mert a csapat, zseniális taktikai húzással, már a felvezető körben behívta őket a bokszba, hogy az átmeneti esőgumikat száraz pályára alkalmasakra cseréljék le.

A Formula–1 jelenlegi szabályai szerint mindkét esetben így kellett eljárni.

Kezdjük az utóbbival! A Haas-csapat egyik stratégája, Mike Caulfield kerékpárbalesete miatt Angliában, a televízió előtt törött kézzel üldögélve szúrta ki, hogy szárad a pálya, érdemes lenne már a felvezető körben slick gumikra váltani. Megfogadták a tanácsát, s mivel Magnussen csak a 16., Grosjean a 18. helyről indulhattak volna, nagyot nem bukhattak. S hatalmasat nyertek.

Mivel a pálya tényleg gyorsan száradt, a többiek is kénytelenek voltak kereket cserélni, és mire mindenki végzett, Magnussen a harmadik, Grosjean a negyedik helyen találta magát, ami rögtön megpezsdítette a futamot.

Ha azt látjuk, hogy egy kis csapat megfricskázza a nagyokat, mindjárt felélénkülünk a képernyő előtt is.

A végén a dánt a kilencedik helyen intették le, ezért két pont járt volna neki, a büntetéssel tizedik lett, egy pontot ezzel is szerzett. 2017 óta létezik egy szabály, miszerint a felvezető körben a csapat nem segítheti a pilótáit. Ezt azért hozták, hogy a tengernyi adatot látva ne adhasson nekik tanácsot, mindenki önerőből rajtoljon. Ekkor csak biztonsági célzatú kommunikációt szabad folytatni, olyasfélét, hogy „Kevin, kigyulladt az autód, és mindjárt leesik a bal első kereked is.”

Szóval, ha két pilóta maga jelzi rádión, hogy a bokszba hajtana új gumikért, még csak vizsgálat sincs, de mivel a stratégiát, teljesen logikusan, a stratégák hozták meg, ezért tíz másodperces büntetés jár. Nagyjából közmegegyezés van abban, hogy ez úgy nettó hülyeség, ahogy van.

Ami Bottas esetét illeti, a rajtnál a pályába épített szenzorok mérései a perdöntőek, és a finn még a hibahatáron belül volt. Ebből csak azért nem lett még nagyobb felzúdulás, mert a Mercedes pilótája a bemozdulása után egyből visszaesett négy helyet. No de mi lett volna, ha a szemmel látható kiugrás után állva hagyja a mezőnyt és elporzik?!

Az idei Magyar Nagydíj azért is jó volt, mert rögtön két esettel is rávilágított arra, hogy lenne még mit finomítani a szabályokon.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a teol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!